ads

برنامه‌یی زیر نام « گفتمان گزارش‌گری صلح» در کابل برگزار شد

اتحادیه ملی ژورنالیستان در همکاری با مرکز حمایت از زنان ژورنالیست افغانستان، برنامه‌یی را زیر عنوان «گفتمان گزارش‌گری صلح» در کابل برگزار کرد.

مقدس هاشمی
16 میزان 1399
برنامه‌یی زیر نام « گفتمان گزارش‌گری صلح» در کابل برگزار شد

اسدالله سعادتی؛ معاون شورای عالی مصالحه ملی به روزپنج‌شنبه که در برنامه‌ی «گفتمان گزارش‌گری صلح» صحبت می‌کرد گفت، رسانه‌ها می‌توانند از مجرای قدرت در گفت‌وگوهای صلح حضور داشته و با اعمال فشار بر طرف‌های گفت‌وگوکننده، از چه‌گونه‌گی پیش‌برد گفت‌وگوهای صلح و حقایق پنهان این گفت‌وگوها آگاه شده و اطلاعات دقیق ازاین گفت‌وگوها را با مردم افغانستان شریک سازند.
وی، فرصت پیش‌آمده برای صلح را، استثنایی خوانده می‌گوید، در گفت‌وگوهای صلح افغانستان، علاوه بر اجماع داخلی، اجماع منطقه‌یی نیز وجود دارد.
آقای سعادتی هشدار می‌دهد، هرگاه پروسه‌ی صلح به هر دلیلی از سوی گروه طالبان به هم زده شود، حمایت جامعه جهانی از حکومت افغانستان ادامه خواهد داشت.
در همین حال، فریده نیک‌زاد؛ رییس مرکز حمایت از زنان ژورنالیست افغانستان، با اشاره به نقش کلیدی رسانه‌ها در گفت‌وگوهای صلح می‌گوید، نقش رسانه‌ها برای شکل‌گیری اجماع و ذهنیت‌سازی جامعه در راستای رسیدن به صلح تاثیرگزارمی‌باشد.
به گفته‌ی وی، برای رسیدن به صلح و تسهیل گفت‌وگوهای صلح نیاز است تا رسانه‌ها در گزارش‌های صلح، ادبیات صلح را جایگزین ادبیات جنگ نمایند.
در این میان، اما شیوای شرق؛ معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ نگران استقلالیت سیاسی رسانه‌ها در گفت‌وگوهای صلح شده می‌گوید، پاسداری از آزادی بیان باید اصل اساسی این گفت‌وگوها باشد و استقلالیت سیاسی رسانه‌ها در این گفت‌وگوها حفظ شود.
وی با اشاره به تغییرادبیات جنگ به صلح می‌گوید، نباید ادبیات آشتی و صلح، در این گفت‌وگوها سبب کتمان حقیقت شود.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که در تازه‌ترین مورد، هیئت گفت‌وگوکننده‌ی طالبان به سرپرستی مولوی عبدالسلام حنفی؛ معاون دفتر سیاسی و عضو تیم مذاکراتی گروه طالبان با مسوولان ارشد رسانه‌های افغانستان در قطر دیدار نموده‌اند.
گفته می‌شود در این ملاقات، روی بعضی موضوعات از جمله موقف گروه طالبان پیرامون نقش رسانه‌ها در جامعه و آزادی بیان و مسووليت رسانه‌ها در برابر جامعه به‌ويژه در برابر روند جاری مذاکرات بین‌الافغانی، بحث شده‌است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA