ads

تعدادی از زنان هرات از نبود کودکستان در ادارات دولتی انتقاد دارند

با آنکه ریاست کار و امور اجتماعی هرات از افزایش شمار کودکستان‌ها در این ولایت ولایت سخن می‌زند، اما برخی از کارمندان زن از نبود کودکستان در اداره‌های دولتی انتقاد دارند.

سمیه ولی‌زاده
14 قوس 1399
تعدادی از زنان هرات از نبود کودکستان در ادارات دولتی انتقاد دارند

 

عبدالقیوم افغان؛ رییس اداره کار و امور اجتماعی هرات می‌گوید که ۱۶ کودکستان در برخی از اداره‌ها و مکاتب دولتی ایجاد شده که ده‌ها طفل نیز در این کودکستان‌ها جذب شده‌اند.

آقای افغان بیان می‌دارد که اخیرا یک کودکستان در اداره کار و امور اجتماعی تاسیس شده که کارمندان زن از ده اداره‌ی دولتی همجوار این اداره می‌توانند اطفال شان را در این کودکستان شامل نمایند.

رییس کار و امور اجتماعی هرات تاکید دارد؛ این کودکستان ظرفیت جذب ۱۰۰ طفل را دارد.

به گفته وی در تمامی کودکستان‌های دولتی از هر طفل ماهانه ۲۰۰ افغانی فیس گرفته می‌شود.

عبدالقیوم افغان؛ رییس اداره کار و امور اجتماعی هرات می‌گوید: در صورتی که اتاق، امکانات لازم و مواد خوراکی از سوی اداره‌های دولتی فراهم شود و همچنان با موجودیت ده کودک در هر اداره  امکان تاسیس کودکستان وجود دارد.

وی تصریح می‌کند؛ استاد هم از سوی اداره کار و امور اجتماعی در هر کودکستان مقرر خواهد شد.

شماری از کارمندان زن در اداره‌های دولتی هرات از ایجاد کودکستان جدید در مقر اداره کار و امور اجتماعی اظهار خوشبینی می‌کنند.

این کارمندان زن می‌گویند که در گذشته‌ها یکی از اقارب آنان و یا هم یک فرد به حیث خدمه از اطفال شان مراقبت می‌نمود.

با این‌حال، شماری دیگر از کارمندان زن از نبود کودکستان در اداره‌های شان شاکی‌اند.

این بانوان بیان می‌دارند که با افزایش تهدیدات امنیتی و مشکلات اقتصادی نمی‌توانند مسوولیت مراقبت اطفال خود را به یک فرد به حیث خدمه بسپارند.

آرزو یکی از کارمندان اداره تنظیم آبهای هریرود – مرغاب طفل خود را در اداره کارش نگهداری می‌نماید.

او می‌گوید که در خانه کسی نیست طفل‌اش را نگهداری کند و در این شرایط به افراد بیگناه هم برای مراقبت از طفل‌اش اعتماد کرده نمی‌تواند. این بانو از اداره‌ی کار و امور اجتماعی می‌خواهد که در تمامی اداره‌های دولتی کودکستان ایجاد نماید.

از سویی هم، تعدادی از فعالان مدنی می‌گویند که مسوولان اداره‌های دولتی مکلف‌اند تا برای کارمندان خویش به ویژه زنان سهولت‌ لازم را فراهم نمایند.

فاطمه فراهی؛ یکی از فعالان مدنی هرات می‌گوید که در تمامی اداره‌های دولتی به هدف افزایش کارمندان زن و بهبود ارائه خدماتی باید کودکستان ایجاد شود.

شماری از روان‌شناسان به این باورند که اطفال از سه ساله‌گی نیاز دارند که روند اجتماعی شدن و استقلال را آغاز نمایند و برخی آموزش‌های اولیه را نیز فراگیرند. از این‎رو کودکستان مکان مناسبی برای اطفال محسوب می‌شود تا مرحله اولیه رشد خویش را سپری نمایند.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA