ads

حاصلات زعفران و یا یاقوت سرخ هرات، ۱۵درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌است.

بشیر احمد احمدی؛ مدیر ترویج اداره‌‌ی زراعت ولایت هرات می‌گوید، در سال جاری بیش از ۷هزار هکتار زمین زعفران کشت گردید که اضافه‌تر از ۱۷ تن از این گیاه حاصل به‌دست آمده‌است.

مهرو سروری
5 جوزا 1399
حاصلات زعفران و یا یاقوت سرخ هرات، ۱۵درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌است.

به گفته‌ی آقای احمدی، ولسوالی‌های گذره، انجیل، زنده‌جان و پشتون‌زرغون، زعفران کشت و حاصل خوب می‌دهد.
او همچنان تاکید می‌کند که زعفران هرات به‌شکل معیاری پروسس شده و به خارج صادر می‌شود.
با این همه، شماری از زعفران‌کاران زعفران هرات می‌گویند، به دلیل شیوع ویروس کرونا، بازار فروش این محصول قناعت‌بخش نبوده و در حال حاضر تقاضا برای خرید زعفران وجود ندارد.
آنان می‌افزایند، شیوع ویروس کرونا باعث شده که قیمت یک کیلو زعفران از ۶۰ هزار به ۳۵هزار افغانی تنزیل نماید.
داکتر مهدی حدید؛ عضو شورای ولایتی هرات، زعفران را یکی اقلام مهم صادراتی کشور دانسته می‌گوید، رقابت‌های منطقه‌ای و صادرنمودن زعفران بی‌کیفیت به‌نام افغانستان باعث کاهش قیمت این محصول شده‌است.
وی مسوولان ریاست زراعت و تجارت را به نظارت درست محصولات، قبل از صادرنمودن آن به بازارهای خارجی دعوت نموده و آنرا گامی برای جلوگیری حفظ جایگاه زعفران افغانستان می‌داند.
یعقوب مشعوف؛ کارشناس اقتصادی، زعفران هرات را بی‌بدیل خوانده می‌گوید، این محصول باید به عنوان مهم‌ترین قلم صادراتی افغانستان به جهان عرضه می‌شد که تاکنون به‌صورت آن‌چنان روی آن کار صورت نگرفته‌است.
وی تاکید دارد، هنوزهم زعفران افغانستان در کشورهای همسایه همچون ایران و پاکستان پروسس شده و به‌نام آن کشورها به بازارهای جهانی عرضه می‌شود.
گفتنی‌ست که زعفران افغانستان برای هشتمین بار مقام نخست را از لحاظ کیفیت در بازار جهانی از آن خود نموده و کشورهای هند، چین، اروپا، امریکا و ممالک عربی از متقاضیان عمده‌ی آن به شمار می‌روند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA