ads

در یک ماه گذشته سه زن در ولایت هرات، به‌دلیل گازگرفتگی جان باخته‌اند

همزمان با رسیدن فصل زمستان، مسوولان صحی هرات از افزایش واقعات گازگرفتگی ابراز نگرانی می‌کنند.

نویسنده: سمیه ولی‌زاده
1 جدی 1399
در یک ماه گذشته سه زن در ولایت هرات، به‌دلیل گازگرفتگی جان باخته‌اند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

محمدرفیق شیرزی؛ سخنگوی ریاست صحت عامه هرات به کلید گفت که روزانه ۵ الی ۱۰ بیمار، به دلیل مسمویت ناشی از گازگرفتی و مواد سوختی، در مراکز صحی شهر هرات تحت تداوی قرار می‌گیرند.
شیرزی می‌افزاید؛ در یک ماه اخیر ۲۵ واقعه گازگرفتگی در شفاخانه حوزی هرات ثبت شده‌ که از این میان، ۳ زن نیز جان باخته‌اند.
شیرزی، بی‌احتیاطی خانواده‌ها را عامل اصلی این واقعات می‌خواند.
در همین‌حال، شماری از آگاهان صحی در ولایت هرات می‌گویند که عدم آگاهی خانواده‌ها از چگونگی استفاده از وسایل برای گرم ساختن منازل شان، باعث بروز واقعات گازگرفتگی می‌شود.
سردردی، استفراغ، نفس‌تنگی و ضعف، از علایم اساسی گازگرفتکی عنوان می‌شود.
سیدمجتبی حسینی؛ یک تن از متخصصان به کلید گفت که در این شرایط، قرار دادن بیمار در یک فضای آزاد و تنفس عمیق، از اقدامات اولیه برای نجات جان بیماران می‌باشد.
او می‌گوید که رعایت نکات ایمنی و همچنان جلوگیری از استفاده بیش از حد از مواد سوختی برای گرم ساختن خانه‌ها به‌خصوص در شب، از روش‌های پیشگیرانه‌ و اقعات گازگرفتگی می‌باشد.
حسینی تاکید دارد، گازگرفتگی بیشتر از همه، بیماران مبتلا به دیابت یا شکر و همچنان آسم (تنگی نفس) را به خطر مرگ تهدید می‌کند.
از سویی هم شماری از باشنده‌گان هرات، از واقعات زیاد گاز گرفتگی ابراز نگرانی می‌کنند.
آنان، نبود مواد سوخت با کیفیت و منابع انرژی ستندرد را عامل دیگری می‌دانند که سبب واقعات گازگرفتگی می‌شود.
این باشنده‌گان هرات تاکید دارند که بیشتر مردم، از طرف شب از بخاری‌های گازی برای گرم شدن خانه‌های شان استفاده می‌کنند که استفاده از این وسایل در طول شب، خطرات جدی را در پی دارد.
گفتنی‌ست که همه ساله در فصل زمستان، استفاده از گاز مایع و ذغال برای گرم کردن منازل، به دلیل آن‌چه عدم آگاهی مردم گفته می‌شود، جان شماری از باشنده‌گان هرات را می‌گیرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA