ads

طرح‌ها و دیدگاه‌ها برای نشست ترکیه، هنوز هم توحید نشده است

از حدود یک هفته به‌اینسو، چانه‌زنی‌ها به‌هدف نهایی‌سازی طرح واحد صلح برای نشست ترکیه جریان دارد، اما هنوز هم نتایجی در پی نداشته است.

نویسنده: محمد فصیح متوکل
19 حمل 1400
طرح‌ها و دیدگاه‌ها برای نشست ترکیه، هنوز هم توحید نشده است

شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که پایان جنگ، برقراری آتش‌بس، ایجاد حکومت مشترک و حل معضل افغانستان بربنیاد یک تفاهم مشترک، از اجندای نشست ترکیه خواهد بود.
فریدون خزون؛ سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی گفت که کمیته توحید طرح‌ها امروز پنج‌شنبه(19 حمل) نیز جلسه داشت و به توحید طرح‌ها و دیدگاه‌ها نزدیک شده است.
از سویی هم، سرگئی لاوروف؛ وزیر امور خارجه روسیه، در ادامه سفرهایش به منطقه، وارد اسلام‌آباد شد و در مورد روند صلح افغانستان، با مقام‌های پاکستانی نیز گفت‌وگو کرد.
در همین حال، رئیس‌جمهور غنی نیز طرح صلح حکومت افغانستان را همگانی ساخت.
در این طرح، از طالبان خواسته شده که برای شامل شدن در قدرت، حقوق شهروندان افغانستان به‌ویژه زنان، قانون اساسی، فعالیت‌های نهادهای نظامی و غیرنظامی را بپذیرند و به هراس‌افگنان اجازه فعالیت در کشور را ندهند.
رئیس جمهور غنی، بر مذاکره با امریکا، ناتو، کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی نیز تاکید کرده و بر انتخابات زودهنگام و آتش‌بس نیز اشاره کرده ‌است.
با این حال، تحلیلگران سیاسی به این باورند که جنگ و صلح افغانستان، در اختیار افغان‌ها نیست.
نصرالله فلک؛ آگاه امور سیاسی گفت، همان‌گونه که مردم افغانستان قربانی جنگ‌اند، در صلح نیز تصمیم شان پذیرفته نمی‌شود.
به گفته وی، اگر منافع کشورهای منطقه و جهان در صلح افغانستان باشد؛ این هدف بدون چالشی، قابل دسترس خواهد بود.
از سویی هم، فرید سیلانی؛ دیگر تحلیلگر سیاسی گفت، کشورهای منطقه با در نظرداشت منافع شان، در پروسه صلح افغانستان همکاری می‌کنند.
بر اساس گزارش‌ها، قرار است ترکیه، در آینده نزدیک از یک نشست در مورد صلح افغانستان میزبانی کند.
دولت افغانستان می‌گوید که برای این نشست آماده است، اما گروه طالبان تا کنون در مورد حضور و یا عدم حضور شان در آن، چیزی نگفته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA