ads

60 ملیون پاکستانی در معرض خطر مواد زهری و کیمیاوی

اکثرا مردم مسایل مربوط به مرگ توسط مواد آرسنیکی (زهری و کیمیاوی) را به روی پرده های سینما دیده اند.اما در این بحث، در خطر قرار گرفتن حیات و هستی حدود 60 ملیون انسان ساکن وادی سند پاکستان را از اثر موجودیت پایگاه های اتمی و ذخایر کیمیاوی در مناطق محل زیست شان، تقدیم شما می کنیم.

نویسنده: abdali
22 میزان 1396
60 ملیون پاکستانی در معرض خطر مواد زهری و کیمیاوی

اکثرا مردم مسایل مربوط به مرگ توسط مواد آرسنیکی (زهری و کیمیاوی) را به روی پرده های سینما دیده اند.اما در این بحث، در خطر قرار گرفتن حیات و هستی حدود 60 ملیون انسان ساکن وادی سند پاکستان را از اثر موجودیت پایگاه های اتمی و ذخایر کیمیاوی در مناطق محل زیست شان، تقدیم شما می کنیم.

مدثر شاه، گزارشگر صدای آسیا از منطقه گزارشی دارد به این شرح:

دشت “تهر” در پاکستان ساحه‌ای است که از اثر گرمای شدید به سرزمین سوخته مبدل شده است. “شریف بر- فت” 45 ساله یکی از ساکنین آنجاست که نسبت به سن و سال خویش مسن تر به نظر می آید.

او که به کمک عصا یا “چوب دست” خویش خیلی آهسته آهسته حرکت می کند، موجودیت پایگاه های اتومی در منطقه و تراوش مواد آرسنیکی (زهری و کیمیاوی) از آنها را سبب مریضی و معلولیت خویش دانسته، می گوید: “هرچند استخوان های من از اثر خوردن و نوشیدن غذا و آب ملوث به مواد آرسنیکی (زهری و کیمیاوی) کاملا ضعیف است، اما باآنهم از خداوند سپاسگزار می باشم. زیرا استخوان های شمار زیادی از ساکنین قریه جات ما که به مشکل مشابه مانند من گرفتار اند، خیلی آسیب پذیر بوده و به بسیار فشار اندک مثلا افتادن به روی زمین شکسته و متلاشی می گردند.”

شریف که تازه بعد از ملاقات یک دکتر معالج در حیدرآباد، به خانه‌ی خویش در ایالت سند برگشته است، گفت: “مدت زیادی می شود که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنم. با شمار زیادی از داکتران معالج مشورت نموده ام، اما همه ی آنها موفق به تداوی ام نشده اند. اخیراً که در یک شفاخانه بسیار بزرگ و مشهور معاینه شدم، دریافتند که مشکل صحی من ناشی از موجودیت مواد کیمیاوی و زهری در آب آشامیدنی من بوده است.”

مواد کیمیاوی که من از آن سخن می گویم، یک موجود بی رنگ، بی بو و بی ذایه بوده، بسیار مشکل است که انسان از موجودیت آن مثلا در آب و یا مواد غذایی واقف شود. موصوف ادامه می دهد: “نوشیدن آب ملوث یکی از دلایل اصلی و عمده‌ای ابتلا به این نوع مریضی ها است. متاسفانه ما از همین آب های ملوث می نوشیم. مردم ساکن این منطقه نمی فهمند که آب مورد استفاده ی آنها ملوث بوده، حیات شان را در خطر قرار می دهد.”

در گذشته ها، ساکنین ایالات پنجاب و سند پاکستان اکثرا آب آشامیدنی مورد نیاز خویش را از بندهای آبی سر باز و یا کانال های آبیاری تامین می کردند. اما از سال 1980 میلادی بدینسو که خطر اینگونه آب ها برملا گردید، شروع به کندن چاه های عمیق کردند.

مگر به مرور زمان مشکل بزرگتری دامنگیر شان شد. به قول شریف: “طوریکه معلوم می شود، خطرات بزرگتر از آنروزها صحت و حیات مردم را تهدید می کند. خطراتی که متاسفانه در اثر ابتلا به آن استخوان های شان مانند من ضعیف و در مفاصل خویش احساس درد و احساس خستگی می نمایند.”

مردم نه تنها در اثر نوشیدن آب به امراض این چنینی مبتلا می شوند، بلکه خوردن میوه جات، سبزی جات و گوشت حیواناتی که این آب را می نوشند، نیز خطرناک می باشد. مبتلایان به امراض ناشی از مواد کیمیاوی و زهریات به صورت پیهم استفراغ کرده، آب وجود شان به شدت کم می شود. رنگ پوست آنها تغییر می کند و ضمن ضعیف شدن استخوان ها، به امراض تنفسی کشنده نیز سر دچار می شوند.

خانم “لوبنا” مدیر عمومی (شورای تحقیق و مطالعات منابع آبی پاکستان)، مواد مذکور را کاملا زهرآگین خوانده، گفت: “مواد آرسنیکی (زهری و کیمیاوی) شامل در آب، به نحوی شامل مواد غذایی، نباتات و میوه جات قابل استفاده می گردد. موادی که سرطان زا بوده، ضمن تغییر دادن رنگ و کیفیت پوست انسان ها، در نهایت سبب مرگ آنان می شود.”

یک علت آن موجودیت آب های کم عمق است، زیرا وقتی چاه های آب کم عمق باشند، مواد آرسنیکی بیشتر راه خود را به داخل آب آن ها باز می کند. یک تحقیق تازه توسط انستیتیوت فدرال سویس نشان می دهد که سطح مواد آرسنیکی (زهری و کیمیاوی) موجود در ذخایر و منابع آبی ایالت سند، ده مرتبه بلندتر از آبی است که توسط “سازمان صحی جهان” قابل نوشیدن محاسبه شده است.

تخمین زده می شود که حدود 50 تا 60 ملیون انسان ساکن این مناطق مصاب به امراض ناشی از خوردن و نوشیدن غذا و آب ملوث با آب آرسنیک دار شده باشند.

داکتر نوید الله متخصص “کیفیت آب” در پوهنتون پشاور می گوید: “بسیار نگران هستم، مشکل خطرناکی پیش آمده است که حکومت باید به صورت عاجل متوجه حل آن گردد. در اینجا مردمی زندگی می کنند که حتی کوچکترین آگاهی در مورد آرسنیک و یا مواد آرسنیک دار و زهری نمی دانند، بنابرآن باید به صورت عاجل یک کمپاین آگاهی دهی به منظور بلند رفتن سطح آگاهی آنها راجع به این گونه مسایل به راه انداخته شود.”

حفر چاه های عمیق‌تر و استفاده از فلتر های آب می تواند سطوح مصابیت به امراض آرسنیکی را کاهش دهد. اما با توجه به تعلل حکومت در اینگونه موارد، شریف می خواهد یک قسمت از زمین و جایداد خویش را به فروش رسانیده از پول آن یک پایه فلتر و یا ماشین تصفیه ی آب خریداری کند.

موصوف گفت: “اگر حکومت بتواند برای مردم فلترهای تصفیه آب تهیه کرده، دراختیاز شان بگذارد، بدون شک سطح ابتلا به امراض ناشی از مواد آرسنیکی (زهری و کیمیاوی) پایین آمده حتی مردم فقیر نیز به آب آشامیدنی پاک دسترسی پیدا خواهند کرد.”

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA