ads

شهروندان کشور: سفرهای خلیلزاد تا کنون بی‌نتیجه بوده‌است

زلمی خلیل‌زاد؛ نماینده ویژه امریکا برای صلح در افغانستان شام پنج‌شنبه (۱۳ قوس) در یک پیام‌ توییتری نوشته‌است که به منظور دریافت راه حل برای پیش‌رفت سریع گفت‌وگوهای صلح پس از انقره عازم دوحه خواهد شد.

بهشته شاهین
14 قوس 1399
شهروندان کشور: سفرهای خلیلزاد تا کنون بی‌نتیجه بوده‌است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

 

خلیل‌زاد، نوشته است که به‌خاطر صحبت در مورد پشتبانی ترکیه از مذاکرات صلح افغانستان عازم انقره می‌شود و پس آن به منظور تسریع پیش‌رفت بر یک نقشه راه سیاسی و آتش بس دایمی به دوحه می‌رود.

او نوشته‌است، (از آنجا به سوی دوحه می‌روم تا دریابم که چه‌گونه می‌توانیم با طرفین کمک کنیم تا بر مبنای مؤفقیت اخیر شان در توافق بر أصول و طرزالعمل ها، پیشرفت سریع بر یک نقشه راه سیاسی و آتش بس دایمی و همه جانبه بیابند)

در همین حال، آگاهان امور با آن‌که نسبت به آوردن صلح در افغانستان خوشبین‌اند؛ اما می‌گویند آن‌چنان که انتظار می‌رفت، آقای خلیلزاد تا کنون به‌خاطر پیش‌رفت در روند صلح افغانستان موفق نبوده است.

بشیر بیژن؛ آگاه امور سیاسی می‌گوید، با آن‌که مردم افغانستان از آغاز روند صلح افغانستان استقبال کردند؛ اما طولانی‌شدن این روند و نبود نتیجه‌ی ملموس مردم را نیز مأیوس کرده‌است.
از سویی هم، مردم نیز می‌گویند که از روند صلح با طالبان استقبال می‌کنند و چشم به راه نتایج مذاکرات بین‌الافغانی هستند.

شجاع نورستانی؛ یکی از شهروندان کابل با آن‌که از جامعه جهانی به‌خاطر حمایت از پروسه‌ی صلح در افغانستان تشکری می‌کند؛ اما می‌گوید که روند صلح تا کنون نتیجه‌ی ملموسی نداشته است.

به گفته‌ی وی، بارها آقای خلیل‌زاد دور جدید سفرهایش را برای ماموریت در افغانستان از سر گرفته‌است؛ اما نتیجه‌ی محسوس برای مردم افغانستان نداشته‌است.

قابل ذکر است که این سفر خلیل‌زاد در حالی آغاز می‌شود که مذاکرات قطر وارد مرحله‌ی تازه شده‌است. دو طرف مذاکراه‌کننده پس از ماه‌ها نشست و چانه‌زنی، اخیراً در مورد طرزالعمل مذاکرات به توافق رسیده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA