ads

پایان یک منازعه درون‎قومی در هرات

اختلافات به وجود آمده میان دو جوان بر سر بازی فوتبال در ولسوالی زنده جان هرات باعث بروز نزاع میان دو خانواده مربوط به قوم علیزایی در این ولسوالی گردید که سرانجام باعث شد تا ده تن از طرفین متخاصم مجروح و از این ناحیه متضرر گردند. ولسوالی زنده جان مربوط ولایت هرات می‎باشد که حدوداً 50 کیلومتر از مرکز این ولایت فاصله دارد. در این ولسوالی حدود ٥٠ قریه موجود است،  قلعه ریگ جایی که یک سال قبل به دلیل گفتگوی لفظی دو جوان از قوم علیزایی باعث شد تا خانواده‎ها با هم درگیر شوند، یکی از قریه‎های مهم این ولسوالی است .

نویسنده: The Killid Group
4 اسد 1394
پایان یک منازعه درون‎قومی در هرات

اختلافات به وجود آمده میان دو جوان بر سر بازی فوتبال در ولسوالی زنده جان هرات باعث بروز نزاع میان دو خانواده مربوط به قوم علیزایی در این ولسوالی گردید که سرانجام باعث شد تا ده تن از طرفین متخاصم مجروح و از این ناحیه متضرر گردند. ولسوالی زنده جان مربوط ولایت هرات می‎باشد که حدوداً 50 کیلومتر از مرکز این ولایت فاصله دارد. در این ولسوالی حدود ٥٠ قریه موجود است،  قلعه ریگ جایی که یک سال قبل به دلیل گفتگوی لفظی دو جوان از قوم علیزایی باعث شد تا خانواده‎ها با هم درگیر شوند، یکی از قریه‎های مهم این ولسوالی است .
حاجی محمدشاه فقیری، نماینده شورای صلح ولسوالی زنده جان هرات، می‎گوید به تاریخ 1393/12/09 در قریه “ریگ” این ولسوالی میان دو جوان به نام‎های فرهاد و بسم‎الله که مصروف بازی فوتبال بودند، روی اخذ امتیاز بازی مشاجره لفظی صورت گرفت و سرانجام باعث بروز اختلاف میان دو خانواده در این ولسوالی گردید. وی افزود که یک روز پس از گفتگوی لفظی در میدان فوتبال، فرهاد نام یک‎بار دیگر به میدان فوتبال آمد و به ادامه مشاجره روز گذشته با بسم‎الله نام درگیر شد و سرانجام  با استفاده از سلاح دست داشته خود وی را هدف قرار داد و زخمی کرد. به گفته فقیری، فرهاد به دلیل ترس از دولت و خانواده بسم‎الله از ساحه به مناطق کوهی این ولسوالی متواری گردید و با متواری شدن وی دامنه این منازعه به تمام خانواده‎های مربوط به قوم علیزایی در این ولسوالی سرایت نمود.
نذیراحمد، یک تن از وابستگان بسم‎الله (کسی که در این حادثه مجروح شده است)، می‎گوید در پی بروز این حادثه بستگان شان احساساتی شد و پلان حمله بالای طرف مقابل را سازمان‎دهی کردند. وی افزود که یکی از دلایل عمده شعله‎ور شدن این منازعه متواری شدن فرهاد (ضارب) بود. بنا به اظهارات وی، اگر فرهاد بعد از زخمی نمودن بسم‎الله از ساحه متواری نمی‎شد این منازعه در همان روز اول حل و فصل می‎گردید. نذیراحمد می‎گوید به دنبال این حادثه وابسته‎گان شان چندین بار با استفاده از چوب، سنگ و حتی سلاح بالای افراد وابسته به طرف مقابل حمله کردند که منجر به درگیری میان طرفین گردید و دست‎کم ده تن از دو طرف به صورت سطحی زخمی شدند.
از طرف دیگر، بصیراحمد زنده جانی از وابسته‎گان فرهاد که متهم اصلی این منازعه می‎باشد، می‎گوید چون طرف مقابل متضرر شده بود و هر لحظه امکان حمله بالای شان پیش‎بینی می‎شد، آن‎ها نیز با استفاده از سلاح‎های دست داشته شان که از زمان جهاد باقی مانده بود، در حالت آماده‎باش به سر می‎بردند. بنا به اظهارات وی، هیچ یک از اقارب شان حق برقراری ارتباط با طرف مقابل را نداشتند و حتی ترس از وقوع حوادث باعث شده بود تا به زنان و اطفال شان نیز اجازه بیرون شدن از خانه را ندهند. وی افزود که وضعیت میان خانواده‎های دو طرف به شدت نگران‎کننده بود و همه تصامیم از روی احساسات اخذ می‎گردید که این امر امید به حل این نزاع را به یأس و ناامیدی تبدیل کرده بود. بصیراحمد می‎گوید پس از وقوع حادثه از فرهاد هیچ خبری در دست نبود و همه از پیوستن فرهاد با گروه‎های مسلح مخالف دولت نگران بودند .

اثرات ناگوار
شماری از باشندگان قریه ریگ ولسوالی زنده جان هرات می‎گویند پس از درگیری میان این خانواده‎ها ترس و وحشت در چهره اکثریت مردم محل دیده می‎شد و مردم بیم از آن داشتند که یک فاجعه انسانی در منطقه صورت نگیرد. عبدالله یک تن از ساکنان محل گفت که بروز اختلافات میان خانواده‎های مربوط به قوم علیزایی در این قریه بر روحیه زنان و اطفال در محل تأثیر بد گذاشته بود و حتی زنان از خانه بیرون شده نمی‎توانستند. به گفته عبدالله، ده‎ها تن از مردم محل خانه‎های خود را ترک کردند و به قریه‎های اطراف ولسوالی زنده جان پناه بردند.
همچنان حمیدالله یک تن دیگر از باشندگان ولسوالی زنده جان هرات می‎گوید که اگر شورای صلح هرات پادرمیانی نمی‎کرد درگیری بزرگ میان افراد قوم علیزایی که به نحوی بستگی به این دو خانواده در ولسوالی زنده جان هرات داشتند، صورت می‎گرفت که احتمالاً باعث کشته و زخمی شدن ده‎ها تن می‎گردید.

تلاش برای حل منازعه
مولوی غلام سرور، رییس شورای عالی صلح ولایت هرات، می‎گوید که بعد از وقوع این حادثه آن‎ها برای جلوگیری و مهار آن، چندین بار به ولسوالی زنده جان سفر نمودند و با برگزاری جلسه‎های متعدد، طرف‎های درگیر را در حضور بزرگان و مصلحین دعوت کردند تا این که به صلح آماده شدند. رییس شورای عالی صلح می‎گوید که بالاخره بعد از سپری شدن 25 روز از وقوع این منازعه آن‎ها توانستند یک جلسه بزرگ را که در آن مسوولان مقام ولایت، بزرگان قوم، نمایندگان مردم در شورای ولایتی و فعالان جامعه مدنی اشتراک داشتند، در شهر هرات برگزار نمایند. بنا به اظهارات وی، در این جلسه، پسری که با استفاده از سلاح بالای پسر دیگر فیر کرده بود از طرف مقابل معذرت‎خواهی کرد و سلاحش را به دولت تسلیم کرد. به همین ترتیب، طرف دیگر نیز تعهد داد که دیگر هیچ نوع کینه و کدورتی در دل نداشته و بعد از آشتی در فضای دوستی و عطوفت با جناح مقابل زندگی نماید. مولوی سرور می‎گوید که فعلاً اعضای این دو طرف با هم زندگی می‎کنند و خصومت‎های موجود میان شان برچیده شده است.

همکاری دیگر نهادها
شورای ولایتی که نماینده‎های آن از جانب مردم انتخاب شده‎اند، یکی از نهادهایی است که در راستای حل منازعات میان مردم فعالیت دارند و یک بخش مشخص نیز تحت نام کمیته حل منازعات در چوکات شوراهای ولایتی به منازعات میان مردم می‎پردازد. جهان‎تاب طاهری، یک تن از نمایندگان مردم هرات که چند سال است در شورای ولایتی هرات وظیفه اجرا می‎کند، می‎گوید که بخش حل منازعات شورای ولایتی همواره تلاش می‎کند در راستای حل منازعات در سطح شهر و ولسوالی‎های هرات فعالیت نماید. او گفت که خوش‎بختانه آمار درگیری‎های قومی در سطح قریه‎ها و ولسوالی‎های هرات کم شده است، در حالی که در گذشته زیاد بود.
بنا به اظهارات وی، بلندرفتن سطح آگاهی مردم، حضور مردم در جلسات بزرگان قوم که در راستای حل منازعه کار می‎کنند و گرفتن مشوره از علمای دین، عواملی می‎باشد که سبب کاهش رقم وقوع منازعه در هرات شود. خانم طاهری همچنان گفت دفاتری که در عرصه حل اختلافات میان اقوام و گروه‎ها در سطح شهر و ولسوالی‎ها فعالیت دارند توانستند خوب عمل کنند و مردم را از این ناحیه آگاه بسازند.
در همین حال، مسولان نهادهای جامعه مدنی در ولایت هرات می‎گویند که این نهادها توانستند در بخش ظرفیت‎سازی و آگاهی‎دهی به مردم برنامه‎هایی را تطبیق نمایند. خلیل پارسا، رییس نهادهای جامعه مدنی در ولایت هرات، می‎گوید که بیشترین ورکشاپ‎های آموزشی آن‎ها در سطح ولسوالی‎ها برگزار می‎شود؛ زیرا اکثریت منازعات در مردم در ولسوالی‎های اطراف صورت می‎گیرد. بنابه اظهارات وی، کسانی را که نهادهای جامعه مدنی در ورکشاپ‎های شان دعوت می‎کنند، بزرگان قوم، علمای دین، خبرنگاران، اربابان محل و نمایندگان مردم هستند .
با این حال، مسوولان شورای عالی صلح هرات می‎گویند در جریان 2 سال اخیر 13 مورد منازعه و درگیری را میان اقوام و گروه‎های مسلح غیرمسوول در ولایت هرات برطرف نمودند. مولوی سرور می‎گوید که این اداره در تمامی ولسوالی‎های هرات نماینده دارد و در صورت مشاهده مواردی از منازعه با این دفتر در تماس شده و از این طریق آن‎ها اقدامات خود را به منظور حل اختلافات انجام می‎دهند. بنا به اظهارات وی، اکثریت اختلافات موجود میان اقوام و گروه‎ها در هرات از مسایل جزئی بین دو شخص شروع شده که به مرور زمان گسترش یافته و به اختلافات میان دو قوم منجر شده است.
این در حالی است که تحلیل‎گران امور می‎گویند اگر دولت بتواند امتیازهایی از قبیل امان‎نامه و راه‎اندازی پروژه‎های عام‎المنفعه در مناطقی که گروه‎های متخاصم مصالحه می‎نمایند راه‎اندازی کند، این اقدامات می‎تواند عواقب خوبی در قبال داشته باشد. محمدناصر نائض، یک تن از کارشناسان امور، می‎گوید که پرداخت امتیاز به گروه‎های درگیر از یک‎سو بر کاهش منازعات موجود در کشور اثرگذار خواهد بود و از طرف دیگر فضای صلح و صمیمیت را در جامعه فراهم می‎سازد. وی توصیه می‎کند که اگر کدام اختلافی میان دو شخص و یا قوم پیش می‎آید باید از راه صحبت و مفاهمه حل گردد؛ و اما اگر بعضی وقت‎ها احساسات بر ما غلبه کند و دست به سلاح برده شود این خود راه حل نبوده و انسان را نابود می‎سازد.
علمای دین می‎گویند که منازعه و درگیری میان دو برادر مسلمان روی موضوعات ناچیز از جمله گناهان کبیره است. مولوی حکیما، یک تن از عالمان دین در هرات، می‎گوید که خداوند به ما مسلمان‎ها گفته: “هر گاه شما با مشکلی بر می‎خورید به قرآن‎کریم رجوح کنید و به اساس دستورات قرآن نزاع خود را حل نمایید.” وی افزود که مشوره، صحبت و گفتگو بهترین راه حل است؛ چنانچه پیامبر خدا حضرت محمد(ص) می‎فرماید: “اگر دو برادر مسلمان به اساس تعصب و مسایل قومی و سمتی با هم درگیری می‎کنند، خون مسلمان بر مسلمان حرام است.”
بنا به اظهارات این عالم دین در هرات، اکثریت نزاع‎ها بین کسانی صورت می‎گیرد که اصل فرهنگ اسلامی را فراموش کردند. حکیما توصیه می‎کند که هرگاه با این گونه مشکلات برمی‎خورید از بزرگان و علما مشوره بگیرید و در حل نزاع خود اقدام نمایید: “ما باید به عنوان یک شخص مسلمان در بخش حل نزاع به اصل دین رجوع نماییم تا باشد راه حل درست و اساسی برای منازعه به وجود آمده به دست آوریم.” اسلام، پایه و اساس روابط اجتماعی را بر صلح نهاده و کشتار بدون دلیل را ممنوع کرده است. به همین دلیل، از دید اسلام، کشتن عمدی یک تن بدون کدام موجب، برابر است با کشتن همه مردم. اسلام با توجه به احترام به انسانیت، روابط مسلمانان با یکدیگر را بر اساس صلح و صفا پی ریخته است. اسلام به مسلمانان اجازه نمی‎دهد که تنها به دلیل اختلاف اعتقادی، کسی را به قتل برسانند. روابط جامعه اسلامی با دیگران باید بر اساس عدالت و احترام متقابل باشد؛ عدالت حتی درباره دشمنان و مخالفان حکومت اسلامی نیز باید اجرا شود .
یادآوری: منازعات در میان اقوام و گروه‎ها در افغانستان از سالیان سال در سطح شهرها و قریه‎ها موجود بوده و سالانه به ده‎ها تن آسیب مالی و جانی وارد می‎کند. حالا کلید آن عده از قضایا و اتفاقاتی را بررسی و گزارش‎دهی می‎کند که نشان می‎دهد امکان صلح و عدم تشدد در کشور موجود است؛ در صدها قضیه این ادعا ثابت شده است. گزارش‎های صلح و عدم تشدد علاوه بر این که در هفته‎نامه‎های کلید و مرسل به نشر می‎رسد از طریق تمام رادیوهای کلیدگروپ نیز قابل شنیدن است. گزارشی را که مطالعه کردید نزدهمین گزارش این سلسله است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA