ads

از ۵۷۰ مین سال‌روز تولد امیر علی شیرنوایی در هرات تجلیل شد

امير‌علی ‌شير نوايی، 9 فبروری سال 1441ميلادی در هرات تولد شد. او وزير و مشاور سلطان حسين بايقرا؛ شاعر، منتقد اجتماعی، مترجم، تذكره‌نويس، عارف، سياست‌مدار و بانی مراكز خيريه‌ی فراوان بود.

نویسنده: Atash
20 دلو 1398
از ۵۷۰ مین سال‌روز تولد امیر علی شیرنوایی در هرات تجلیل شد

امير‌علی ‌شير نوايی، 9 فبروری سال 1441ميلادی در هرات تولد شد. او وزير و مشاور سلطان حسين بايقرا؛ شاعر، منتقد اجتماعی، مترجم، تذكره‌نويس، عارف، سياست‌مدار و بانی مراكز خيريه‌ی فراوان بود.
مقام‌های مرکزی در مراسم سال‌روز تولد این شخصیت فرهنگی و سیاسی گفته‌اند که به زودی نام امیرعلی شیرنوایی در لیست سازمان یونسکو ثبت خواهد شد.
فریدون الهام؛ رییس بنیاد فرهنگی امیرعلی شیرنوایی و معاون اداره امور ریاست جمهوری که به ولایت هرات سفر کرده بود؛ گفت، در کنار جمع‌آوری آثار کتبی امیر علی شیرنوایی، تلاش می‌شود که شخصیت علمی و سیاسی وی نیز در سطح جهان معرفی شود.
آقای الهام بیان می‌دارد که حکومت به منظور حفاظت از آثار کتبی و بناهای تاریخی مربوط به امیرعلی شیرنوایی بنیادی را به نام او ایجاد کرده است.
به گفته‌ی وی، در این بنیاد، شخصیت‌های فرهنگی ۱۴ ولایت افغانستان عضویت دارند.
فریدون الهام اظهار ‌می‌دارد که در این بنیاد، فرهنگیان برای احیای کارنامه‌های امیرعلی شیرنوایی فعالیت می‌کنند.
در همین حال، عبدالقیوم رحیمی؛ والی هرات کارکرد امیرعلی شیرنوایی را در تاریخ کشور با اهمیت می‌داند.
او می‌گوید، با برگزاری مراسم فرهنگی، تلاش می‌شود که بر کارنامه‌ی امیرعلی شیرنوایی پرداخته شود تا این‌که نسل امروز و فردا نیز بیشتر با چنین شخصیت‌های تاریخی کشور آشنا شوند.
گفته می‌شود که شمار آثار امیر علی شیر نوایی تا مرز ۳۷۰ اثر می‌رسد، اما تعداد آثاری که از وی اکنون به‌ دسترس قرار دارد، بیشتر از ۳۰ اثر است که بیشتر به زبان‌‌های فارسی و ترکی نوشته شده‌اند.
اما جاوید ضرغام؛ آمر فرهنگ و هنر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات آمار دقیق آثار نوایی را مشخص ننموده می‌گوید، هم اکنون آثار هنری امیر علی شیرنوایی در کشورهای ازبکستان، ایران، آذربایجان، ترکیه و فرانسه وجود دارد.
آقای ضرغام می‌افزاید که اخیراً چندین نسخه از آثار مربوط به امیرعلی شیرنوایی از کشور فرانسه به افغانستان منتقل شده است.
از سویی هم، شماری از فرهنگیان هرات، شخصیت امیر علی شیرنوایی را در طول تاریخ موثر دانسته می‌گویند که رهبران سیاسی هم اکنون می‌توانند از چنین شخصیت‌های علمی و سیاسی الگوبرداری نمایند.
در حالی از سال‌روز تولد امیرعلی شیرنوایی در هرات تجلیل شده است که بسیاری از فرهنگیان و هنرمندان، حکومت مرکزی را نسبت به فرهنگیان کم‌توجه می‌دانند و بارها از کم‌مهری‌های حکومت انتقاد داشت‌‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA