ads

حقوق بشر افغانستان، گروه طالبان را مسوول انفجار در ولایت غزنی می‌خواند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در واکنش به انفجار در ولسوالی گیلان ولایت غزنی می‌گوید، هرچند این رویداد به‌گونه عمدی نبوده، اما مسوولیت آن به گروه طالبان بر می‌گردد.

نویسنده: خیرالبنات سادات
29 قوس 1399
حقوق بشر افغانستان، گروه طالبان را مسوول انفجار در ولایت غزنی می‌خواند

به گفته مسوولان این کمیسیون، ولسوالی گیلان تحت حاکمیت طالبان قرار دارد و مطابق پروتوکول پنجم الحاقیه کنواسیون ژینو،هر گروهی که بر یک منطقه حاکمیت دارد، باید آن را از مواد منفجره پاک‌سازی کند.
حوالی ساعت دو پس از چاشت روز جمعه (28 قوس) بر اثر انفجار در ولسوالی گیلان ولایت غزنی، دست کم 15 تن به‌شمول کودکان جان باخت و 20 تن دیگر زخم برداشتند.
وزارت امور داخله می‌گوید، مواد انفجاری در یک عراده زرنج جاسازی شده بود، اما گروه طالبان با رد این موضوع می‌گوید که انفجار، ناشی از یک سرگلوله بوده است.
نعیم نظری؛ معاون کمسیون حقوق بشر امروز شنبه (29 قوس) به کلید گفت، طرف‌های دخیل در جنگ افغانستان، نباید از هر رویدادی بهره‌گیری سیاسی کنند، بل باید نگاه متمرکز به شهروند داشته باشند.
اما امان الله کامرانی؛ معاون شورای ولایتی ولایت غرنی، طالبان را مسوول مستقیم این روی داد می‌خواند.
آقای کامرانی می‌گوید، مواد انفجاری در یک عراده زرنج جاسازی شده بود و گروه طالبان مسوول این انفجار می باشد.
با این همه نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) می‌گوید که اظهارات ضدالنقیض از منابع مختلف، وضعیت دسترسی به اطلاعات را محدود می‌کند.
مجیب خلوتگر؛ رئیس نی به کلید گفت که منابع مختلف، بنابر دلایل موجه و یا غیر موجه، در پیوند به کشته شدن غیرنظامیان در ولایت غزنی، اظهارات متفاوتی دارند تا طرف مقابل شان را تضعیف کنند.
به گفته وی، این گونه اظهارات، قطعا حقایق و رویدادها را مخشوش می‌سازد.
تجارب گذشته نشان داده که هم طالبان و هم حکومت افغانستان، همواره مسوولیت رویداد‌هایی که میزان تلفات غیر نظامیان در آنها بالا بوده، نپذیرفته و تلاش کرده‌اند تا مسوولیت این‌گونه رویدادها را به دوش یکدیگر بی‌اندازند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA