ads

رییس جمهورغنی از طالبان می خواهد تا جهت مبارزه با کرونا در کشور، آتش‌بس کنند

پس از آن‌که سرمنشی ناتو و برخی کشورهای منطقه از همه گروه‌های درگیر در جنگ افغانستان خواستند تا با درنظرداشت گسترش ویروس کرونا در افغانستان از جنگ دست بکشند، محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور یک‌بار دیگر ناوقت روز چهارشنبه در یک پیام ویدیویی از گروه طالبان خواسته است که از جنگ دست بردارند و آتش‌بس کنند.

نویسنده: Atash
28 حمل 1399
رییس جمهورغنی از طالبان می خواهد تا جهت مبارزه با کرونا در کشور، آتش‌بس کنند

 سرمنشی سازمان ملل متحد و برخی کشورهای منطقه نیز از همه طرف‌های دخیل در جنگ افغانستان خواسته‌اند تا برای رسانیدن کمک‌های بشری و خدمات صحی به کسانی که در پی شیوع بیماری کرونا آسیب دیده‌اند، آتش‌بس کنند.
ینس ستولتنبرگ؛ سرمنشی ناتو به روز چهارشنبه در پایان ویدیوکنفرانس وزرای دفاع ناتو خواستار توقف جنگ از سوی طالبان شد.
با این حال، برخی از فعالان جامعه مدنی نیز به روز چهارشنبه با برگزاری یک کنفرانس خبری از طالبان خواستند تا با توجه به گسترش روزافزون بیماری کرونا در کشور اعلام آتش‌بس کنند.
آنان هشدار می‌دهند که بدون آتش‌بس فوری از سوی طالبان، از یک‌سو بحران کرونا و از سوی دیگر فقر و بیکاری در کشور فاجعه‌ی انسانی به‌وجود می‌آورد.
جهان‌زیب شریفی؛ یک تن از فعالان مدنی از تمامی گروه‌های درگیر در جنگ افغانستان می‌خواهد با توجه به وضعیت کنونی در کشور، از جنگ دست برداشته و مانع رسیدن کمک‌های صحی و بشری برای متضررین و نیازمندان که در پی گسترس ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، در مناطق تحت اداره‌ی شان نشوند.
اما منابع نزدیک به گروه طالبان می‌گویند تا زمانی که حکومت مواد موافقت‌نامه صلح میان امریکا و طالبان را رعایت نکند، طالبان هرگز به خواست حکومت مبنی بر اعلام آتش‌بس تن نخواهند داد.
سیداکبر آغا؛ عضو پیشین گروه طالبان در مصاحبه به کلید می‌گوید تا زمانی که حکومت افغانستان به اساس توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان، 5 هزار زندانی این گروه را آزاد نکند خواست، حکومت افغانستان مبنی بر اعلام آتش‌بس برای طالبان پذیرفتنی نخواهد بود.
وی افزود، حکومت افغانستان به منظور ایجاد اعتماد میان طرفین باید به زودترین فرصت زندانیان گروه طالبان را آزاد کند تا زمینه برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی مساعد شده و اعلام آتش‌بس به عنوان بخش اساسی این گفت‌وگوها مورد بحث قرار گیرد.
گفتنی‌ست که به اساس توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان قرار بود به تاریخ دهم مارچ و قبل از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، حکومت افغانستان 5هزار زندانی طالبان و جانب مقابل 1000 زندانی دولت را رها کنند، اما حکومت افغانستان تا کنون 300 زندانی و طالبان 20 زندانی حکومت افغانستان را آزاد کرده‌اند.
به اساس معلومات نیروهای امنیتی افغان، گروه طالبان پس از هفته کاهش خشونت‌ها بیشتر از 2هزار حمله را در نقاط مختلف افغانستان بر علیه نیروهای امنیتی کشور انجام داده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA