ads

هشت مورد قتل زنان تنها در سه ماه در کابل

با آنکه تلاش‎های زیادی در عرصۀ مبارزه با خشونت علیه زنان و حمایت از حقوق آنان، از سوی جامعۀ جهانی، کمسیون مستقل حقوق بشر، وزارت امور زنان و ده‎‏ها نهاد داخلی و خارجی صورت گرفته است، اما هنوز هم خشونت یكی از جدی‎ترین مشكلات زنان در افغانستان به شمار می‎رود که همه ساله تعداد زیادی زنان و دختران جوان، قربانی انواع خشونت در سراسر کشور گردیده و جان‎های شیرین شان را از دست می‎دهند. از آغاز سال جاری تا اکنون که سه ماه گذشته است، هشت مورد قتل زنان در کابل و ولسوالی‎های آن در ریاست تحقیقات جنایی قومندان امنیۀ كابل به ثبت رسیده است.

نویسنده: The Killid Group
7 سرطان 1394
هشت مورد قتل زنان تنها در سه ماه در کابل

با آنکه تلاش‎های زیادی در عرصۀ مبارزه با خشونت علیه زنان و حمایت از حقوق آنان، از سوی جامعۀ جهانی، کمسیون مستقل حقوق بشر، وزارت امور زنان و ده‎‏ها نهاد داخلی و خارجی صورت گرفته است، اما هنوز هم خشونت یكی از جدی‎ترین مشكلات زنان در افغانستان به شمار می‎رود که همه ساله تعداد زیادی زنان و دختران جوان، قربانی انواع خشونت در سراسر کشور گردیده و جان‎های شیرین شان را از دست می‎دهند. از آغاز سال جاری تا اکنون که سه ماه گذشته است، هشت مورد قتل زنان در کابل و ولسوالی‎های آن در ریاست تحقیقات جنایی قومندان امنیۀ كابل به ثبت رسیده است. به اساس معلومات ریاست تحقیقات جنایی، در این مدت سه مورد خودکشی، دو مورد حلق‎آویز کردن، یک مورد خودسوزی و دو مورد قتل‎های مرموز، درج ادارۀ قومندانی امنیۀ کابل گردیده است.
جنرال محمدفرید افضلی، رییس تحقیقات جنایی قومندانی امنیۀ کابل، در مصاحبۀ اختصاصی با مجلۀ مرسل گفت: “تحقیقاتی که ما در مورد قتل زنان در شهر کابل انجام
داده ایم، نشان می‎دهد که تعداد زیادی زنان به اثر خشونت‎های خانوادگی، عقده‎های شخصی مردان و ارتباط نامشروع به قتل رسیده‎اند و تمامی عاملان این قتل‎ها که در شهر کابل رخ داده است، گرفتار و به ارگان‎های عدلی و قضایی سپرده شده‎اند.”
جنرال افضلی در ادامه افزود: “دو مورد قتل زنان که در حوزۀ ششم امنیتی کابل رخ داده است تحت تحقیق و بررسی  قرار دارد تا عاملان این قتل‎ها دستگیر و به پنجۀ قانون سپرده شوند.” به اساس گفته‎های رییس تحقیقات جنایی قومندانی امنیۀ کابل، تمامی قتل‎های زنان که در شهر کابل صورت می‎گیرد به گونۀ انفرادی است و از سوی اعضای خانواده‎های شان (شوهر، برادر و یا پدر) انجام می‎شود.

نگرانی‎ها
از سوی دیگر، شماری از باشندگان ناحیۀ سیزدهم شهر کابل، می‎گویند به قتل رسیدن زنان و پیدا شدن اجساد آنان در ناحیۀ مربوطه سبب ترس و نگرانی بیشتری خانواده‎ها به خصوص زنان شده است. زینب اخلاقی، یک تن از باشندگان دشت‎برچی شهر كابل، می‎گوید با آن كه شهر كابل برای زنان و دختران یكی از شهرهای امن افغانستان به شمار می‎رود، اما بر عكس در این اواخر تعداد زیادی از زنان و دختران توسط اعضای خانواده‎های شان در این شهر به  قتل رسیده‎ و به دور از چشم نهادهای عدلی و قضای و دولت دفن شده‎اند.” وی جامعۀ افغانستان را یک جامعۀ مردسالار خواند و افزود: “در این اواخر تعداد زیادی از زنان از حق و حقوق شان آگاهی حاصل نموده و نمی‎خواهند بالای آنان خشونت صورت گیرد، اما زمانی كه آنان از سوی اعضای خانواده‎‏های شان مورد خشونت قرار می‎گیرند و می‎خواهند که از حق و حقوق شان دفاع نمایند و یا به ارگان‎های عدلی و قضایی مراجعه نمایند، توسط اعضای خانوادۀ شان به قتل می‎رسند.”
همچنین این باشندۀ شهر کابل، یكی از دلایل به قتل رسیدن دختران و زنان را در شهر كابل، ناشی از تجاوزات جنسی دانسته و می‎گوید که وی چندی پیش شاهد قتل یک دختر جوان در ناحیۀ سیزدهم کابل (دشت برچی) بوده است. او با خودداری از نام مقتول، افزود: “یک دختر جوان كه حدود 20 سال عمر داشت و در یكی از پوهنتون‎های خصوصی مصروف ادامۀ تحصیلات عالی خویش در رشتۀ حقوق بود، متأسفانه هنگام برگشت از پوهنتون به خانه، ساعت 8 شب مورد تجاوز جنسی از سوی افراد اوباش در منطقۀ دشت برچی قرار گرفت، پس از آن، اعضای خانوادۀ دختر به منظور این كه این موضوع در بین مردم درز نكند وی را به قتل رساندند و هیچ ارگان عدلی و قضایی را از موضوع قتل وی باخبر نساختند.”
هرچند مجلۀ مرسل، تلاش‎های زیادی را برای مصاحبه با خانوادۀ مقتول جهت روشن شدن چگونگی قتل این قربانی تجاوز جنسی انجام داد، اما موفق به این کار نشد. از سویی هم اسدالله لعلی، آمر حوزۀ ششم امنیتی شهر کابل، در صحبت با مجلۀ مرسل، گفت که ما هیچ‎اطلاعی از قتل زنان در این حوزه نداریم؛ چون اکثر خانواده‎هایی که به چنین قضایا دست می‎زنند به آسانی نمی‎خواهند به جرم خود اعتراف کرده و تسلیم پولیس شوند.
زینب که اکنون مصروف ادامۀ تحصیل در یکی از پوهنتون‎های خصوصی شهر کابل می‎باشد و همچنان مصروف اطلاع‎رسانی در یکی از رسانه‎های چاپی نیز است، از رفتن به پوهنتون از سوی خانواده‎اش منع گردیده است. به گفتۀ زینب، پدرش از عدم امنیت و به قتل رسیدن زنان، نگرانی داشته و نمی‎خواهد که سرنوشت زینب مانند دیگر دخترانی که بالای شان تجاوز شده و یا جسد شان در کوچه و پس کوچه‎های کابل پیدا می‎شود، مبدل گردد.
با این حال، مسوولان نهادهای حقوق زن از به قتل رسیدن زنان در شهر كابل ابراز نگرانی كرده و می‎گویند که وجود و نفوذ گروه‎های مخالف مسلح و ناامنی سبب شده تا تعداد زیادی از مردان در اثر خشونت‎های خانوادگی در كابل و دیگر نقاط افغانستان زنان شان را به قتل رسانده و از جرم خویش انكار نمایند. روبینا همدرد، مسوول دادخواهی “شبكۀ زنان افغان” در مصاحبه با مجلۀ مرسل، گفت: “ما قضایایی را در این اواخر شاهد بودیم که مردی، خانم حاملۀ خود را در ولسوالی ده سبز شهر کابل در اثر خشونت‎های خانوادگی به قتل رساند و در عین زمان پسر خوردسال وی که وارد اتاق می‎گردد برای این که جرم قاتل افشا نشود، پسر خود را نیز به قتل می‎رساند. پس از آن به ارگان‎های امنیتی اطلاع می‎دهد که گویا اعضای خانوادۀ وی را داعش به قتل رسانده است. سرانجام در اثر تحقیقات پولیس و حوزۀ مربوطه دریافتیم که این مرد خودش قاتل اعضای خانواده‎اش بوده است.”
روبینا همدرد از حکومت وحدت ملی خواستار تأمین امنیت در کشور است. او می‎گوید که اگر در کشور ما امنیت باشد، هیچ فردی نمی‎تواند جرم خود را بالای دیگران باندازد و خودش برائت حاصل نمایند.
از سویی هم، مسوولان وزارت امور زنان، یکی از دلایل قتل زنان را در کشور، حاکمیت عرف و عنعنات ناپسند، بی‎سوادی و عدم آگاهی از احکام دین مقدس اسلام می‎‏‏پندارند. عزیزه عدالت‎خواه، رییس ریاست حقوق وزارت امور زنان، در صحبت با مجلۀ مرسل گفت: “از آغاز سال جاری تا اکنون شش زن در ولایات مختلف کشور به قتل رسیده كه در این وزارت به ثبت رسیده است، از مجموع شش  قتل، دو قضیۀ قتل زنان در ولایت بدخشان، یک قضیۀ قتل در نیمروز، دو قضیه در هرات و  یک قضیه در ولایت غزنی رخ داده است. به اساس تحقیقاتی كه در این زمینه صورت گرفته است، تمامی این قتل‎ها به اثر خشونت‎های خانوادگی اتفاق افتاده و سبب از بین رفتن زنان گردیده است.”
عزیزه عدالت‎خواه، به قتل رسیدن زنان و دختران جوان را نگران‎كننده خوانده و افزود: “متأسفانه زنان زیادی به دلیل تجاوزات جنسی و مسایل ناموسی به قتل رسیده‎اند که به علت رسم و روج‎های ناپسند حاکم بر جامعه، پس از آن که یک زن مورد تجاوز جنسی قرار می‎گیرد، توسط خانواده‎اش به قتل می‎رسد. باید گفت گه آمار و ارقام این چنین قتل‎ها در هیچ نهادی ثبت نمی‎شود.”

قتل‎های ناموسی
قتل‎های ناموسی، یكی دیگر از چالش‎های اجتماعی زنان است و همواره تعداد زیادی زنان در مركز و ولایات كشور، از سوی اعضای خانواده و یا خویشاوندان شان (شوهر، پدر، ماما، كاكا و یا پسران كاكا و ماما) به علت آنچه “ننگ خانوادگی” گفته می‎شود، به قتل می‎رسند. به گفتۀ كمسیون مستقل حقوق بشر، قتل‎های ناموسی اكثراً در ولسوالی‎ها و ولایات دوردست و ناامن كشور اتفاق می‎افتد؛ درست همان ساحاتی كه زنان از حق و حقوق شان آگاهی نداشته و از سال‎ها به این سو تحت خشونت‎های خانواگی، فقر و تنگ‎دستی با هزاران مشكلات اجتماعی دست و پنجه نرم نموده و سرانجام به اشكال مختلف به قتل می‎رسند.
لطیفه سلطانی، مسوول بخش حقوق زنان کمسیون مستقل حقوق بشر، به مجلۀ مرسل گفت: “اكثراً قتل‎های ناموسی در ساحاتی رخ می‎دهد كه ما در آن جا دسترسی نداریم. با آن هم از آغاز سال جاری تا اكنون به تعداد هفت مورد قتل ناموسی و دو مورد اقدام به قتل زنان، در دفاتر ولایتی و مرکزی این كمسیون به ثبت رسیده است. از مجموع رقم یاد شده، پنج تن آنان زن و دو تن دیگر شان دختر بوده‎اند. حالا متأسفانه تعداد زیادی از عاملان این نوع قتل‎ها فراری می‎باشند.” بر اساس یافته‎های كمسیون مستقل حقوق بشر، سال گذشته (1393) خورشیدی 92 قتل ناموسی از مركز و ولایات كشور درج این كمسیون گردیده است كه 50 درصد عاملان این قتل‎ها فراری می‎باشند.
خانم سلطانی، علت بروز قتل‎های ناموسی در كشور را نبود امنیت، عدم حمایت لازم از قربانی، عدم رعایت قانون و محكمۀ علنی مجرمان دانسته و افزود: “اگر قضا و سارنوالی بتوانند روند رسیدگی به قضایا را به صورت علنی انجام بدهند، برای عاملان این چنین قتل‎ها، درس عبرت خواهد شد. چون پروسه علنی صورت نمی‎گیرد و عاملان قتل‎ها هم یقین ندارند در این زمینه عدالت برای زنان تأمین می‎شود، بناءً بی‎‏دغدغه متوصل به قتل‎های ناموسی می‎شوند.”

در همین حال، كارشناسان حقوق زن، یكی از دلایل عمده و اساسی قتل‎های ناموسی را وجود بعضی خلاها در قانون جزای کشور می‎دانند. شهلا فرید، یک تن از استادان پوهنتون كابل و فعال حقوق زن، قتل‎های ناموسی را در كشور، نگران‎كننده خوانده و در صحبت به مجلۀ مرسل گفت: “قانون جزای افغانستان كه از سال 1355 خورشیدی تا اكنون در کشور قابل اجرا می‎باشد در مادۀ 389 آن ذکر است که هرگاه مردی یكی از اقارب اناث خود را در حالت تلبس با یک مرد (در بستر واحد با یک مرد دیگر) می‎بیند و او را به قتل می‎رساند، تعذیراً جزایی می‎شود كه بیشتر از دو سال نمی‎باشد. باید افزود که خود این مادۀ قانون برای قتل‎های ناموسی یک نوع جواز می‎دهد. در حالی که اگر شرایط شدیدتری در این ماده وضع می‎شد شاید از این مادۀ قانون سوء استفاده صورت نمی‎گرفت و قتل‎ها کم‎تر در کشور رخ می‎داد.”
شهلا فرید، سوء استفاده از این مادۀ قانون را به نفع مردان و زیان زنان دانسته و می‎گوید زمانی كه یک زن و یا یک دختر در خانواده‎‏ای مرتكب اشتباهی می‎شود، حتی دورترین خویشاوندان وی با سوء استفاده از ماده 389 قانون جزا به خود حق می‎‏دهند در قتل زنان دست باز داشته و بدون هراس آنان را به قتل برسانند. خانم فرید در ادامه افزود که جمعی از حقوق‎دانان در این اواخر تلاش دارند تا این مادۀ قانون جزا را اصلاح نمایند تا باشد دیگر مردان با خاطر آرام دست به قتل زنان نزنند.

نتیجه‎گیری

با توجه به این كه دین مقدس اسلام بر تساوی حقوق زن و مرد تأكید زیادی نموده است، اما زنان افغانستان از سال‎ها به این سو، مورد انواع خشونت‎های خانوادگی قرار گرفته و حق زندگی كردن آنان از سوی مردان گرفته می‎‏شود. قتل‎های ناموسی، خشونت‎های خانوادگی و تجاوزات جنسی، خشونت‎هایی است كه همواره تعداد زیادی از زنان را به کام مرگ کشیده است. مدافعان حقوق زنان، یکی دیگر از دلایل قتل زنان را خلاهای قانون جزای افغانستان دانسته و عدم آگاهی زنان در ضمن عدم امنیت را سبب قتل‎های مرموز و ناموسی زنان در كشور می‎دانند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA