ads

شهروندان: حکومت در جلوگیری از انفجارها ناکام است

در ادامه نا امنی‌ها و انفجارهای برخاسته از ماین‌های چسپکی، کابل امروز دو شنبه (29 جدی) نیز گواه دو انفجار بود.

نویسنده: خیرالبنات سادات
29 جدی 1399
شهروندان: حکومت در جلوگیری از انفجارها ناکام است

قومندانی امنیه کابل، می‌گوید که در رویداد نخست، حوالی ساعت 7:38 صبح، یک واسطه نوع پرادو در مربوطات حوزه ششم امنیتی، هدف انفجار ماین قرار گرفت.
فردوس فرامرز؛ سخنگوی این قومندانی، به کلید گفت که انفجار دوم نیز در مربوطات ناحیه یازدهم کابل به‌وقوع پیوست که در آن، یک عراده موتر نوع لند کروزر هدف قرار گرفته است.
به گفته فرامرز، این انفجارها تلفاتی در پی نداشته و هر دو رویداد، تحت بررسی قرار دارد.
با این حال شماری از باشنده‌گان کابل، از افزایش انفجارهای ناشی از ماین‌های چسپکی و ماین‌گذاری‌های کنار جاده‌یی، شاکی‌اند و می‌گویند که حکومت، در تامین امنیت شهروندان کوتاه آمده است.
پایتخت ‌نشینان، از حکومت می‌خواهند که برای مهار این‌گونه رویدادها، اقدامات جدی و عملی را روی دست گیرد.
احمد شکیب؛ یکتن از باشنده‌گان کابل می‌گوید، کابل و برخی ولایت‌های دیگر، در ماه‌های اخیر همه روزه، شاهد انفجار ماین‌های کنار جاده‌یی و چسپکی بوده است، اما برنامه حکومت و نهادهای امنیتی در جلوگیری از این‌ انفجارها ناکام است.
از سویی هم، برخی آگاهان امور نظامی، ضعف نهادهای کشفی و استخباراتی، تعینات سلیقه‌یی در سکتور‌ امنیتی و فساد را از دلایل اصلی ناکامی حکومت، در مهار انفجار ماین‌ها عنوان می‌کند.
عتیق‌الله امرخیل؛ آگاه نظامی می‌گوید، تا زمانی‌که اصلاحات جدی در رهبری نهادهای امنیتی به‌وجود نیاید و سیستم مجازات و مکافات در نظام نباشد، جلو گیری از ادامه این رویدادها محال خواهد بود.
با این همه، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهد تا از روش‌ها و تاکتیک‌های جنگی که باعث تلفات غیر نظامیان می‌شود، استفاده نکنند.
نعیم نظری؛ معاون این کمسیون در صحبت با کلید گفت، طرف‌های جنگ باید حقوق بشردوستانه بین‌المللی را رعایت نموده و با کشتار غیر نظامیان، مرتکب جرایم جنگی نشوند.
گفتنی‌ست که در ماه‌های اخیر، علاوه بر تشدید جنگ و خشونت‌ها در بخش‌هایی از افغانستان، انفجارهای برخاسته از ماین‌های چسپکی و کنار جاده‌یی نیز بیشترین قربانی را از شهروندان کشور گرفته است.

 

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA