ads

مصرف ملیون‎ها افغانی برای هیچ

یافته‎های کلید نشان می‎دهد که محمداکرم خپلواک، وزیر پیشین وزارت سرحدات، اقوام و قبایل، 19 ملیون افغانی بودجه انکشافی کمپلکس مکتب خوشحال خان دشت پدوله را در پروژه‎ای تحت نام پلان استراتیژیک به مصرف رسانده که به باور مسوولان بر حال این وزارت کوچک‎ترین سودی نداشته است. اسناد و شواهدی که در اختیار کلید قرار گرفته نشان می‎دهد که وزیر پیشین سرحدات، اقوام و قبایل در ربع دوم سال مالی 1393 از بودجه

نویسنده: The Killid Group
10 اسد 1394
مصرف ملیون‎ها افغانی برای هیچ

یافته‎های کلید نشان می‎دهد که محمداکرم خپلواک، وزیر پیشین وزارت سرحدات، اقوام و قبایل، 19 ملیون افغانی بودجه انکشافی کمپلکس مکتب خوشحال خان دشت پدوله را در پروژه‎ای تحت نام پلان استراتیژیک به مصرف رسانده که به باور مسوولان بر حال این وزارت کوچک‎ترین سودی نداشته است. اسناد و شواهدی که در اختیار کلید قرار گرفته نشان می‎دهد که وزیر پیشین سرحدات، اقوام و قبایل در ربع دوم سال مالی 1393 از بودجه انکشافی کمپلکس مکتب خوشحال خان دشت پدوله، پیشنهاد 19 ملیون افغانی را برای راه‎اندازی یک پروژه جدید تحت عنوان پلان استراتیژیک و تحقیق به معینیت مالی و بودجه وزارت مالیه پیشکش نموده که وزارت مالیه در نخست پیشنهاد متذکره را مسترد و اما در پیشنهاد دومی آن را منظور کرده است. اسناد نشان می‎دهد که وزارت مالیه پیشنهاد شماره 267 مورخ 7/ 12/ 1392 وزارت سرحدات را رد نموده و به ریاست بودجه نوشته که در مورد رقم پول پیشنهادی به وزارت سرحدات تماس بگیرد تا از رقم بودجه اطمینان حاصل شده و برای بررسی بودجه نیمه سال صرف به مصارف سه ماهه در سمینارها و پروژه‎های شان موافقه نماید و مصارف بقیه پروژه را در بررسی نیمه دوم سال پیشنهاد نماید.
اما پس از رد این پیشنهاد، وزارت مالیه طی مکتوبی به وزارت امور سرحدات و قبایل که به جواب پیشنهاد متذکره ارسال گردیده است، چنین نگاشته است: “هرچند در ربع دوم سال مالی قرار داریم و برای مطالبات جدید هیچ نوع امکانات مالی وجود ندارد، با آن هم بابت تطبیق پلان استراتیژی، پالیسی و تأمین وحدت مالی به اجرای معاشات سه ماهه 40 درصد مصارف پلان شده از پروژه انکشافی اعمار کمپلکس لیسه خوشحال خان دارای کود نمبر 460048/AFG با تطبیق طرح رهنمود پرداخت معاش کارکنان پروژه حمایویNTA  که از طرف مقام عالی ریاست‎جمهوری اسلامی افغانستان منظور گردیده مشروط بر اینکه در پروژه به کمبود تخصیص مواجه نگردیده باشند ابراز موافقه می‎گردد.”
از سویی هم شواهد نشان می‎دهد که شیوه استخدام کارمندان، پرداخت معاش آن‎ها و چگونگی حضور مشاوران و محققان این پروژه در مدت زمان ماموریت شان معیاری نبوده است. معیین جرگه‎های اقوام و قبایل وزارت امور سرحدات، اقوام و قبایل مدعی است که پروژه‎ای که تحت نام پلان استراتیژیک از سوی وزیر پیشین این وزارت راه‎اندازی شده بود،  با وجود هزینه ملیون‎ها افغانی از بودجه مکتب، هیچ دست‎آوردی نداشته است. محمدیعقوب احمدزی، معین جرگه‎های این وزارت، می‎گوید از همان آغاز معلوم بود که این پروژه نتیجه ندارد و هیچ نیازی به ایجاد این پروژه در وزارت احساس نمی‎شد اما پافشاری وزیر پیشین سبب گردید تا این پروژه راه‎اندازی گردد. احمدزی اضافه کرد که همین امر سبب شد تا وزیر جدید این پروژه را لغو کند.


محمدیعقوب احمدزی، معین جرگه‎های وزارت سرحدات، اقوام و قبایل
با آنکه معین بر حال این وزارت از لغو این پروژه از سوی وزیر جدید خبر می‎دهد، ولی خپلواک می‎گوید به دلیل مؤثر بودن این پروژه، وزیر جدید نیز خواهان ادامه این پروژه شده است.
اداره عالی تفتیش نیز بر مؤثریت این پروژه به دیده شک و تردید می‎نگرد. عبدالحنان معروف، رییس تفتیش مرکزی این اداره، می‎گوید تا هنوز کارمندان این اداره موفق نشده‎اند که گزارش کاری این پروژه را به دست بیاورند.

عدم شفافیت در استخدام
استخدام کارمندان یک اداره نظر به قانون از صلاحیت‎های منابع بشری همان اداره می‎باشد که طی یک پروسه رسمی، افراد پس از سپری نمودن مراحل قانونی، استخدام و به کار شان آغاز می‎کنند. اما محمدیعقوب احمدزی، معین جرگه‎ها و اقوام وزارت امور سرحدات و قبایل، می‎‏‏گوید: “هیچ‎‏‏کس درمورد این پروژه چیزی نمی‎داند. استخدام افراد، راه‎اندازی پروژه، تطبیق، نظارت، همه و همه مربوط به وزیرصاحب می‎شد. هیچ‎کس دیگر در آن دخالت نداشت.”
اما محمداکرم خپلواک، وزیر پیشین وزارت امور سراحدات، اقوام و قبایل، این ادعا را بی‎اساس خوانده و استخدام کارمندان پروژه تحقیق را از صلاحیت‎های وزارت مالیه عنوان می‎کند. وی می‎گوید: “ما برای راه‎اندازی پروژه تحقیق و استراتیژی در سراسر کشور از وزارت مالیه تقاضای بودجه نمودیم و آن وزارت با درنظرداشت اهمیت موضوع پیشنهاد ما را پذیرفت.” وی اضافه کرد از آن جایی که وزارت مالیه این پروژه را تمویل می‎کرد، استخدام کارمند و پرداخت معاش نیز از سوی این وزارت صورت گرفته است.
با این حال، ضیاالرحمن حلمی، رییس مصوونیت و بودجه وزارت مالیه، با رد این ادعای وزیر سرحدات می‎گوید که وزارت مالیه تنها صلاحیت بررسی پیشنهادات، اختصاص و تهیه بودجه را دارد، اما استخدام کارمندان، پرداخت معاش از صلاحیت‎های خود ادارات می‎باشد که با کارمندان چگونه کنار می‎آیند.

معاش هنگفت
اسنادی که در اختیار کلید قرار گرفته نشان می‎دهد که 54 تن از افراد و اشخاص شامل این پروژه از 25 تا 250 هزار افغانی معاش ماهوار دریافت کرده‎اند. طبق اسناد افراد ذیل از جمله کسانی اند که بیشترین معاش را از این پروژه به دست آورده‎اند.
1 – مجیب‎الله سلمیان‎خیل، رییس پروژه، ماهانه 249,480 افغانی؛
2 – خوشحال روهی مشاور ارشد، ماهانه 240,800 افغانی؛
3 – عبدالباری ابراهیمی، هماهنگ‎کننده پروژه، ماهانه 131,500 افغانی؛
4 – فرهاد، محاسب مالی، ماهانه 103,600 افغانی؛
5 – داودشاه، هماهنک‎کننده ولایتی، ماهانه 131,600 افغانی؛
6 – قریب‎الرحمن، آمر تحقیق، ماهانه 131,600 افغانی؛
7 – عبدالصبور، آمر نظارت و ارزیابی، ماهانه 131,600 افغانی؛
8 – بصیراحمد نعیمی، آمر ارتباطات، ماهانه 117000 افغانی؛
به همین ترتیب، شش تن دیگر هر کدام ماهانه 81هزار افغانی، 18 تن هر کدام ماهانه 56هزار افغانی، ، دو تن هم هر کدام ماهانه 39هزار افغانی و 20 تن دیگر هر کدام به طور ماهوار معادل 25 هزار افغانی از این پروژه معاش گرفته‎اند.
هرچند وزارت سرحدات برای پروژه متذکره از وزارت مالیه برای یک سال بودجه  درخواست کرده بود اما محمداکرم خپلواک می‎گوید که قرارداد انجام شده با کارمندان این پروژه در آغاز برای شش ماه منعقد شد ولی پس از تکمیل شدن معیاد قرارداد، کار کارمندان متذکره برای دو ماه دیگر نیز تمدید شد. اما شواهد نشان می‎دهد که افراد یادشده در جریان هشت ماه بدون اینکه کاری قابل توجهی انجام داده باشند، بیشترین معاش را از پروژه مذکور دریافت کرده‎اند.
هرچند تلاش کردیم با آن عده از کارمندان پروژه متذکره که بیشترین معاش ماهوار را از آدرس این پروژه گرفته‎اند، مصاحبه نماییم اما با وجود تلاش‎های مکرر، تماس‎های ما با مجیب‎الله سلیمان‎خیل، رییس پروژه متذکره، برقرار نشد و داکتر خوشحال روهی نیز حاضر به ارائه جزئیات در این مورد نگردید .
با آنکه وزیر پیشین وزارت سرحدات درمورد ارقام دقیق معاش کارمندان اظهار بی‎خبری می‎کند ولی محمدحنان، رییس مرکزی اداره عالی تفتیش، می‎گوید از مجموع 19 ملیون افغانی بودجه اختصاص یافته برای پروژه تحت نام پلان استراتیژیک مبلغ 16 ملیون افغانی برای محققین و مشاورین معاش داده شده است. وی اضافه کرد که مجموع بودجه کمپلکس مکتب خوشحال خان دشت پدوله در سال 1393 مبلغ 84 ملیون افغانی است که از این مبلغ 23 ملیون افغانی وزارت سرحدات تخصیص دریافت کرده و از مبلغ یادشده توانسته 21 ملیون افغانی آن را در اعمار ساختمان اداری و لیلیه به مصرف برساند.

مزد بدون کار
هرچند حضور افراد در محل کار یکی از اصول اساسی در یک اداره به شمار می‎رود اما معین وزارت امور سرحدات می‎گوید که کارمندان پروژه پلان و استراتیژی وزارت سرحدات پابند حاضری نبوده و شماری از آن‎ها در جریان یک سال فقط معاش دریافت کرده‎اند و بس.
به گفته محمدیعقوب احمدزی، معین جرگه‎های این وزارت، شمار زیادی از مشاورین و محققینی که در این پروژه استخدام شده بودند، در جریان نزدیک به یک سال ماموریت شان حتی یک گزارش کاری به وزارت ارائه نکرده‎‏اند. احمدزی از مشاورینی یاد می‎کند که در خارج از کشور زندگی می‎کنند ولی از راه این پروژه معاش می‎گیرند. وی می‎‏گوید که این افراد هیچ‎گونه پابندی به اصول و مقررات وزارت نداشته و از روزی که استخدام شده‎اند تا ختم کار شان نه تنها گزارش کاری ارائه نکرده‏اند بلکه برای یک روز هم به وزارت سر نزده‎اند. اما خپلواک این اظهارات را رد نموده و می‎گوید که تمام گزارش‎های کاری پروژه متذکره در اداره (وزارت) موجود است.

انتقاد از انتقال بودجه

شماری از نمایندگان مردم در ولسی جرگه انتقال بودجه از یک پروژه به پروژه دیگر را خلاف مقررات بودجوی عنوان نموده و می‎گویند در مناطقی که مشکل امنیتی وجود نداشته باشد قبل از تکمیل شدن کار پروژه به هیچ عنوان نباید پول باقی‎مانده به پروژه‎های دیگر انتقال شود. محمداکبر ستانکزی، عضو کمسیون مالی و بودجه ولسی جرگه، می‎گوید: “در جایی که امکان کار وجود داشته باشد و بودجه آن به پروژه دیگری انتقال داده شود، حتماً کاسه‎ای زیر نیم کاسه وجود دارد.”


محمداکرم خپلواک، وزیر پیشین وزارت سرحدات، اقوام و قبایل
اما محمداکرم خپلواک، وزیر پیشین وزارت سرحدات، انتقال بودجه از یک پروژه به پروژه دیگر را یک امر قانونی می‎داند. به گفته وی، از آن جایی که وزارت سرحدات را دونرها مساعدت مالی نمی‎کنند، برای تطبیق پلان استراتیژیک مطابق قانون از بودجه اختیاری این وزارت که برای اعمار مکتب کمپلکس خوشحال خان در نظر گرفته شده است، به وزارت مالیه پشنهاد نمود.
در همین حال، ضیاالرحمن حلیمی، رییس بودجه وزارت مالیه، با تأیید اظهارات خپلواک می‎گوید که وزارت‎خانه‎ها در مصرف بودجه اختیاری دست باز دارند و می‎توانند از بودجه اختیاری شان در بخش‎هایی که ضرورت احساس شود، در هماهنگی با وزارت مالیه، در پروژه‎های دیگری استفاده کنند.
نظارت از بودجه مکتب خوشحال خان در اجندای کمسیون معارف ولسی جرگه راه نیافته است. نظارت از عملکردهای حکومت، مصرف، تصویب و نظارت از مصرف بودجه یکی از وظایف اصلی نمایندگان مردم در پارلمان کشور به حساب می‎آید. اما شماری از اعضای این نهاد اعتراف می‎کنند در جریان این سال‎ها، هیچ‎گاهی مکتب خوشحال خان جزء اجندای کمسیون معارف و تحصیلات عالی ولسی جرگه نبوده و درمورد آن بحث صورت نگرفته است.
عبدالودود پیمان، عضو کمیسون معارف و تحصیلات عالی ولسی جرگه، انتقال بودجه از یک پروژه به پروژه دیگر را خلاف اصول خوانده و می‎گوید درمورد مکاتب که تحت نظر وزارت سرحدات فعالیت می‎کنند، معلومات کافی در اختیار ندارد و تا اکنون در کمسیون معارف و تحصیلات عالی ولسی جرگه نیز درمورد آن بحث صورت نگرفته است. وی اضافه کرد به زودی موضوع مکتب خوشحال خان را در جلسه این کمسیون مورد بحث قرار خواهند داد.
در همین حال، محمدسعید منصور، رییس معارف شهر کابل، از تطبیق پروژه اعمار کمپلکس مکتب خوشحال خان اظهار بی‎اطلاعی نموده و می‎گوید که مکاتب خوشحال خان و رحمان بابا در سراسر افغانستان تحت اداره و کنترول وزارت سرحدات بوده و وزارت معارف به جز از تطبیق نصاب تعلیمی هیچ نوع دخالتی در این مکاتب ندارد .

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA