ads

مقاربت با دختران زیر سن در هند جرم اعلام شد

سالانه در هندوستان ملیون ها طفل به روی سفره عقد می نشینند و نکاح اکثر شان هم با مردان مسن و کهن سال صورت می گیرد. اما بعد از تحقیقاتی که در این مورد صورت گرفت، ستره محکمه هند در آغاز ماه اکتوبر سال جاری میلادی، ازدواج و یا بهره گرفتن جنسی از اطفال زیر سن 18 سال را جرم اعلام نموده اقدام به آن را تجاوز جنسی خواند.

نویسنده: abdali
7 عقرب 1396
مقاربت با دختران زیر سن در هند جرم اعلام شد

سالانه در هندوستان ملیون ها طفل به روی سفره عقد می نشینند و نکاح اکثر شان هم با مردان مسن و کهن سال صورت می گیرد. اما بعد از تحقیقاتی که در این مورد صورت گرفت، ستره محکمه هند در آغاز ماه اکتوبر سال جاری میلادی، ازدواج و یا بهره گرفتن جنسی از اطفال زیر سن 18 سال را جرم اعلام نموده اقدام به آن را تجاوز جنسی خواند.

بسم الله گیلانی گزارشگر صدای آسیا از هند گزارش می دهد:

به سرنوشت خانم “روشنی” 23 ساله توجه می کنیم که هنگام ازدواج با آقای “راجیف” دوست دوران تحصیلش، 16 سال سن داشت. ایشان برخلاف رضایت فامیل های خویش، تا یکسال دوست بودند و بعد از آن تصمیم به ازدواج گرفتند.

اما خانم روشنی که بعد از گذشت چند روز، از این کار خود پشیمان گردیده بود، می گوید: “من فکر کردم ازدواج و شوهر داشتن انسان را خوشبخت و شاد می سازد، ولی بزودی پی بردم که شرایط طور دیگری پیش می آید و به عوض خوشی، غم و اندوه قرین انسان می گردد.”

روشنی که به قول خودش، همبستر شدن با شوهر را در سن و سالی که داشت خیلی زجر دهنده یافته بود، ادامه داد:  “بعد از ازدواج در یک بستر خوابیدن با شوهر برایم یک کابوس شده بود. شوهرم اصلا رضایت و یا عدم رضایت مرا در نظر نگرفته، سبب آزار و اذیتم می شد. خلاصه از کاری که بدون رضایت والدین و سایر اعضای فامیل انجام داده بودم سخت پشیمان شدم. چهره اصلی شوهرم تازه برایم معلوم شد، انسان ظالمی بود و مرا با سیلی زده دشنام می‌داد.”

از آنجایی‌که خانم روشنی نمی توانست با چنین شرایط زندگی خویش را ادامه دهد، مجبور می شود شوهر خویش را ترک نماید. در نخست می خواهد بصورت قانونی از شریک زندگی خویش جدا گردد، اما از اینکه در قانون هند همبستر شدن با اطفال زیر سن از لحاظ قانون جرم پنداشته نمی شد، تلاش هایش بی نتیجه می ماند.

اما آنچه در قانون جدید در مورد عدم ازدواج و همبستر شدن با اطفال زیر سن آمده است، رویای هزاران زن و طفلی که مانند خانم روشنی، جبراً به این سرنوشت مواجه شده اند، به واقعیت مبدل می شود.

آقای “ویکرم شری واستاو” بنیانگذار یک سازمان غیر دولتی مدافع حقوق اطفال که قبلا در این موارد به ستره محکمه شکایت نموده بود، می گوید: “سن 18 سالگی در سراسر جهان، به صفت سن قانونی جوانان برای ازدواج و مسایل مربوطه به آن تعیین شده است. ما قبلا هم در این مورد اقداماتی را انجام داده از ستره محکمه خواسته بودیم، دست بکار شود. خوشبختانه ستره محکمه هم اخیرا با تصویب قانونی در زمینه، سن قانونی را 18 سالگی اعلام نموده تذکر داده است اگر طفلی قبل از رسیدن به سن قانونی جبرا از جانب شوهر اذیت می گردد، می تواند به مقامات عدلی شکایت نموده، جانب مقابل را به جرم تجاوز به محاکمه بکشاند.”

از تصویب و تنفیذ قانون مذکور شمار زیاد مردم به صورت گسترده حمایت و قدردانی کرده و آنرا تدبیر درست و بازدارنده در جهت قلع و قمع ازدواج های زیر سن، خصوصا برای دختران قلمداد کرده اند.

خانم “لالیتا کمارامنگلم” رئیس سابق کمیسیون ملی زنان هند می گوید: “ما از این اقدام ستره محکمه وسیعاً حمایت و قدردانی می کنیم، زیرا با تعیین نمودن سن قانونی افراد، از ازدواج های نابهنگان و اذیت و آزار اطفال توسط شوهران جلوگیری به عمل می آید. هند همین اکنون در میان کشورهای دارای بیشترین ازدواج های زیر سن، در جهان مقام سوم را دارد که البته یک امر شرم آور است. اکنون مسئولیت رسانه ها و حکومت است که این پیام را بصورت گسترده منتشر نمایند تا جوانان خصوصا دختران در هرکجای که هستند واقف گردند که در قسمت ازدواج خویش، حق انتخاب را دارند.”

در حال حاضر در حدود 23 ملیون عروس خوردسال در هندوستان وجود دارند. هرچند، در قانون ستره محکمه گفته شده است که همبستر شدن با اطفال جرم و جنایت پنداشته می شود، اما مشخصاً در قسمت جایگاه قانونی ازدواج های زیر سن، اشاره صریحی صورت نگرفته است.

خانم “میناکشی گنگولی” یکی از فعالین حقوق اطفال این مسئله را یک خالیگاه عمیق دانسته می گوید: “از متن قانون چنین استنباط می شود که هرگاه یک مرد مسن با یک دختر زیر سن ازدواج می کند، مشکلی نیست و صرف همبستر شدن شان غیرقانونی است. بنابرآن اگر ما بخواهیم این پدیده شوم یعنی ازدواج های قبل از سن  را بصورت کل از میان برداریم، باید ازدواج اطفال را بصورت قطع غیر قانونی اعلام نماییم.”

در همین حال، شخصیت های مذهبی مسلمان و هندو علیه حکم ستره محکمه به پا برخاسته اند.

چنانچه “راهول ایشور” یکی از فعالین و نویسنده های هندو می گوید: “ما نگران این هستیم که کشور های غربی و سازمان های ملل متحد با استفاده از این مسئله در همه امور مدنی ما مداخله نموده بی نظمی های را ایجاد خواهند کرد. فکر می کنم، مشکل تنها ازدواج اطفال یا تجاوز و شکنجه مطرح نیست، بلکه مسئله عمیق تر از اینها است. یعنی می خواهم بگویم که آنها به فرهنگ اجتماعی جامعه و ایجابات قانونی و حقوقی ما مداخله می نمایند. طبق فرهنگ هندی ها و رسم و رواج مردم، ازدواج یک پیوند مقدس، پاک و خصوصی افراد بوده، سایرین به شمول نهادها و سازمان ها نیز حق دخالت در آنرا ندارند.”

گروه های مدافع حقوق زن در هند، از مدت ها قبل تلاش می ورزند تا یکجا شدن با اطفال زیر سن را از لحاظ قانون جرم به حساب آورند، ولی حکومت از بیم مذهبیون تا اکنون در زمینه خاموشی اختیار کرده بود.

به هر صورت، حالا هم که ستره محکمه دهلی جدید دست به صدور این حکم زده است، امیدواری ها چنین است که بصورت کامل در عمل پیاده شود. خانم کویتا کریشان، سکرتر انجمن دیموکراتیک زنان هند که از صدور حکم خیلی خرسند شده است، می گوید: “حالا وقت آن رسیده است که رابطه و پیوند یک زن و یک مرد چه به صفت دوست دختر، چه زن یا کدام پیوند تعریف ناشده، بصورت درست تعریف شود و از تجاوزهای ظالمانه بالای دختران و زنان جلوگیری شود. آیا درست است که تحت نام “رضایت جانبین” اعمال ناپسندی اجرا گردد که در فرجام بدبختی دختران و زنان مظلوم و بیچاره را در پی داشته باشد؟”

بسم الله گیلانی، صدای آسیا، هند

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA