ads

پولیس نتوانست حبیب‌الله غوریانی را دستگیر کند

پس از درگیری مسلحانه میان نیروهای امنیتی و افراد وابسته به حبیب‌الله غوریانی که 40 زخمی برجای گذاشت، مقام‌های محلی در ولایت هرات می‌گویند، غوریانی، به جرایم سنگین متهم است و در اداره‌های عدلی وقضایی، دوسیه دارد.

نویسنده: کلید
14 حوت 1399
پولیس نتوانست حبیب‌الله غوریانی را دستگیر کند

سید وحید قتالی؛ والی هرات در صحبت با کلید گفت، حبیب‌الله غوریانی در قضایای قتل، اختطاف، زورگویی، جعل و تذویر اسناد دست داشته است.
والی هرات افزود که در کنار این جرایم، حبیب‌الله غوریانی زندان شخصی ساخته و در آنجا افرادی که از دستور وی سرکشی می‌کنند، زندانی و شکنجه می‌کند.
به گفته‌ی والی هرات، به دلیل شکایت‌های مکرر مردم از فعالیت‌های غیرقانونی حبیب‌الله غوریانی، نیروهای امنیتی برای بازداشت وی عملیات راه‌‌اندازی کردند.
نیروهای امنیتی، از ساعت 4:00 عصر چهارشنبه (13 حوت) به هدف بازداشت حبیب‌الله غوریانی عملیاتی را در ناحیه دوازده ساحه جبرئیل راه‌اندازی کردند که براساس آمارهای ریاست صحت عامه هرات، در جریان آن، بیش از 40 تن به شمول پنج نظامی زخم برداشتند.
برخی از شاهدان عینی، ادعا دارند که از سوی دو طرف، به غیرنظامیان آسیب جانی و مالی وارد شده‌است؛ اما مسوولان محلی می‌گویند که این افراد در پی تیراندازی حامیان غوریانی زخمی شده‌اند.
با آن‌هم سیدوحید قتالی؛ والی هرات می‌گوید که در این رویداد، 23 تن از حامیان حبیب‌الله غوریانی بازداشت و خودش موفق به فرار شده است.
در همین‌حال، دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر زون غرب، درگیری افراد مسلح حبیب‌الله غوریانی با نیروهای امنیتی را محکوم می‌کند.
مرویس امینی؛ سرپرست دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر، زورگویی، شکنجه و انجام قتل و اختطاف برای رسیدن به خواسته‌های شخصی یک زورمند را نگران‌کننده بیان می‌کند.
امینی، از حکومت می‌خواهد که افراد زورمند را برای حفظ حقوق بشری و تحقق عدالت بازداشت و مورد پی‌گرد قانونی قرار دهد.
از سویی هم، شماری از فعالان مدنی هرات به این باورند، افراد زورمند که مجهز به سلاح‌های سبک و سنگین هستند، حمایت شبکه‌های اسختباراتی کشورهای منطقه را باخود دارند.
سیداشرف سادات؛ مسوول مجمع نهادهای مدنی حوزه غرب، با بیان این موضوع به کلید گفت که بازداشت افراد زورمند، برای بهبود وضعیت امنیتی اقدام موثر است.
گفتنی‌ست که حبیب‌الله غوریانی، باشنده‌‌ی اصلی ولایت میدان وردک می‌باشد که بیش از بیست سال، در ولایت هرات زنده‌گی می‌کند.
وی، در انتخابات ولسی‌جرگه نامزد بود؛ اما به دلیل داشتن دوسیه جرمی، از فهرست نامزدان، حذف شد.
برخی منابع، به شرط افشانشدن نام‌‌های شان، به کلید می‌گویند که اکنون، حبیب‌الله غوریانی یکی از قوماندانان گروه فاطمیون در هرات می‌باشد و حمایت مالی و نظامی ایران را نیز با خود دارد.‌
با وجود این همه، حبیب‌الله غوریانی، با نشر یک ویدیو در شبکه‌های اجتماعی ادعا کرده‌است که وی 60 الی 65 محافظ دارد و برای حمایت و دفاع از حقوق مردم فعالیت می‌کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA