ads

شماری از تحلیل‌گران سیاسی: طالبان هیچ پلان و برنامه‌ای برای صلح ندارند

در حالی‌که محمد اشرف غنی روز 5 شنبه در یک پیام ویدیویی به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان از طالبان خواست تا به احترام ماه رمضان از خشونت‌ها در برابر مردم افغانستان دست بردارند و آتش‌بس نمایند، اما سهیل شاهین؛ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در تویتی این خواست محمد اشرف غنی را غیرمعقول دانسته و بر عملی‌شدن کامل مواد توافق دوحه تاکید نموده و خواهان آزادی زندانیان این گروه شد.

فرشته هاشمی
5 ثور 1399
شماری از تحلیل‌گران سیاسی: طالبان هیچ پلان و برنامه‌ای برای صلح ندارند

با این حال، شماری از تحلیل‌گران امور سیاسی، ادامه‌ی جنگ و خشونت‌ها در ایام رمضان از سوی طالبان را نگران‌کننده خوانده، می‌گویند که این کار به پروسه‌ی صلح که یگانه امید مردم افغانستان می‌باشد، آسیب‌ می‌رساند.
عبدالفرید سیلانی؛ تحلیل‌گرامورسیاسی می‌گوید، هرچند حکومت افغانستان با آزادساختن بخشی از زندانیان طالب، انعطاف نشان داده است اما طالبان هیچ پلان و برنامه‌ای برای صلح ندارند.
به گفته‌ی وی، طالبان با افزایش خشونت‌ها و نپذیرفتن خواست حکومت افغانستان، نشان می‌دهند که هیچ تعهدی به صلح ندارند.
از سویی هم، سید ناصر موسوی؛ یکی دیگر از تحلیل‌گران سیاسی می‌گوید، جنجال‌های سیاسی و مشکلات درون‌-حکومتی، پروسه‌ی صلح را آسیب‌پذیر ساخته است.
وی می‌افزاید، تا زمانی‌که در داخل کشور اعتمادسازی نشود، رهبران دولت نمی‌توانند اعتماد طالبان را به‌دست‌ آورند و این گروه به هیچ خواست حکومت افغانستان برای کاهش خشونت و آتش‌بس، لبیک نخواهد گفت.
این در حالی‌ست که خشونت‌ها در بسیاری از ولایت‌های افغانستان افزایش یافته و تنها در یک هفته‌ی گذشته،‌ ده‌ها تن از نیروهای افغان در حملات طالبان جان باخته‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA