ads

نویسنده‌گان: در زمینه‌ ادبیات کودک کم کار شده است

شماری از نویسنده‌گان و فرهنگیان در ولایت بلخ، می‌گویند که حکومت و نویسنده‌گان، برای ادبیات کودک در افغانستان، کم‌ترین کاری انجام نداده‌اند.

نویسنده: جواد نبی‌زاده
25 جدی 1399
نویسنده‌گان: در زمینه‌ ادبیات کودک کم کار شده است

به گفته آنان، نویسنده‌گان محدودی روی ادبیات کودک کار می‌کنند و کتاب‌های کودکانه، در کتاب ‌فروشی‌های کشور کم‌رنگ به نظر می‌رسد.
حبیب بزرگ‌مهر؛ یک تن از نویسنده‌گان بلخ، حکومت را در زمینه ایجاد کتاب‌خانه‌های کودکانه به بی‌توجهی متهم نموده، گفت که در شهرهای بزرگ افغانستان، حتی یک کتاب‌خانه اختصاصی برای کودکان ساخته نشده است.
در همین حال برخی کودکان، از خانواده‌ها و حکومت می‌خواهند که فرصت‌های بهتری را برای کودکان و نوجوانان فراهم سازند.
آنان، خواستار ایجاد کتاب‌خانه‌های ویژه برای کودکان شدند.
با این حال یکی از نهادهای غیر دولتی، ابتکار به‌خرج داده و نزیک به یک هزار جلد کتاب با محتوای کودکانه را به کتاب‌خانه‌ها، کودکان و نوجوانان در شهر مزارشریف توزیع کرده است.
دیانا رحیمی؛ کارمند کانون فرامرزی همیاری پارسی زبانان، به کلید گفت که این نهاد، در زمینه ادبیات کودک کار کرده و کودکان و نوجوانان را با شیوه‌های مختلف، تشویق می‌کند تا به مطالعه رو بی‌آروند.
از سویی هم، مسوولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ، می‌پذیرند که در زمینه‌ ادبیات کودک، کار خاصی صورت نگرفته است.
آنان می‌گویند، در این ولایت دو کتاب‌خانه عامه و بیشتر از 30 کتاب‌خانه خصوصی فعالیت دارد، اما جای کتاب‌خانه‌های کودکان خالی است.
مطیع الرحمن کریمی؛ رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ، از خانواده‌ها می‌خواهد که کودکان شان را تشویق کنند تا به مطالعه رو بی‌آورند.
این درحالی‌ست که به گفته شماری از فرهنگیان، ایجاد کتاب‌خانه‌های کودکانه، چاپ و نشر کتاب‌ها با محتوای کودکانه و پائین آوردن قیمت کتاب‌های کودکانه، از جمله راه‌کارهای برای رشد مطالعه در میان کودکان و نوجوانان به حساب می‌آید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA