ads

بازیگری که به آینده خوش بین است

تمنا جلال از هنرپیشه های زن میگوید زنان و دخــترانی که در سینما کار میکنند در جامعه مورد آزار و اذیت قرار میگیرند، اما آنان همواره در مقابل این وضعیت سکوت کرده‎اند. از نظر این سینماگر، سکوت دختران و زنان هنرپیشه نباید به معنای ادامۀ چنین وضعیت باشد؛ بلکه آزار و اذیت زنان سینماگر در جامعه باید به پایان برسد.

نویسنده: The Killid Group
16 اسد 1395
بازیگری که به آینده خوش بین است

تمنا جلال از هنرپیشه های زن میگوید زنان و دخــترانی که در سینما کار میکنند در جامعه مورد آزار و اذیت قرار میگیرند، اما آنان همواره در مقابل این وضعیت سکوت کرده‎اند. از نظر این سینماگر، سکوت دختران و زنان هنرپیشه نباید به معنای ادامۀ چنین وضعیت باشد؛ بلکه آزار و اذیت زنان سینماگر در جامعه باید به پایان برسد. تمنا جلال از هنرپیشه های زن میگوید زنان و دخــترانی که در سینما کار میکنند در جامعه مورد آزار و اذیت قرار میگیرند، اما آنان همواره در مقابل این وضعیت سکوت کرده‎اند. از نظر این سینماگر، سکوت دختران و زنان هنرپیشه نباید به معنای ادامۀ چنین وضعیت باشد؛ بلکه آزار و اذیت زنان سینماگر در جامعه باید به پایان برسد.
تمنا می‎گوید:”ما از طرف برخی از مردم آزار و اذیت میشویم. امیدواریم این وضعیت روزی خاتمه بیابد. ما در مقابل این گونه مردم تا زمانی سکوت میکنیم که خود آنان ما را درک کرده و به کارهای ما اهمیت بدهند.”
این که مسوولان سینماها در افغانستان تا چه حد توانسته‎اند فضای مطمئن و قابل اعتماد را برای زنان هنرپیشه در محیط کاری به میان بیاورند، تمنا از این مسوولان اظهار رضایت میکند و میگوید که مسوولان سینماها و سینماگران مرد، شخصیت‎های خوبی اند و میتوان با هر کدام شان کار کرد.
تــــمــنــا در عــــیــن حــال نــســبــت بــــه افــزایــش هـــنرپیـــــشه هـــای زن در ســینــما خــــوش‎بـــیــن مــیبــاشــد ومـــیگـــویــد:” خوش‎بخـتانه هـــنرپیـــشــه هــای زن در سینما بیشتر شده و روز به روز دختران افغان بیشتر به کار فلم و فلم‌سازی رو میآورند.” اما این هنرپیشه علاوه می‎کند که هنرپیشه ها باید بیشتر متوجه محیط زندگی خود باشند تا بتوانند خود را از خطرات احتمالی محفوظ بدارند.  از نظر تمنا جلال، با آن که شرایط برای بازیگران زن در جامعه خراب است و امنیت وجود ندارد، اما زنان هنرپیشه نباید دست از کار سینمایی و اهدافی که دارند، بکشند. به گفتۀ این بازیگر، وی در بیشتر فلم هایش نقش مرکزی را بازی کرده و مغرور نیست و با هیچ بازیگر دیگری نیز رقابت ندارد. او در عین حال مدعی است که بازیگری در سینما برایش بسیار آسان است و میتواند نــقـش هرکرکتـری را در فـلـم‎هـا بــازی کنــد
تمنا جلال، دختر نسیمه جلال، هنرپیشۀ سابقه‎کار سینمای افغانستان است که بر خــلاف دیــگر خــواهــرانـش مسلک مــادرش را اختیار کرده و به سینما رو آورده است.
این در حالی است که خانم نسیمه جلال خاطرات خوشی از زندگی ندارد و در مصاحبه با کلید گفت:”26 سال است در سینما کار میکنم، اما تاکنون نتوانسته‎ام زندگی قناعت‎بخشی برای خود و فرزندان خود فراهم کنم. از این لحاظ از میان تمام فرزندانم تنها تمنا جان مسلک سینما را انتخاب کرده است.” تمنا جلال که پایش از طفولیت به دنیای سینما کشیده شده است، در فلم های زیاد نقش بازی کرده است. به گفتۀ این بازیگر، وی اولین بار در فلم “قانون” ظاهر گردیده است. آخرین فلمی که به بازیگری تمنا جلال روی پردۀ سینما رفته است، با نام “بازی” می‎باشد که جدیداً به کارگردانی فرید عظیم ساخته شده است. به گفتۀ تمنا جلال، این فلم کار مشترک سینماگران افغانی و هندی میباشد که ساخت آن حدود دو و نیم سال را در بر گرفته است. این بار هارون صدیقی، فلم جدید را با نام “سکوت”روی دست دارد و قرار است تمنا جلال در آن فلم نقش مرکزی را به عهده بگیرد. تمنا میگوید:”سناریوی فلم سکوت را که دیدم، یک فلم بسیار خوب بود و علاقمند شدم با هارون صدیقی کار کنم.”
هارون صدیقی میخواهد در این فلم حوادث و رویدادهای عصر کنونی را که در عرصه های امنیتی و اجتماعی رخ داده است، به پردۀ سینما بکشد.
تمنا تاکنون در هیچ فستیوالی حایز جایزه شناخته نشده، ولی علاقه دارد از طریق بازیگری به فستیوال ها راه یابد. در عین حال، وی تاکنون سینما را به گونۀ آماتور دنبال کرده و میگوید که جدیداً از صنف دوازدهم فارغ شده و تصمیم دارد رشتۀ سینما را به گونۀ مسلکی فرا بگیرد.
قابل ذکر است که تمنا جلال به تازگی ازدواج کرده و میگوید که شوهرش را خیلی دوست دارد، زیرا مخالف کار وی در دنیای سینما نیست.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA