ads

درخواست سارنوال محکمه بین المللی جرایم برای آغاز تحقیق در مورد جرایم جنگی در افغانستان

سارنوال ارشد محکمه بین المللی جرایم از قاضیان این محکمه خواسته تا مجوز لازم را برای بررسی ادعاهای جرایم جنگی در افغانستان صادر کنند.

نویسنده: abdali
13 عقرب 1396
درخواست سارنوال محکمه بین المللی جرایم برای آغاز تحقیق در مورد جرایم جنگی در افغانستان

سارنوال ارشد محکمه بین المللی جرایم  از قاضیان این محکمه خواسته تا مجوز لازم را برای بررسی ادعاهای جرایم جنگی در افغانستان صادر کنند.

فاتو بنسودا، در بیانیه‌ای گفته که برای کسب اجازه قضایی درخواست داده و تحقیقات وی صرفا بر “جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت که حسب ادعا از اول ماه می ۲۰۰۳ به اینسو در خاک افغانستان به وقوع پیوسته” متمرکز خواهد بود. یک تحقیق بی پیشینه که می تواند نیرو های نظامی ایالات متحده را نیز در آن شامل سازد.

خانم بنسودا، می گوید که از بررسی های ابتدایی چنین بر میآید که گویا پس از ورود نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده به افغانستان، پس از حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱، “جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت در افغانستان” اتفاق افتاده است.

او تاکید کرد که دلیلی منطقی برای باور این مساله وجود دارد که جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در افغانستان صورت گرفته است.

پس از آنکه این سارنوال محکمه بین المللی جرایم، درخواست آغاز تحقیقات خود را به محکمه شهر هاگ در هالند ارایه کرد، حال به آن محکمه ارتباط می گیرد که آغاز همچو تحقیقاتی را اجازه دهد یا خیر.

با این حال ثریا صبحرنگ، کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به این باور است که آغاز همچو تحقیقات می تواند نویدی برای خاتمه بخشیدن به خشونت ها در افغانستان باشد.

این در حالیست که فعالان در افغانستان از اوایل دهه ۲۰۰۰ تاکنون خواهان تطبیق عدالت انتقالی در کشور اند.

محکمه جرایم بین‌المللی در سال ۲۰۰۲ میلادی کار خود را براساس میثاق رم آغاز کرد. این محکمه نخستین نهاد قضایی بین‌المللی برای رسیدگی به جنایت علیه بشریت، نسل‌کشی و جرایم جنگی است.

بیش از یکصد و بیست کشور میثاق رم را پذیرفته‌اند و در صورت ایراد اتهام علیه شهروندان خود یا متهمانی که وارد حوزه حاکمیت آنها می‌شوند، ملزم هستند آنان را دستگیر و برای پیگرد به محکمه تحویل دهند یا در محاکم داخلی به جرایم آنان رسیدگی کنند.

افغانستان از کشورهای عضو محکمه جرایم بین‌المللی است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA