ads

ادعای شوک‌آور

انتظار می‌رفت با امضای توافق‌نامه‌ی صلح قطر میان ایالات متحده امریکا و طالبان، ختم بحران‌های انتخاباتی که اوضاع داخلی را آشفته کرده بود، نشست‌های تیم‌های تماس دوحه و کابل و رهایی زندانیان طالبان و حکومت، سطح خشونت و درگیری‌ها در افغانستان به گونه‌ی ملموسی کاهش یابد و زمینه برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی فراهم شود، اما دیده می‌شود که با گذشت هر روز، میزان خشونت‌ها همچنان رو به افزایش است و هر روز را با حادثه‌ای خونین آغاز می‌کنیم و یا پایان می‌بریم، هر روز باید ده‌ها خانواده در افغاستان به ماتم عزیزان شان بنشینند و نوحه سر دهند.

کلید
11 سرطان 1399
ادعای شوک‌آور

در تازه‌ترین مورد، به روز دوشنبه (9سرطان) برخورد چندین راکت در بازار کهنه‌ی ولسوالی سنگین ولایت هلمند و انفجار یک موتر بمب‌گذاری‌شده در این ولسوالی، ۱۵ نفر را کشت و ۲۳ نفر را زخمی کرد؛ رقمی که با آمار اعلام شده از سوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان، بسیار تفاوت دارد.
با آن‌که هیچ فرد یاگروهی، تا کنون مسوولیت این حملات راکتی را به دوش نگرفته است، اما هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) گفته که یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که این حمله‌ از سوی نیروهای اردوی ملی افغانستان انجام شده‌است. این نهاد ناوقت سه شنبه ( ۱۰ سرطان) در اعلامیه‌ای گفته‌است که براساس یافته‌های ابتدایی و «بی‌طرف» این نهاد، راکت‌پراکنی روز دوشنبه نیروهای ارتش در بازار کهنه ولسوالی سنگین ولایت هلمند، در پاسخ به حملات طالبان بوده، اما در میان غیرنظامیان فرود آمده‌است.
هرچند یونما از حکومت افغانستان خواسته که برای بررسی از چه‌گونه‌گی این رویداد و شناسایی طرف‌های مسوول آن، یک تیم تحقیق تعیین کند، اما این ادعای یونما در نفس خودش برای هرشهروند کشور می‌تواند شوک‌آور باشد. ادعا بالای نیروهای اردوی افغانستان که متشکل است از فرزندان صدیق این خاک با شعارهای بلند(خدا، وطن، وظیفه)، بسیار خطرناک و ویرانگر است. در این‌جای کار، قبل از هرچیزی اعتماد یک ملت مطرح است. مردم افغانستان که در هر شرایطی از نیروهای امنیتی کشور به عنوان حافظان نوامیس ملی و تمامیت ارضی، با قاطعیت و افتخار تمام حمایت کرده‌اند، چنین ادعای می‌تواند اعتماد شان را به شدت خدشه‌دار سازد.
در صورتی که ادعای پرسش‌برانگیز دفتر معاونیت سازمان در افغانستان مبنی بر دست‌داشتن نیروهای اردوی ملی افغانستان در حملات راکتی در بازار کهنه‌ی ولسوالی سنگین ولایت هلمند درست ثابت شود، حتی خطر روگشتاندن مردم را نسبت به این نیروها، خیلی محتمل می‌سازد. مردم افغانستان چطور قبول کنند که نیروهای اردوی ملی که همواره به ایستاده‌گی شان در برابر دشمنان مردم افغانستان افتخار کرده‌اند، بالای آنان راکت پرتاب می‌کند و زن و فرزند و فامیل شان را به خون می‌نشاند؟
حتی اگر این ادعای یونما درست هم ثابت نشود، پس از این، بازهم هر نهادی می‌تواند چنین اتهامات را بر نیروهای اردوی ملی وارد کند و اعتبار این نیروی پردستاورد و بزرگ را، به‌شدت پایین بیاورد. متزلزل‌شدن اعتبار ارتش یک کشور در هرصورتش منافع علیای آن کشور را تهدید می‌کند.
حال بر حکومت افغانستان است که هرچه‌زودتر چیستی و چه‌گونه‌گی این قضیه را روشن سازد. اگر چنین اتفاقی در اثر اشتباه نیروهای اردوی ملی به وقوع پیوسته باشد و اگر قصد و تعمدی هم در کار بوده باشد، باید ثابت شود تا از یک‌سو اردوی کشور از وجود عناصر بی‌تجربه و مخرب و نامطلوب پاک شود و از جانب دیگر شاهد چنین ادعای شکننده از سوی نهادهای ملی و بین‌المللی نباشیم.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA