ads

طرف‌های مذاکره‌کننده، منتظر روشن شدن پالیسی بایدن اند

در حالی که آماد‌ه‌گی‌ها برای انجام مراسم تحلیف جو بایدن؛ رئیس جمهور منتخب امریکا گرفته شده و قرار است تا دو روز دیگر به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور این کشور، مراسم سوگند به‌جا آورد، اما مذاکرات صلح افغانستان تا هنوز پیشرفت چندانی نداشته است.

نویسنده: خیرالبنات سادات
29 جدی 1399
طرف‌های مذاکره‌کننده، منتظر روشن شدن پالیسی بایدن اند

به باور آگاهان، طرف‌های مذاکره‌کننده منتظراند تا امریکا به‌خصوص جو بایدن، پالیسی‌اش را در قبال روند صلح افغانستان روشن سازد.
این آگاهان می‌گویند، زمان خواهد برد تا بایدن سیاست‌اش را در قبال صلح افغانستان اعلام کند.
سید ناصر موسوی؛ آگاه امور سیاسی می‌گوید، اولویت‌ها و برنامه‌هایی در عرصه داخلی برای بایدن و تیمش وجود دارد که نسبت به صلح افغانستان، برای وی مهم‌تر بوده و ارجحیت دارد.
به گفته موسوی، حد اقل چهار ماه زمان می‌برد تا بایدن، توافق‌نامه صلح طالبان و امریکا را بازنگری و پالیسی جدیدش را در این خصوص تدوین و اعلام کند.
آقای موسوی هم‌چنان می‌گوید، با توجه به منافع استراتیژیکی که امریکا برای خود در منطقه تعریف کرده، تا زمانی که مذاکرات صلح به نتیجه نرسد، امریکا شمار نظامیان باقی‌مانده‌اش را در افغانستان حفظ خواهد کرد.
از سویی هم نصرالله فلک؛ استاد پوهنتون به این باور است که بایدن در مراسم تحلیف، پالیسی و سیاست‌اش را به‌گونه واضح و روشن در قبال صلح افغانستان اعلام نخواهد کرد تا بتواند بیلانس صلح را به سمت منفی ویا مثبت تغییر دهد.
به گفته وی، این‌که بایدن و تیم کاری‌اش در قبال صلح افغانستان وارد عمل می‌شوند، زمان زیادی را در بر خواهد گرفت.
با این همه، به باور سیف الدین سیحون؛ استاد پوهنتون، با روی کار آمدن بایدن، تغییر اساسی در روند صلح افغانستان رونما نمی‌شود، زیرا به گفته وی، بایدن نیز دنباله‌رو سیاست ترامپ در قضیه صلح افغانستان خواهد بود.
به گفته سیحون، سیاست گرانی که در افغانستان، طرفدار حفظ ساختار نظام‌اند، باید فعال‌تر عمل کرده و دپلوماسی خود را برای قانع ساخت بایدن به‌کار گیرند تا منتج به تصمیم گیری دیگری در زمینه صلح شود.
این در حالی‌ست که به اساس توافق‌نامه صلح میان امریکا و گروه طالبان، قرار است تا ماه می سال جاری میلادی، تمامی نیروهای اممریکایی از افغانستان خارج شوند.
بحث خروج شتاب‌زده نیروهای امریکایی از افغانستان، ابهامات در روند صلح، زمزمه‌های بوجود آمدن حکومت موقت و خشونت‌ها، از نگرانی‌هایی به‌حساب می‌آیند که گذر زمان، سرنوشت این موضوعات را روشن خواهد ساخت.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA