ads

نشست ترکیه در مورد صلح افغانستان به تعویق افتاد

هرچند انتظارها بر این بود که نشست ترکیه، کلید ختم چهار دهه‌‌ جنگ در افغانستان باشد؛ اما این نشست برای چندمین بار به تعویق افتاد.

نویسنده: محمد فصیح متوکل
1 ثور 1400
نشست ترکیه در مورد صلح افغانستان به تعویق افتاد

نشست ترکیه در مورد صلح افغانستان که قرار بود در بیست‌وچهارم ماه اپریل سال جاری میلادی برگزار گردد، تا بعد از عید به‌تعویق افتاد.
مولود چاووش اوغلو؛ وزیر امور خارجه ترکیه، در تویترش نگاشته که این تصمیم، پس از رای‌زنی‌ها با امریکا، قطر و سازمان ملل متحد، گرفته شده است.
تا کنون دلیل این تصمیم معلوم نیست، اما منابعی گفته‌اند که نشست ترکیه، به‌دلیل خودداری گروه طالبان از اشتراک در آن، به تعویق افتاده است.
با این حال طالبان، در مورد تعویق نشست ترکیه، تاکنون چیزی نگفته‌اند.
در همین حال، وزارت دولت در امور صلح، گروه طالبان را عامل تعویق نشست استانبول می‌خواند.
سید سعادات منصور نادری؛ وزیر دولت در امور صلح، امروز چهارشنبه (اول ثور) در نشست استجوابیه ولسی‌جرگه گفت که حفظ قانون اساسی و نظام جمهوریت، ختم جنگ، حفظ دستآوردها، لغو تشکیلات نظامی طالبان و مشارکت عادلانه اقوام، از موضوعات اساسی طرح صلح حکومت افغانستان است.
به گفته وی، طالبان برای اشترک در نشست ترکیه، علاقمندی نشان نداده‌اند و از سویی هم، در طرح شورای عالی مصالحه ملی، تقسیم قدرت میان طالبان و دولت افغانستان یکسان نیست.
نادری تاکید کرد که برای نظام آینده، سهم دولت دو برابر گروه طالبان پیشهاد شده‌است.
با این حال، عطاءالرحمن سلیم؛ معاون شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که مسوده طرح شورای عالی مصالحه ملی برای نشست ترکیه، آماده است و تلاش‌ می‌شود تا هیئت دولت افغانستان، با طرح واحد در این نشست اشتراک کند.
از سویی هم، میررحمان رحمانی؛ رئیس ولسی‌جرگه، نشست صلح ترکیه را یک فرصت بزرگ برای ختم جنگ در افغانستان دانسته، افزود که این فرصت نباید از دست برود.
وی، گفت از طالبان خواست در چارچوپ آشتی ملی بیایند و صلح کنند.
گفتنی‌ست که این نشست ده روزه در مورد صلح افغانستان، با میزبانی مشترک ترکیه، قطر و سازمان ملل متحد در شهر استانبول برگزار خواهد شد.
دولت افغانستان، برای اشتراک در آن، اعلام آماده‌گی کرده است، اما گروه طالبان گفته که اگر نیروهای خارجی، تا اول می سال جاری میلادی از افغانستان خارج نشوند، در هیچ نشستی اشتراک نخواهند کرد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA