ads

ترورهای هدفمند در افغانستان همچنان ادامه دارد

در ادامه ناامنی‌ها و قتل‌های هدفمند در افغانستان، حوالی ساعت 6:00 صبح امروز چهارشنبه (13 حوت) افراد مسلح ناشناس، مولوی فیض محمد فایض را با فیر مرمی به‌قتل رساندند.

نویسنده: جمشید مجددی
13 حوت 1399
ترورهای هدفمند در افغانستان همچنان ادامه دارد
عکس از شبکه‌های اجتماعی

فردوس فرامرز؛ سخنگوی قوماندانی امنیه کابل به کلید گفت، رئیس اسبق شورای علمای کندز، در سرک جکشن، از مربوطات ناحیه هفدهم شهر کابل، ترور شد.
وی تاکید می‌کند که قضیه، تحت بررسی تیم مشترک امنیتی کابل قرار دارد.
این در حالی‌ست که عصر سه‌شنبه (12 حوت) در دو رویداد جداگانه در شهر جلال‌آباد، سه تن از کارمندان زن تلویزیون خصوصی انعکاس، جان باختند.
مسوولیت ترور این سه تن را گروه داعش، به‌عهده گرفته است.
همزمان با این، ادامه کشتار کارمندان رسانه‌یی، واکنش نهادهای حامی خبرنگاران را بر انگیخته است.
نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) می‌گوید، با گذشت هر روز دامنه خشونت‌ها در برابر خبرنگاران، گسترده شده و از آنان قربانی می‌گیرد.
عبدالمجیب خلوتگر؛ رئیس اجرایی نی در صحبت با کلید گفت، ادامه این وضعیت می‌تواند تهدید جدی، علیه آزادی بیان در افغانستان باشد.
خلوتگر، از حکومت خواست که در زمینه تامین امنیت جان خبرنگاران و فعالان رسانه‌یی، مسوول باشد.
در همین حال، مسوولان کمیته مصونیت خبرنگاران، از نهادهای بین‌المللی می‌خواهند که فشارها را بالای گروه طالبان افزایش دهند تا این گروه، از حذف فزیکی خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی، دست بردارد.
وحیده فیضی؛ مسوول بخش جندر این کمیته گفت، حکومت در زمینه بررسی پرونده‌های قتل خبرنگاران، کوتاه آمده است.
از سوی دیگر بصیر فطری؛ خبرنگار یکی از رسانه‌های چاپی در کابل، می‌گوید که ناامنی‌ها و کشتار هدفمند خبرنگاران و فعالان مدنی، فضای کاری را برای آنان محدودتر و تنگ‌تر ساخته است.
به گفته آقای فطری، نه تنها خبرنگاران، بلکه اعضای خانواده‌های آنان نیز مصوون نیستند.
با این همه، کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از حکومت می‌خواهد که تمامی پرونده‌های قتل خبرنگاران را به‌گونه جدی، پیگیری کند و نتایج آن‌را با مردم و جامعه رسانه‌یی، شریک سازد.
محمد نعیم نظری؛ معاون این کمسیون در مصاحبه با کلید گفت، کشتار غیر نظامیان و آماج قرار دادن خبرنگاران و فعالان رسانه‌یی، جنایت جنگی است.
نظری، از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهد تا حقوق بشردوستانه بین‌المللی را رعایت کرده و با کشتار غیر نظامیان، مرتکب جنایت جنگی نشوند.
این درحالی‌ست که براساس معلومات نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، تنها در حدود سه ماه اخیر، هفت خبرنگار و سه تن از اعضای خانواده یک خبرنگار در کشور، کشته شده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA