ads

بیش از ۵۰ درصد از تاجران حوزه غرب، در کشورهای منطقه سرمایه‌گذاری کرده‌اند

حمیدالله خادم، رییس اتاق صنعت و تجارت ولایت هرات با نگرانی از وضعیت موجود در کشور به کلید می‌گوید: مبهم‌بودن روند پروسه صلح، ناامنی‌ها و فساد اداری باعث شده که بیش از ۵۰ درصد از سرمایه‌گذاران حوزه غرب، کشور را ترک کنند و روند سرمایه‌گذاری‌ها نیز ۵۰ درصد کاهش یافته است.

مهرو سروری
2 ثور 1400
بیش از ۵۰ درصد از تاجران حوزه غرب، در کشورهای منطقه سرمایه‌گذاری کرده‌اند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

آقای خادم تاکید می‌کند، بیش از ده‌ها تن از سرمایه‌گذاران نیز فعالیت شان را متوقف نموده و منتظر مشخص شدن سرنوشت کشور‌اند.

در همین حال محمد رفیع رحمانی، آمر اجرایی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات می‌گوید: ۹۰ درصد از تاجران حوزه غرب، قسمتی ازسرمایه خود را به خارج از کشور انتقال داده‌اند.

به گفته‌ی وی، تامین امنیت و فراهم‌سازی سهولت‌های لازم برای سرمایه‌گذاران در کشورهای منطقه باعث افزایش علاقه‌مندی تاجران برای سرمایه‌گذاری در آن کشور‌ها گردیده است.

او تاکید می‌کند، وخیم تر شدن وضعیت کشور باعث خواهد شد تا متباقی سرمایه‌گذاران نیز کشور را ترک کنند.

با این همه جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید: فراهم‌سازی بستر مناسب به منظور گسترش فعالیت‌های اقتصادی، حمایت و جذب سرمایه‌‌گذاران از تعهدات جدی اداره محلی این ولایت می‌باشد.

با این وجود بارز حسینی، کارشناس اقتصادی،می‌گوید: بی‌نتیجه ماندن گفتگوهای دوحه با گذشت ماه‌ها، افزایش خشونت‌ها و خروج نیروهای خارجی از افغانستان باعث کم‌علاقه‌گی سرمایه‌گذاران برای ماندن در کشور شده است.

به گفته‌ی وی، ادامه این روند، کاهش میزان تولید، اشتغال زایی، فقر و بیکاری را منجر خواهد شد.

این درحالی‌ست که به گفته آگاهان امور  فرار سرمایه‌های مادی و معنوی به یکی از معضلات عمده در کشورمبدل شده است.

از سویی هم، به گفته‌ی مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت هرات، برخی از تاجران افغان خارج از کشور و در حوزه‌ی بین‌المللی مصروف تجارت هستند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA