ads

دور تازه‌ای از سفرهای خلیل‌زاد به منطقه آغاز شد

وزارت خارجه امریکا با نشر خبرنامه‌ای گفته است که زلمی خلیل‌زاد؛ نماینده‌ی خاص این وزارت برای صلح افغانستان برای به‌دست‌آوردن توافق طرف‌ها به هدف آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان با هیات طالبان در دوحه دیدار و بحث می‌کند.

خیرالبنات سادات
17 جوزا 1399
دور تازه‌ای از سفرهای خلیل‌زاد به منطقه آغاز شد

در خبرنامه همچنان آمده‌است که هدف از سفر خلیل‌زاد به دوحه، تسریع روند آزادسازی زندانیان طالب از سوی حکومت افغانستان، کاهش خشنونت‌ها از سوی طالبان و آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان گفته شده‌است.
در همین حال، وزارت دولت در امور صلح، از آماده‌گی تیم گفت‌وگوکننده‌ی حکومت افغانستان برای آغاز مذاکرات میان افغانان خبر می‌دهد.
ناجیه انوری؛ سخنگوی وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که حکومت افغانستان گام‌های عملی را برای ایجاد فضای اعتماد میان دوطرف برای آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان برداشته‌است.
به گفته‌ی خانم انوری، حکومت افغانستان در تلاش یافتن مکان مناسب برای میزبانی این مذاکرات است.
با این حال، تحلیل‌گران سیاسی در پیوند به سفر خلیل‌زاد و رهایی زندانیان طالب، دیدگاه‌های متفاوتی دارند.
شماری از این آگاهان، سفر تازه‌ی خلیل‌زاد به دوحه و رهایی زندانیان طالب را، گامی در جهت ایجاد اعتماد میان دو طرف می‌دانند.
موسی فریور؛ استاد پوهنتون کابل می‌گوید که سفر خلیل‌زاد به دوحه و رهایی زندانیان طالب فضای تفاهم و تقارب دیدگاه را میان حکومت افغانستان و تحریک طالبان فراهم خواهد کرد.
اما برخی دیگر از این آگاهان به این باوراند که سفر خلیل‌زاد به قطر، مانند سفرهای قبلی‌اش نمایشی بوده و دستاوردی برای مردم افغانستان نخواهد داشت.
امید اوریاخیل؛ تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید، با توجه به این‌که حکومت افغانستان از خود انعطاف‌ نشان داده و نزدیک به 3000 زندانی گروه طالبان را از زندان رها کرد، اما هیچ‌گونه تغییری در رویکرد این گروه مشاهده نمی‌شود و با ادامه‌ی جنگ و خشونت، هر روز از مردم افغانستان قربانی می‌گیرند.
گفتنی‌ست که براساس موافقت‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان، قبل از آغاز گفت‌وگو‌های میان افغانان، 5000 زندانی طالب باید از زندان‌های حکومت افغانستان و در بدل آن 1000 زندانی حکومت از سوی طالبان، رها شوند.
حکومت افغانستان تا حالا نزدیک به 3 هزار زندانی طالب را از زندان‌ها رها و تعهد کرده‌است، در صورتی که طالبان خشونت‌ها را در افغانستان کاهش دهند، رهایی زندانیان ادامه خواهند یافت.
اما طالبان ادعا می‌کنند که مطابق توافق‌نامه‌ی دوحه، حکومت افغانستان 2284 زندانی این گروه را از زندان آزاد کرده‌ و متباقی زندانیان آزاد شده، متعلق به این گروه نیستند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA