ads

سیگر: ناتو اعلام شمار حملات طالبان در افغانستان را از زمان امضای توافق‌نامه دوحه گروه متوقف کرده‌است

ناتو از سپتامبر 2018 کار ارایه‌ی آمار حملات به «سیگر» را به منظور کمک به سنجش وضع امنیتی در افغانستان آغاز کرد. اما براساس گزارش ادار‌ه‌ی بازرسی عمومی ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان، ناتو اعلام شمار حملات طالبان در افغانستان را از زمان امضای توافق صلح میان امریکا با این گروه، متوقف کرده‌است.

محمد فصیح متوکل
13 ثور 1399
سیگر: ناتو اعلام شمار حملات طالبان در افغانستان را از زمان امضای توافق‌نامه دوحه گروه متوقف کرده‌است

از سویی هم، مسوولان عملیات‌های ناتو در افغانستان نیز گفته‌اند که این آمار را منتشر نمی‌کنند؛ زیرا حملات طالبان اکنون «یکی از موضوعات اصلی بحث‌های چاره‌جویانه در مذاکرات سیاسی جاری میان امریکا و طالبان» را تشکیل می‌دهد.
هرچند ناتو پس از موافقت‌نامه‌ی صلح، ارایه‌ی اطلاعات در مورد حملات طالبان را متوقف کرده‌است، اما وزارت امور داخله می‌گوید که از دهم حوت سال گذشته تاکنون، گروه طالبان نزدیک به 3هزار حمله مختلف را در سراسر افغانستان راه‌اندازی کرده‌است.
طارق آرین؛ سخنگوی وزارت امور داخله به روز شنبه(13ثور) در یک نشست خبری گفت، 3هزار حمله‌ی گروه طالبان شامل حملات تروریسی، ماین‌های کنار جاده و غیره بوده است که در نتیجه‌ی آن یک‌هزار فرد ملکی کشته و زخمی شده‌اند.
با این حال، کارشناسان سیاسی به این باورند که ناتو برای کنترول اذهان جهانی در رابطه به وضعیت جنگ افغانستان، آمار حملات طالبان را همه‌گانی نمی‌سازند.
نجیب محمود؛ آگاه سیاسی می‌گوید که ناتو برای این که وضعیت جنگ افغانستان را آرام و فروکش نشان دهد، آمار حملات را همه‌گانی نمی‌سازد.
با این حال، یوسف امین زازی؛ کارشناس سیاسی می‌گوید که همواره ناتو و سایر نهادهای دخیل در جنگ افغانستان، آمار و ضعیت جنگ کشور را کتمان کرده‌اند.
از سوی دیگر، شورای امنیت ملی افغانستان، یک‌بار دیگر از گروه طالبان خواست تا از جنگ دست کشیده و دیگر منتظر دستور کشورهای بیرونی نباشند.
جاوید فیصل؛ سخنگوی شورای امنیت ملی به روز شنبه طی نشست خبری گفت که حملات طالبان نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌است.
پس از نشر گزارش اداره‌ی بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان، شماری از اعضای پارلمان امریکا گفته‌اند که این امر می‌تواند تلاش امریکا برای صلح افغانستان را متوقف کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA