ads

نشست استانبول؛ مشکلات، ابهامات و نگرانی‌ها

در حالی‌که طالبان تا زمان خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان از شرکت‌کردن در نشست‌هایی که در مورد افغانستان برگزار می‌گردد ابا ورزید‌اند؛ ترکیه، قطر و سازمان ملل متحد در اعلامیه مشترکی گفته‌اند که نشست صلح استانبول در ۲۴ اپریل برگزار می‌گردد. طالبان در حالی از عدم شرکت در این نشست حرف می‌زنند که تا دیروز از مرور طرح امریکا برای نشست صلح استانبول حرف می‌زدند.

کلید
25 حمل 1400
نشست استانبول؛ مشکلات، ابهامات و نگرانی‌ها

 

معلوم نیست در یک روز در پشت پرده چه واقع شده که طالبان چنین موضعی را اختیار کنند؟ باید یادهانی شود که هم‌زمان با این موضع‌گیری طالبان، جوبایدن، رییس جمهور امریکا فیصله نموده‌است که نیروهای این کشور بعد از ۱۱ سپتمبر ۲۰۲۱ از افغانستان بیرون خواهند شد.

اباورزیدن طالبان از اشتراک در نشست استانبول، فیصله رییس جمهور امریکا مبنی بر خروج نیروهایش بعد از مدت تعیین شده و اعلامیه مشترک ترکیه، قطر و سازمان ملل در مورد برگزاری نشست استانبول در بیست‌وچهارم اپریل همه مواردی‌اند که با خلق نگرانی‌ها پرسش‌هایی را به ‌میان آورده‌اند که باید به آن پاسخ داده شود؛ چرا افغان‌ها فکر می‌کنند در چنین وضعی جنگ‌ها تداوم خواهد یافت و قربانی‌های بیش‌تری از آنان خواهد گرفت.

تا قبل از این رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده بودند که ایالات متحده امریکا و طالبان به توافق رسیده‌اند که نیروهای خارجی در افغانستان باقی خواهند ماند و در مقابل آن تمامی زندانیان طالبان رها خواهند گردید. از سوی دیگر، طالبان تا دیروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها از مرورنمودن طرح امریکا برای نشست استانبول سخن می‌زدند که هیچ نشانه‌یی از اشتراک ننمودن این گروه در این نشست از آن استنباط نمی‌شد. مردم می‌پرسند که تغییر در موضع طالبان بر چه مبنایی بوده و از این موضع‌گیری چه چیزی این گروه به دست می‌آرند؟ سرنوشت نشست ترکیه و گفت‌وگوها برای صلح چه خواهد شد؟ آیا طالبان می‌خواهند دوباره به جنگ و خشونت ادامه بدهند؟ آیا نمی‌خواهند که از فرصت به‌وجود برای صلح در افغانستان استفاده شود و با گفت‌وگوها با حکومت و سیاسیون افغانستان به نتیجه‌ی قطعی برسند و جامعه جهانی نیز ناظر بر اوضاع باشد؟ و آیا بهترین راه برای خروج نیروهای خارجی در مذاکرات و نشست‌های صلح و خاتمه جنگ و خشونت نیست؟

مردم افغانستان فکر می‌کنند که بهترین راه رسیدن به صلح، جمع‌شدن تمامی طرف‌ها دور یک میز و شنیدن صداهای یک‌دیگر است. اگر واقعاً برای تمام طرف‌های دخیل در قضیه افغانستان، صلح اهمیت دارد، نباید به هیچ صورتی تلاش برای سبوتاژ و تحریم آن صورت گیرد. در غیر این ‌صورت، تمامی راه‌هایی که ما را به صلح رسانده می‌تواند بسته خواهند شد و ما یک‌بار دیگر غرق در فاجعه‌یی خواهیم شد که بیرون‌شدن از ممکن نخواهد بود.

جامعه جهانی که ناظر بر اوضاع بوده و سازمان ملل متحد که نشست استانبول زیر نظر آن برگزار می‌گردد، برای از بین‌بردن ابهام به‌وجود آمده که سبب نگرانی‌ها در وضعیت کنونی و در آستانه‌ی نشست استانبول گردیده، اقدام نمایند و نگذارند که دلایل نامعقول این چنینی، درب صلح را به روی مردم افغانستان ببندد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA