ads

جمعیت بیکاران تنها در سه ماه گذشته سه برابر شده است

آمار بیكاری در كشور امسال در مقایسه با سال گذشته سه برابر افزایش پیدا كرده است. وزارت کار و امور اجتماعی می‎گوید از آغاز سال جاری که تا اکنون چهار ماه می‎گذرد، به تعداد یک ملیون افراد واجد شرایط کار در جمع بیکاران و افراد تحصیل‎کردۀ بیکار در مركز و ولایات کشور افزوده شده است. این در حالی است كه سال گذشته از آغاز تا ختم سال رقم یک ملیون افراد بیكار درج وزارت كار و امور اجتماعی شده بود.

نویسنده: The Killid Group
20 سرطان 1394
جمعیت بیکاران تنها در سه ماه گذشته سه برابر شده است

آمار بیكاری در كشور امسال در مقایسه با سال گذشته سه برابر افزایش پیدا كرده است. وزارت کار و امور اجتماعی می‎گوید از آغاز سال جاری که تا اکنون چهار ماه می‎گذرد، به تعداد یک ملیون افراد واجد شرایط کار در جمع بیکاران و افراد تحصیل‎کردۀ بیکار در مركز و ولایات کشور افزوده شده است. این در حالی است كه سال گذشته از آغاز تا ختم سال رقم یک ملیون افراد بیكار درج وزارت كار و امور اجتماعی شده بود.
هرچند سالیان پیش، آمار بیكاری در كشور بیش از سه ملیون افراد گزارش شده بود، ولی مسوولین وزارت كار و امور اجتماعی حالا می‎گویند که تمامی ارقام ارائه شده در مورد جمعیت بیكار در سال‎های گذشته، به طور تخمینی و نادرست بوده است. علی افتخاری، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی، در مصاحبۀ اختصاصی با مجلۀ مرسل گفت: “به اساس آخرین معلومات ادارۀ احصائیۀ مركزی كه سال گذشته صورت گرفته بود، ما دریافتیم که از جملۀ 14 ملیون نفوس کشور که واجد شرایط کار اند، ما 7 ملیون نیروی كار غیرفعال داریم که شامل کودکان، زنان خانه‎نشین، افراد متقاعد و جوانانی که مصروف ادامۀ تحصیلات شان می‎باشند و 7 ملیون دیگر آن نیروی کار فعال می‎باشند كه از مجموعۀ ارقام یاد شده، 2 ملیون افراد واجد شرایط، بیكار و نیمه بیکار (افرادی که در روز کم‎تر از دو دالرعاید دارند) می‎باشند.”
سخنگوی وزارت کار می‎گوید که عمده‎ترین علت افزایش نرخ بیكاری در كشور، نبود امنیت، عدم سرمایه‎گذاری در بخش‎های زیربناهای اقتصادی، روند طولانی شدن پروسۀ انتخابات ریاست‎جمهوری سال 1393 خورشیدی و خروج موسسات خارجی می‎باشد. همچنان وی ادعا دارد كه وزارت كار و امور اجتماعی از چندین سال به این‎سو با راه‎اندازی 42 مركز آموزشی فنی و حرفه‎ای در مركز و ولایات کشور در بخش‎های خیاطی، نجاری، انجنیری ساختمانی و آموزش كمپیوتر، حدود 200 هزار تن از افراد بیكار را آموزش و پرورش داده است. به گفته افتخاری، از مجموع این رقم، 85 درصد شان پس از فراغت وارد ماركت كار شده كه 40 درصد مجموعی این ارقام را زنان و دختران تشكیل می‎دهند.
سنخگوی وزارت کار و امور اجتماعی، از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی خوش‎بین است. او می‎گوید که این وزارت در گذشته پلان کاری برای رشد زیربناهای اقتصادیی که پایداری کار را ضمانت کند، نداشته است، اما در این اواخر یک برنامۀ تازه را زیر نام “کمیته ملی کار” که شامل آموزش و پرورش افراد بیکار به گونۀ فنی و مسلکی می‎باشد، تدوین کرده است. به گفته افتخاری، این برنامه مورد تأیید ریاست‎جمهوری هم قرار گرفته است. او می‎گوید با راه‎اندازی چنین برنامه‎ها می‎توان افراد واجد شرایط کار را تا چند سال آینده در نهادهای مربوطه معرفی گرد و به این ترتیب نرخ بیکاری در کشور را کاهش داد.
در برنامۀ “کمیته ملی کار” وزارت کار و امور اجتماعی، تمامی نهادهای سکتوری زیر چتر نظارتی رییس‎جمهوری گردهم آمده و توسط برنامۀ تعریف شده، همه برای اشتغال‎زایی، بهبود رشد زیربناهای اقتصادی و محو بیکاری در کشور می‎کوشند. علی افتخاری در ادامه افزود: “در حال حاضر ما کار ساخت سکتور وزارت زراعت را به عنوان یکی از برنامه‎های عملی در نظر گرفته‎ایم که این پلان وزارت در مقایسه به دیگر پروژه‎ها، چون استخراج معادن و امثال آن، کم‎هزینه‎تر است. اگر ما بتوانیم با این برنامه‎ریزی، سیستم زراعت را مدرن‎تر بسازیم، بیشتر شاهد خودکفایی اقتصادی و ایجاد فرصت کاری برای افراد بیکار خواهیم بود.”
به گفتۀ وی، در کنار این همه فعالیت‎ها، وزارت کار تلاش می‎ورزد تا زمینه‎های کار را برای افراد بیکار در کشور عربستان سعودی و امارات مهیا نموده و با این زمینه‎سازی از یک طرف افراد واجد شرایط، جذب کار شده و از بیکاری آنان جلوگیری صورت می‎گیرد و از سوی دیگر منابع عایداتی آنان وارد چرخۀ اقتصاد کشور می‎شود.
بیکاری نه تنها صدمات جدی به زندگی کارگران روزمزد و عادی کشور وارد کرده است بلکه طبقۀ تحصیل‎کرده و واجدان شرایط کار را نیز با مشکلات معتددی روبه‎رو ساخته است. این مشکل اما از زمانی رو به افزایش نهاد که صدور فرامین شماره 8 و شماره 29 ریاست‎جمهوری پروسۀ استخدام کارمند در ادارات دولتی را به تأخیر انداخت. وزارت کار و امور اجتماعی حالا اذعان می‎دارد از مجموع کسانی که با بیکاری دست به گریبان اند، نزدیک به یک ملیون تن آن‎ها را افراد تحصیل‎کرده تشکیل می‎دهند.
نظر به قانون، جذب و استخدام متقاضیان کار در ادارات دولتی از وظیفۀ کمسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی است. با این حال، مسوولان این کمسیون می‎گویند که این کمسیون از شروع ماه جوزای سال جاری، روند استخدام را تنها در بست‎های عالی (رتبه اول و دوم) آغاز نموده‎اند. به گفتۀ این مسوولان، آن‎ها از در بیش از یک ماه گذشته موفق شده‎اند یک تن را در بست رتبۀ اول جذب و 95 بست عالی‎رتبۀ دیگر را در معرض اعلان قرار دهند. حاجی الله نوازی ساپی، رییس اجرائیۀ کمسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی، در مصاحبۀ اختصاصی با مجلۀ مرسل گفت: “ما تا اکنون صرف رییس ادارۀ ارگان‎های محل را نظر به هدایت مقام ریاست‎جمهوری مقرر نموده‎ایم و باقی پروسۀ استخدام کارمندان در سایر وزارت‎خانه‎ها و ادارات دولتی تا تعیین سرنوشت رؤسای ادارات مستقل، متوقف می‎باشد.”
هرچند تعداد بست‎های عالی‎رتبه و پایین‎رتبه در وزارت‎خانه‎ها و ادارات دولتی تا هنوز در نزد هیچ ارگانی مشخص نشده است، اما حاجی الله نوازی ساپی می‎گوید از ماه جوزا به این طرف، حدود 348 متقاضی کار در بست‎‏های پایین‎‏رتبه در وزارت‎خانه‎ها و ادارات دولتی زیر نظر کمسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی استخدام شده است. به اساس گفته‎های مسوولان کمسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی، متقاضیان بست‎های پایین‎رتبه در ادارات دولتی در مرکز در مقایسه با ادارات دولتی در ولایات، به مراتب زیاد است.
در همین حال، مسوولان وزارت كار و امور اجتماعی می‎گویند به اساس فرمان رییس‎جمهوری، جمع‎آوری خلص سوانح افراد تحصیل‎كرده آغاز شده و این پروسه همچنان ادامه دارد. علی افتخاری، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی، از جمع‎آوری خلص سوانح متقاضیان کار خرسند نمی‎باشد. او می‎گوید: “ما از آغاز پروسۀ جمع‎آوری خلص سوانح افراد به منظور جذب در ارگان‎های دولتی تا اكنون بیشتر از 500 هزار قطعه خلص سوانح را دریافت كرده‎ایم که میزان افراد تحصیل‎كرده در میان این متقاضیان بسیار اندک است.” وی از تمامی افراد واجد شرایط كار و افراد تحصیل‎كرده می‎خواهد كه هرچه زودتر وارد پروسۀ كاریابی این وزارت شده تا از یک طرف از بی‎سرنوشتی و بیكاری نجات یابند و از سوی دیگر حكومت وحدت ملی از ظرفیت و توانایی افراد شایسته، استفاده مؤثر نماید.

بیكاری و مشکلات
یکی از دست‎آوردهای حکومت در چهارده سال گذشته، تربیت و فراغت صدها جوان در رشته‎های مختلف از پوهنتون‎ها است. این در حالی است که برای اکثریت جوانان تحصیل‎کرده زمینۀ کار وجود ندارد و شمار زیادی آن‎ها علی‎رغم داشتن سند لیسان موفق به یافتن کار در ادارات دولتی و یا خصوصی نشده‎اند. بیکاری و نبود زمینه‎های شغلی برای جوانان تازه فارغ شده از پوهنتون‎ها باعث شده که تعداد زیادی از آن‎ها در دام امراض روانی، اعتیاد و مهاجرت گرفتار شوند.
رامین تلاش که دو سال پیش از فاکولتۀ زراعت پوهنتون کابل فارغ شده و از بیکاری و عدم توجه مسوولین دولت نسبت به وضعیت جوانان شکایت دارد، با تعجب می‎پرسد: “در حالی که سران حکومت وحدت ملی، اختلافات شان را کنار نگذارند، چگونه آنان می‎توانند  پاسخ مثبت به نیازمندی‎های افراد جامعه بگویند؟” وی در گفتگو با مجلۀ مرسل گفت: “یکی از شعارهایش رییس‎‏جمهور اشرف‎‏غنی در جریان مبارزات انتخاباتی، ایجاد فرصت‎های شغلی برای قشر تحصیل‎کردۀ کشور بود، ولی اکنون که بیش از یک سال از زمان برگزاری انتخابات می‎گذرد، هیچ خبری از عملی شدن وعده‎های چرب و نرم وی وجود ندارد.”
وی از مسوولین حکومت وحدت ملی می‎خواهد هرچه زودتر از نیرو و استعدادهای جوانان برای بازسازی کشور استفاده نموده و نگذارند تا جوانان به بی‎راهه کشانده شوند. رامین تلاش هشدار می‎دهد در صورتی که دولت نسبت به جوانان جویای کار توجه جدی به خرج ندهد بیم آن می‎رود که شمار زیادی از آن‎ها با مشکلات روانی، اعتیاد و دیگر مشکلات اجتماعی گرفتار شوند.
در همین حال، جاوید دانشجو، یک تن از فارغین پوهنتون خصوصی باختر، می‎گوید که اگر دولت به وضع آن عده از جوانانی که سند لیسانس در دست دارند و حالا بیکار می‎باشند، توجه نکند، امکان دارد جوانان برای رهایی از بیکاری به کشورهای اروپایی مسافرت کنند و یا هم به صفوف مخالفین مسلح دولت بپیوندند. وی می گوید: “از دولت اصلاً تقاضایی ندارم؛ چرا که در طول یک سال حکومت وحدت ملی آنان مشکلات قدرت‎طلبی بین خود را تا هنوز حل نتوانسته‎‏اند، پس چطور این حکومت بی‎سر و بی‎پا می‎تواند نرخ بیکاری را در کشور کاهش بدهد!”
مژگان نادری، یک تن از فارغین فاكولتۀ اقتصاد پوهنتون كابل، با اعتراض از كاركردهای حكومت وحدت ملی و وزارت كار و امور اجتماعی می‎گوید از یک و نیم ماه به این سو وزارت كار و امور اجتماعی، درخواستی و خلص سوانح واجدان شرایط كار را جمع‎آوری كرده است اما تا هنوز خبری از جذب افراد در ارگان‎های دولتی وجود ندارد. وی در ادامه گفت: “ما واجدین شرایط كار از احتمال این که تعداد زیادی از خلص‎های سوانح به اساس قوم‎پرستی و حاكمیت فساد اداری در كشور در بسیاری از ارگان‎های دولتی سوزانیده شود و تعداد زیادی از افرادی كه دارای تحصیلات عالی نمی‎باشند به اساس شناخت و روابط شخصی، جذب كار در ارگان‎های دولتی گردند، به شدت نگران هستیم.” خانم مژگان از دولت و وزارت كار می‎خواهد كه سرنوشت واجدان شرایط كار را هرچه زودتر مشخص سازد.
مسوولین وزارت کار و امور اجتماعی می‎گویند که هرچند به اساس لزوم‎دید كمسیون اصلاحات اداری، صلاحیت پروسۀ استخدام از سوی وزارت کار و امور اجتماعی اندک است، ولی با وجود این علی افتخاری در گفتگو با مجلۀ مرسل گفت: “ما حدود 270 بست را به اعلان داده بودیم كه بیشتر از 9500 متقاضی کار دواطب شدند که در حال حاضر شارت‎لیست افراد به طور شفاف جریان دارد و امیدواریم تا آخرین مرحله همین‎گونه پروسه شفاف باشد و افرادی كه بیشتر توانایی دارند و شایستۀ احراز پست‎های اعلام شده می‎باشند، جذب این وزارت گردند.”

نتیجه‎گیری
از سال‎ها به این طرف پول‎های هنگفتی برای تربیۀ نیروی بشری و بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم از سوی جامعۀ جهانی و نهادهای ملی در کشور به مصرف رسیده است، ولی هنوز هم نرخ بیکاری یک بحث کاملاً نگران‎کننده برای دولت و مردم می‎باشد. مقامات وزارت کار و امور اجتماعی می‎گویند از شروع سال جاری تا اکنون حدود یک ملیون تن بیکار شده که بیشتر آن‎ها افراد تحصیل‎کرده هستند. گفته می‎شود که نبود امنیت، عدم برنامۀ اشتغال‎زایی در دولت، فساد اداری و افزایش جمعیت از عوامل عمدۀ افزایش جمعیت بیکاران در کشور می‎باشد. این در حالی است که حکومت وحدت ملی وعده سپرده بود که تأمین امنیت و فراهم ساختن زمینۀ اشتغال برای متقاضیان واجد شرایط کار و همچنین مبارزه با فقر و فساد از جملۀ اولویت‎های کاری این حکومت می‎باشد. اما چنانکه مشاهده می‎شود حکومت وحدت ملی نتوانسته است در عمر چندین ماهه‎اش کوچک‎‎ترین قدمی را برای رفع این مشکلات بردارد و یا کدام برنامه‎ای را برای تحقق وعده‎های شان به اجرا گذاشته باشد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA