ads

رئیس اتحادیه خبرنگاران ولایت غزنی ترور شد

در ادامه ترورهای هدف‌مند خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی، جامعه خبرنگاری افغانستان، یک‌بار دیگر یکی از اعضای خود را از دست داد.

نویسنده: محمد فصیح متوکل
2 جدی 1399
رئیس اتحادیه خبرنگاران ولایت غزنی ترور شد

رحمت‌الله نیکزاد؛ رئیس اتحادیه خبرنگاران ولایت غزنی، از سوی افراد مسلح ناشناس، در مرکز این ولایت ترور شد.
مقام‌های محلی، ولایت عزنی گفته‌اند که نیکزاد، خبرنگار تلویزیون الجزیره، عصر دوشنبه (اول جدی) زمانی‌که برای ادای نماز به‌طرف مسجد می‌رفت، از سوی تنفگ‌داران ناشناس ترور شده است.
با این حال، نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در واکنش به ترور رحمت‌الله نیکزاد، از حکومت افغانستان می‌خواهد تا به خواست مشروع جامعه خبرنگاری مبنی بر تامین امنیت خبرنگاران، پاسخ گوید.
نی هشدار می‌دهد که اگر به این خواست مشروع جامعه‌ رسانه‌یی افغانستان پاسخ درست داده نشود، به راه‌های متوصل می‌شوند که نفع حکومت در آن نهفته نخواهد بود.
از سویی هم، کمیته مصوونیت خبرنگاران افغان می‌گوید که تلاش‌ها جریان دارد، تا دستآوردهای 18 ساله آزادی بیان زیر سوال برود.
نجیب شریفی؛ رئیس کمیته مصوونیت خبرنگاران افغان به کلید می‌گوید که یک‌گروپ مشخص، دستآوردهای چندسال اخیر به‌خصوص آزادی بیان را مانع پیشرفت‌های شان می‌دانند و به همین دلیل، دست به کشتار خبرنگاران می‌زنند.
هرچند از هفدهم ماه عقرب سال جاری هجری خورشیدی به‌اینسو، پنج خبرنگار و کارمند رسانه‌یی، در نقاط مختلف افغانستان ترور شده و یا هم به‌گونه مرموز جان باخته‌‌اند، اما طارق آرین؛ سخنگوی وزارت امور داخله، در تویترش نگاشته که این وزارت، از نزدیک با رسانه‌ها در تماس است و تدابیر امنیتی شان را تقویت می‌بخشد.
با این حال لطیف یعقوبی؛ یکی از خبرنگارن کشور می‌گوید که با گذشت هرروز، وضعیت امنیتی خبرنگاران بدتر شده که زمینه فعالیت‌های آنان را تنگ‌تر می‌سازد.
از سوی دیگر، لحظاتی پس از ترور رحمت‌الله نیکزاد؛ گروه طالبان دست‌داشتن در این رویداد را رد کرده و این عمل را تاسف‌بار دانسته است؛ اما ارگ می‌گوید که حمله‌های اخیر بالای خبرنگاران از سوی گروه طالبان صورت گرفته و اعمال آنان، ضد آزادی بیان است.
داواخان مینه‌پال؛ معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که عاملان ترور چندین خبرنگار که در دوماه اخیر کشته شدند، گروه طالبان است.
این در حالی‌ست که نهادهای حامی رسانه‌ها، عدم رسیده‌گی به قضایای ترور و خشونت علیه خبرنگاران از سوی حکومت را از عوامل افزایش قتل خبرنگاران عنوان می‌کنند.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA