ads

جعل تاریخ مواد غذایی فاسد و فروش آزادانه آن

با آنکه در سیزده سال گذشته کارهای زیادی روی نورم‎های مواد غذایی صورت گرفته است و نهادهای مختلفی در حال حاضر در راستای کنترول آن فعال اند، اما تحقیقات نشان می‎دهد که هنوز هم شمار زیادی از مردم به مواد غذایی صحی دسترسی ندارند. بر اساس یافته‎های مجلۀ مرسل، در حال حاضر، مواد غذایی تاریخ گذشته در بخش‎های مختلف شهر کابل به گونۀ رسمی به فروش می‎رسد، اما کم‎تر در راستای جلوگیری از آن اقدام صورت

نویسنده: The Killid Group
3 سرطان 1394
جعل تاریخ مواد غذایی فاسد و فروش آزادانه آن

با آنکه در سیزده سال گذشته کارهای زیادی روی نورم‎های مواد غذایی صورت گرفته است و نهادهای مختلفی در حال حاضر در راستای کنترول آن فعال اند، اما تحقیقات نشان می‎دهد که هنوز هم شمار زیادی از مردم به مواد غذایی صحی دسترسی ندارند. بر اساس یافته‎های مجلۀ مرسل، در حال حاضر، مواد غذایی تاریخ گذشته در بخش‎های مختلف شهر کابل به گونۀ رسمی به فروش می‎رسد، اما کم‎تر در راستای جلوگیری از آن اقدام صورت می‎گیرد. این در حالی است که نهادهای مسوول با آنکه موجودیت مواد غذایی بی‎کیفیت در کشور را می‎پذیرند، مگر عدم کنترول درست مواد در گمرکات، نبود امکانات لابراتواری پیشرفته در ولایات، عدم هماهنگی میان ادارات مربوطه، واردات غیرقانونی مواد به داخل کشور و نیز فساد موجود در کشور را عامل اصلی موجودیت این گونه مواد در کشور می‎خوانند.
نادرخان یک تن از دست‎فروشان در ساحۀ پل خشتی شهر کابل است که در زیر نور آفتاب سوزان بر روی کراچی کوچکش مشغول فروش شیر و قیماق است، سرمایۀ ناچیزی دارد و تمامی اجناس فروشی‎اش نیز فاقد تاریخ مصرف و در بسیاری موارد تاریخ گذشته است. نادر می‎گوید: “این مواد را از شرکت‎های بزرگ که در مندوی هستند می‎خریم، چون تاریخ آن کم مانده و یا گاهی تیر می‎باشد ما آن را به قیمت پایین می‎خریم و با دو افغانی مفاد دوباره به فروش می‎رسانیم و مشتریان زیادی هم داریم که هیچ‎کدام تاریخ آن را نمی‎بینند و می‎خرند.” اما نادر می‎گوید که مامورین وزارت صحت عامه هم گاه‎ گاهی از ساحه دیدن می‎کنند و در صورت برخورد با مواد تاریخ گذشته، آن را با خود می‎برند و در غیر آن کاری با این افراد ندارند.
از سویی هم قدوس یکی دیگر از دست‎فروشان این ساحه می‎گوید: “کار ما فروش شیر و قیماق است. مردم مواد تاریخ گذشته را می‎خرند و از وزارت صحت یگان وقت کنترول می‎کنند، اما تا حال چیزی را از ما نبرده‎اند.”
پاینده محمد نیز که مشغول فروش آش “مگی” تاریخ گذشته در ساحۀ مسجد پل خشتی است، می‎گوید: “مردم از مجبوری مواد تاریخ گذشته را استفاده می‎کنند، چون اقتصاد شان پایین است و مواد تاریخ گذشته چون ارزان‎تر از مواد تاریخ‎دار است به همین دلیل مردم به تاریخ آن اصلاً توجهی نمی‎کنند.” وی نیز می‎گوید که وقتی تاریخ مواد کم ماند، شرکت‎های عمده‎فروش مواد خود را به قیمت ارزان لیلام می‎کنند و آنان نیز برای خرید آن اقدام می‎ورزند.
از سویی هم، شماری دیگر به این باور هستند که در حال حاضر در بسیاری از مارکیت‎ها و سوپرمارکیت‎ها مواد غذایی تاریخ گذشته با بسته‎های مختلف عملاً به فروش می‎رسد، اما ارگان‎های مربوطه در زمینه اقدامی نمی‎کنند. فرید یکی از دکان‎داران شهر کابل، می‎گوید: “زمانی که چاکلیت‎ها، تاریخش گذشت دکان‎داران آن را از بسته‎بندی‎های اصلی آن خارج می‎کنند و در پلاستیک‎های شیشه‎ای دیگر می‎اندازند و بالای مردم به فروش می‎رسانند.”
این در حالی است که گفته‎هایی مبنی بر دستکاری شدن تاریخ مواد غذایی در کشور نیز وجود دارد. شماری از دکان‎داران و مسوولان کمسیون صحی پارلمان و شاروالی کابل می‎گویند که تاریخ بسیاری از مواد غذایی وارداتی در کشور با دست، پاک می‎شود و این خود زمینه را برای دستکاری در تاریخ برای شماری از تاجران سودجو مساعد ساخته است. نورعلم، دکان‎دار در مندوی باغ قاضی، می‎گوید: “در بسیاری از جاها است که تاریخ‎ها را تبدیل می‎کنند و این کار از طرف خود تاجران صورت می‎گیرد. آن‎ها حتی لوگو و تاپۀ مواد غذایی به شمول روغن را در کشور پاکستان جور می‎کنند و دوباره با تاریخ نو که در پشت مواد غذایی نصب می‎کنند، آن را به فروش می رسانند.”
داکتر محمد ادریس توخی، رییس صحت محیطی شاروالی کابل نیز از دستکاری تاریخ‎های مواد غذایی در کشور خبر داده و می‎گوید: ” تاریخ بسیاری از مواد غذایی پاک شده و دوباره تاریخ زده می شود و بالای مردم به فروش می رسد. در حال حاضر هم نوشابه‎ای در نزد ما موجود است که دوباره تاریخ زده شده و این گونه تقلب‎کاری زیاد صورت می‎گیرد. در زمینه باید نیروهای کشفی وارد عمل شوند.”
به باور توخی، نیاز است در کنار اقدامات ارگان‎های مسوول، خود مردم نیز از استفاده چنین مواد خودداری نمایند. وی می‎افزاید: “مردم خود باید دقت کنند. به گونۀ نمونه، تولیدات ایران همیشه به الفبا و اعداد فارسی تاریخ می‎خورد، هیچ‎گاه انگلیسی نمی‎باشد و اگر چنین باشد نشان می‎دهد که در تاریخ آن دستکاری صورت گرفته است.”

عدم مراقبت از مواد غذایی
توخی با اشاره به مشکل عدم نگه‎داری درست از مواد غذایی وارداتی در داخل کشور می‎گوید: “هیچ مواد غذایی نباید در بالاتر از 18 درجۀ سانتی‎گراد نگه‎داری گردد، اما این مسأله در افغانستان به هیچ عنوان در نظر گرفته نمی‎شود و در مسیر راه هم تعداد زیادی از مواد، خاصیت خود را از دست می‎دهد و در داخل مرکز هم هیچ گدام استندرد برای نگه‎داری مواد وجود ندارد.”
به گفتۀ رییس صحت محیطی شاروالی کابل، بسیاری از کمپنی‎ها بنابر همین مشکل در مواد غذایی کنسرو شده، مواد کیمیاوی دیگری را اضافه می‎کنند تا از بو گرفتن مواد جلوگیری گردد که این امر نیز بر صحت افراد مضر است. وی مسوولیت بررسی تمامی این موارد را متوجۀ وزارت صحت دانسته و می‎گوید که این وزارت باید در زمینه، اقدامات لازم نماید تا از پیامدهای آیندۀ آن جلوگیری گردد.

اقدامات نهادهای مسوول

در این حال مسوولان در وزارت صحت عامۀ کشور از امکانات ناچیز شان در این زمینه خبر می‎دهند. آنان می‎گویند که بخش صحت محیطی این وزارت با محدودیت‎های مالی، تخنیکی و بشری مواجه بوده که به همین دلیل قادر به کنترول درست مواد نمی‎باشند، اما این ادعاها از سوی نمایندگان پارلمان رد می‎گردد.
وحید کوهستانی، مدیر عمومی حفظ ‎الصحه غذا و آب آمریت صحت محیطی ریاست صحت عامه، می‎گوید: “روزانه تیم‎های بررسی ما در نواحی مختلف شهر کابل بررسی خود را دارند، مخصوصاً نقاط مزدحم مثل کوته سنگی، سرای شمالی و … اما پرسونلی نداریم که به طور 24 ساعته ساحات را کنترول کنند. به همین دلیل، وقتی ما به ساحه می‎رویم دست‎فروشان ساحه را تخلیه می‎کنند و وقتی برگشتیم دوباره در ساحه جابه‎جا می‎شوند.”  وی می‎افزاید:” با وجود آن هم ما چند وقت پیش بیش از 16 تن مواد غذایی تاریخ گذشته را از بین بردیم که شامل تمام انواع مواد غذایی می‎شد.”
به گفتۀ کوهستانی، تاجران افغان بیشتر تلاش می‎کنند موادی را از کشورهای بیرونی وارد کشور نمایند که تاریخ آن کم مانده باشد. به باور وی، این کار بیشتر از راه‎های قاچاق صورت می‎گیرد.
در همین حال، محمد ادریس توخی، رییس صحت محیطی شاروالی کابل، می‎گوید که این اداره نیز از مدت نزدیک به دو سال به این طرف در زمینه، کارهایی انجام داده است. به گفتۀ وی، در این مدت آنان توانسته‎اند حدود 48 هزار کیلوگرام مواد تاریخ گذشته را حریق نمایند.
به گفتۀ توخی، مواد غذایی بی‎کیفیت و تاریخ گذشته به صورت سازمان‎یافته توسط تاجران وارد کشور شده و در خانه‎ها نگه‎داری می‎گردد سپس به تدریج در بازارها پخش می‎شود. وی مسوولیت بررسی چنین موارد را متوجه ارگان‎هـــای کشفی کشور می‎ داند.

بی‎توجهی مسوولان به صحت محیطی
در همین حال، مسوولان بخش صحت محیطی وزارت صحت عامه و شاروالی کابل از کمبود منابع مالی و بشری شکایت نموده و می‎گویند که این امر مانع عمدۀ رسیدگی آنان به کارهای اساسی شان است. داکتر توخی، رییس صحت محیطی شاروالی کابل، می‎گوید: “مدیریت بخش کنترول مواد غذایی ما تنها چهار عضو دارد که با این چهار تن حداقل شش ماه وقت می‎گیرد تا ما تنها یک ناحیه را بررسی نماییم؛ آن هم نه به شکل صد درصد بلکه ما تنها در سرک‎های عمومی می‎رویم و در نقاط دورتر از سرک های عمومی، سر زده نمی‎توانیم.”
وحید کوهستانی، مدیر عمومی حفظ ‎الصحه غذا و آب آمریت صحت محیطی وزارت صحت عامه نیز از کمبود منابع بشری در این مدیریت شکایت نموده و می‎گوید: “پرسونل مدیریت حفظ ‎الصحۀ غذایی ما شش نفر است. با این تعداد کنترول تمام شهر، کار مشکل است.” وی مسوولان وزارت صحت را به بی‎توجهی در این بخش متهم نموده و می‎افزاید: “در دیگر کشورها بخش صحت محیطی در سطح معینیت فعالیت می‎کند، اما در کشور ما به علت سلیقه‎ها و زد وبیندهای برخی افراد در وزارت صحت عامه، در حالی که سال گذشته تشکیل ما 194 تن بود، این رقم به 6 تن کاهش پیدا کرد.”
اما وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه، در صحبت با مجلۀ مرسل، کاهش در تعداد پرسونل مدیریت عمومی حفظ ‎الصحۀ غذا و آب را بر اساس لزوم‎دید این وزارت خوانده و می‎گوید: “کاهش در تشکیل بر اساس لزوم‎دید رهبری قبلی وزارت صحت عامه بوده.”
به گفتۀ او، این وزارت طرفدار تورم تشکیلاتی نیست: “این موضوع مهمی نیست که کار آن‎ها را تحت تأثیر قرار دهد، در صورتی که شش نفر خوب و با تعهد و با علاقمندی کار کنند نتیجه و مؤثریت آن متصور خواهد بود.”
از سویی هم، نمایندگان مردم در شورای ملی نیز با انتقاد از عملکرد مسوولان در بخش کنترول کیفیت مواد غذایی می‎گویند که مسوولان وزارت صحت و شاروالی در زمینه، کار خاصی انجام نداده‎اند. داکتر مجیب‎الرحمان سمکنی، معاون کمسیون صحت جوانان و کار و کارگر ولسی جرگه، می‎گوید: “این حقیقت است که در تمام افغانستان به خصوص کابل مواد غذایی بی‎‏‏کیفیت زیاد شده است. در این مورد ما چندین بار با وزارت صحت و شاروالی به تماس بوده‎ایم، اما کدام برنامۀ ارزیابی و کنترولی از سوی آن‎ها تطبیق نشده است.”
وی کارمندان وزارت صحت را متهم به فساد نموده و می‎افزاید: “وزارت صحت عامه مقصر است و کار خود را به خوبی انجام نمی‎دهد و هر فردی که در این اداره کار می‎کند با تاجران شریک است و از واردات مواد بی‎کیفیت، فیصدی خود را می‎ گیرد.” سمکنی کافی نبودن پرسونل بخش کنتـــــــرول مواد غذایی را نیز بهانه‎ای بیش نمی‎داند و می‎افزاید: “آن‎ها پرســــــونل و بودجه مشخص دارند، اما این که کنترول نمی‎کنند حرف دیگری است.”

فساد در گمرکات
از سویی هم، موجودیت فساد در گمرکات یکی دیگر از عوامل ورود مواد غذایی بی‎کیفیت در داخل کشور خوانده می‎شود. وحید کوهستانی، مدیر عمومی حفظ ‎الصحه غذا و آب آمریت صحت محیطی وزارت صحت عامه، می‎گوید که موجودیت فساد در گمرکات باعث شده تا مواد غذایی به درستی کنترول نگردد. وی می‎افزاید: “در حال حاضر از تمام مواد غذایی که به داخل کشور وارد می‎شود، 20 درصد آن هم سند تغذیوی ندارد و اکثریت آن‎ها تاریخش با دست پاک می‎شود، اما این مواد از طریق گمرکات وارد کشور می‎گردد و با وجودی که طرزالعملی هم در زمینه داریم، ولی تطبیق نمی‎شود.”
در عین حال، داکتر محمد ادریس توخی، رییس صحت محیطی شاروالی، به نبود لابراتوار مجهز اشاره نموده و می‎گوید: “فعلاً در بسیاری گمرکات لابراتوار وجود ندارد و نیاز است تا هرچه زودتر در این بخش کار شود؛ چون می‎توان با این کار از بسیاری امراض وقایه کرد.”
اما مسوولان ریاست عمومی گمرکات کشور با آنکه موجودیت فساد در برخی گمرکات را می‎پذیرند، اما می‎گویند که وظیفۀ گمرک تنها طی مراحل گمرکی اموال است و کیفیت مواد باید از طرف وزارت صحت عامه چک شود.
نجیب‎الله وردگ، رییس عموی گمرکات وزارت مالیه، می‎گوید: “معمولاً مواد غذایی، زمانی که وارد گمرک شد، کارمندان ما تا زمانی که نظر وزارت صحت را نگیرند، اموال را طی مراحل گمرکی نمی‎کنند.”
وی از ورود غیرقانونی مواد به داخل کشور و نیز نبود امکانات لازم لابراتواری در تمامی ولایات کشور نام برده و می‎افزاید: “وزارت صحت باید تسهیلات لابراتواری خود را در ولایات به خصوص در خود گمرکات هم فراهم نماید تا مال تجار در گمرکات توقف نکند؛ چون معمولاً هر قدر که ما مال تجار را معطل قرار بدهیم به همان اندازه زمینه برای فرار و قاچاق هم مساعد می‎شود.”
در این حال، وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه، کمبود بودجه در سال‎های گذشته را مانع عمدۀ معیاری شدن لابراتوارها در کشور می‎خواند. اما وی می‎گوید: “رهبری جدید وزارت صحت عامه متعهد به آوردن اصلاحات جدی در سطح این وزارت است و صحت محیطی و مصوونیت غذایی جزء عمدۀ این اصلاحات را تشکیل می‎‏دهد. هدف این است که هرچه زودتر لابراتوارها را تقویت کنیم.”
این در حالی است که ادارۀ ملی نورم و استندرد کشور می‎گوید طی سال‎های گذشته حدود 50 استندرد را در زمینۀ مواد غذایی تدوین نموده‎اند، اما هیچ یک از آن‎ها در عمل تطبیق نمی‎شود. مجیب‎الرحمان خطیر، معاون ادارۀ ملی نورم و استندرد، می‎گوید: “برای تمامی اقلام عمده‎ای که ما امروز واردات و تولیدات داریم، تقریباً استندردهای ملی خود را داریم، چه در بخش روغن، چه آرد و گندم و میوه‎های خشک و لبنیات تا نمک و بوره و امثال آن. ما استندردهای ملی خود را تدوین کرده‎ایم و در اختیار وزارت صحت عامه قرار داده‎ایم، اما به اساس قانون استندرد ملی، موضوع کنترول کیفیت مواد غذایی چه در بنادر و چه هم در سطح مارکیت‎ها مربوط به وزارت صحت عامه می‎شود و ادارۀ ملی نورم و استندرد در این راستا کدام فعالیتی ندارد.”
اما وی نبود ظرفیت‎های کافی و متخصص در بخش لابراتوارها و ورود غیرقانونی مواد را از جملۀ چالش‎هایی می‎خواند که مانع تطبیق درست این استندردها گردیده است. خطیر همچنان می‎گوید: “گذشته از امکانات بالا، بعضی اقدامات بسیار ساده است که وزارت صحت عامه می‎تواند انجام دهد؛ مثلاً مواد غذایی رنگه در تمام دنیا برای اطفال ممنوع است و ما ضرورت به این نداریم که برای آن یک لابراتوار مجهز داشته باشیم و بررسی کنیم که آیا چوشکی و یا پاپر یا دیگر خوراکی‎های دارای مواد رنگه باکیفیت است یا بی‎کیفیت، این‎ها اصلاً باید ممنوع باشد و ضرورت به لابراتوار ندارد و باید اعلان شود که ممنوع است و ارگان‎های امنیتی به آن‎ها کمک کند که از بازارها جمع‎آوری شود. بعضی مواد خوراکی را می‎بینیم که در کنار سرک‎ها به صورت سر باز به فروش می‎رسد، مثل پنیر‎ها. این‎ها باید جلوش گرفته شود و چیزی نیست که به سرمایه‎گذاری و لابراتوار ضرورت داشته باشد. این چیزی است که فقط با طرح راهکارها می‎توان جلو آن را گرفت اما تا حال کاری نشده است.”
در این حال، داکتر محمد سرور البرز، استاد دیپارتمنت صحت عامۀ پوهنتون طبی کابل، سیستم حاکم در کشور را مافیایی خوانده و می‎گوید که همین امر، عامل اصلی بسیاری از سهل‎انگاری‎ها در بخش‎هـــای حیاتی کشور است. داکتر البرز می‎گوید: “سیستم افغانستان مافیایی است و اکثر کسانی که مواد غذایی و نفتی وارد می‎کنند همه در رأس ادارات دولتی قرار دارند. شفاخانه‎های شخصی‎ای که با صحت سر و کار دارند همه از دولتمردان افغانستان است و تجارت نفت و گاز هم به دست همین‎ها است. به همین دلیل است که قوانینی که ساخته می‎شود کم‎تر تطبیق می‎گردد.”
در این حال، آگاهان به این باور هستند که زمانی مشکلات مردم در بخش مواد غذایی حل خواهد شد که در قدم اول، قدرت افغانستان در دست افراد سالم افتاده و آگاهی مردم نیز بلند برده شود تا خود مردم عملاً اقدام نمایند و تاریخ مواد را در نظر بگیرند و بالای ارگان‎های دولتی فشار وارد کنند تا از ورود مواد بی‎کیفیت جلوگیری کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA