ads

حل اختلاف چندین ساله کمپ سخی باعث فضای همدلی شد

مسوولان کمیته حل منازعات در ولایت بلخ از حل و فصل صدها قضیه مختلف در این ولایت سخن می‎گویند. به گفته این مسوولان، بیشتر جنجال‎ها در این ولایت را نزاع‎های  ملکیتی، خانوادگی، نزاع‎های اجتماعی و نزاع‎های حقوقی تشکیل می‎دهد.

نویسنده: The Killid Group
30 حمل 1394
حل اختلاف چندین ساله کمپ سخی باعث فضای همدلی شد

مسوولان کمیته حل منازعات در ولایت بلخ از حل و فصل صدها قضیه مختلف در این ولایت سخن می‎گویند. به گفته این مسوولان، بیشتر جنجال‎ها در این ولایت را نزاع‎های  ملکیتی، خانوادگی، نزاع‎های اجتماعی و نزاع‎های حقوقی تشکیل می‎دهد.
در کنار ارگان‎های عدلی و قضایی در بلخ، کمیته حل منازعات در چوکات شورای ولایتی، کمیته حل منازعات در چهارچوب شورای عالی صلح و چندین نهاد دولتی دیگر و نهادهای جامعه مدنی نیز در راستای حل نزاع‎های به وجود آمده میان اقوام ساکن در بلخ فعالیت می‎کند. در کنار این‎ها، برخی از نهادهای جامعه مدنی برنامه‎های آموزش حل منازعه را نیز به باشندگان این ولایت آموزش می‎دهند و از این طریق آن‎ها را در حل منازعات به وجود آمده سهیم می‎سازند.
بلند رفتن سطح آگاهی و سهیم شدن مردم در حل منازعات از جمله عوامل اصلی است که مسوولان دولتی و نهادهای جامعه مدنی در کاهش منازعات از آن یادآوری می‎کنند. مسوولان در ولایت بلخ می‎گویند، بیشتر اختلافات و منازعات میان اقوام و گروه‎ها در ولایت بلخ از طریق شوراهای مردمی در سطح قریه‎ها و مراکز ولسوالی‎ها برطرف گردیده است. “پروژه کمپ سخی” یکی از منازعات بزرگی است که در سال 1385 توسط شورای ولایتی بلخ به جنجال آن نقطه پایان گذاشته شد. این اختلاف بین دو قوم بزرگ ساکن منطقه کمپ سخی در ولسوالی نهرشاهی ولایت بلخ موجود بود که هر کدام ادعای ملکیت بیشتر در این منطقه را داشتند. با آنکه هر دو طرف سندهای ملکیت را در دست داشتند اما نمی‎توانستند به تفاهم برسند. این اختلاف به مدت چهار سال روابط میان دو قوم را تیره ساخت و آن‎ها را در برابر هم قرار داده بود. سرانجام شورای ولایتی بلخ با درک این موضوع وارد عمل شد و به این جنجال نقطه پایان گذاشت.
چگونگی آغاز منازعه
ولسوالی نهرشاهی از ولسوالی‎های نزدیک به مرکز شهر مزارشریف است. پروژه کمپ سخی از مناطق نسبتاً بزرگ این ولسوالی می‎باشد. به روایت باشندگان محل، دو دهه قبل، کم‎تر کسی در این منطقه بودوباش داشت. اما شماری از بی‎جاشده‎های ولسوالی فیض‎آباد ولایت بدخشان در اوایل سال 1380 به دلیل خشک‎سالی و ناامنی در مناطق شان به این محل کوچیدند و از ادارات محلی اجازه ساخت و ساز دریافت کردند. همزمان با این، شماری از باشنده‎های ولایات مختلف مربوط به قوم هزاره نیز به این منطقه سرازیر شدند و آن‎ها نیز “قباله زمین” از سوی ادارات محلی به دست آوردند. با گسترش نفوذ هر دو قوم در این محل، سرانجام بحث ملکیت بیشتر توسط افراد در این جا مطرح شد و حق‎طلبی هر دو قوم  بر سر سهیم شدن بیشتر زمین در این منطقه اختلاف ناخواسته‎ای را به وجود آورد و روابط دو طرف را تیره ساخت.
اختلاف موجود میان این دو گروه قومی چهار سال به طول انجامید و در این مدت روابط هر دو طرف به شدت خصمانه شد.
علی جان مشهور به کربلایی، قریه‎دار کمپ سخی، آن روزها را به یاد می‎آورد و می‎گوید که روابط میان دو طرف به شدت تیره شده بود و هر دو گروه ساکن در منطقه بر منفعت بیشتر خویش تأکید می‎کردند. کربلایی که از باشندگان اصلی ولسوالی قره باغ غزنی می‎باشد، می‎افزاید که مساحت محل بودوباش که هزاره‎ها در آن زندگی می‎کنند، نزدیک به 1900 جریب زمین می‎شود. به گفته وی، در منطقه کمپ سخی چهار قریه بزرگ وجود دارد و این قریه‎ها توسط چهار قریه‎دار اداره می‎شود. علی جان کربلایی گفت در این چهار قریه نزدیک به 2500 خانواده تنها از اهل تشیع زندگی می‎کنند.
همزمان با این حاجی یارمحمد از بی‎جاشده‎های فیض‎آباد بدخشان می‎گوید در اوان سال‎های 1380 بی‎جاشده‎های فیض‎آباد به دلیل خشک‎سالی و ناامنی از ولسوالی‎های شان برآمدند و در این محل ساکن شدند. به گفته حاجی یارمحمد، قریه‎دار منطقه کمپ سخی، در حال حاضر، 200 فامیل از بی‎جاشده‎های فیض‎آباد در این منطقه جا به جا شده و خانه و مسکن دارند. او ادعا می‎کند که برهان‎الدین ربانی، رییس‎جمهوری سابق کشور، طی فرمانی، 1420 جریب زمین در منطقه کمپ سخی را به  بی‎جاشده‎های فیض‎آباد واگذار کرد و آن‎ها در این محل مسکن‎گزین شدند.
قریه‎داران این منطقه می‎گویند به دلیل افزایش نفوذ هر دو قوم در کمپ سخی، طرفین از ساخت و ساز و اعمار منازل همدیگر در این محل جلوگیری می‎کردند و نمی‎گذاشتند که افراد دیگر صاحب مسکن شوند. به همین دلیل، به گفته آن‎ها، نخستین جرقه‎های منازعه در همین زمان مشاهده شد و روابط دو طرف را تیره ساخت. بحث‎های داغ لفظی و قطع روابط دو طرف و عدم اشتراک در مراسم و محافل طرفین از پیامدهایی بود که این منازعه در پی آورده بود. بزرگان محل تأکید می‎کنند که عدم فرهنگ گذشت میان آن‎ها باعث بروز مشکلات میان دو طرف شده و هر دو قوم را تا سرحد درگیری رسانده بود.

دخالت شورای ولایتی
.قاری عبدالرووف، مسوول پشین کمیته حل منازعات در شورای ولایتی بلخ و کسی که در حل این قضیه نقش اساسی داشت، می‎گوید که نزاع شدیدی در این منطقه بین هزاره‎های ساکن منطقه و بی‎جاشده‎های فیض‎آباد وجود داشت. به گفته وی، به خاطر این پروژه بین هر دو قوم احتمال درگیری هر آن متصور بود. او تصریح کرد در اوان هر دو طرف حق‎طلبی بیشتری داشتند و هر دو جانب خود شان را مالک این پروژه قلمداد می‎کردند. او می‎افزاید، این جنجال‎ها سال‎ها بین این دو قوم بزرگ ساکن در ولسوالی نهر شاهی جریان داشت که سرانجام در اثر مداخله کمیته حل منازعات شورای ولایتی بلخ، قضیه حل و فصل شد.

شیوه حل منازعه
مسوولان کمیته حل منازعات در بلخ می‎گویند از آن جایی که در شورای ولایتی بلخ بزرگان همه اقوام ساکن در بلخ عضویت دارند لذا باشندگان این ولایت بیشتر به این شوراها مراجعه می‎کنند و آن‎ها نیز توانسته‎اند به این نزاع‎ها نقطه پایان بگذارند. به گفته قاری عبدالروف، پشینه منازعه کمپ سخی به سال 1385 خورشیدی برمی‎گردد. وی گفت با آن که هر دو طرف سند ملکیت در دست داشتند و ادعای مالکیت می‎کردند اما اعضای کمیته با رؤیت اسناد دست داشته به واقعیت‎ها پی بردند و با درنظرداشت واقعیت‎ها توافق جانبین را حاصل کرد.
قاری عبدالرووف، مسوول پیشین کمیته حل منازعات در بلخ، درمورد شیوه حل منازعه کمپ سخی می‎گوید در ابتدا نظرها و ادعاهای طرفین شنیده شد و پس از آن بر اساس یافته‎های هیأت حقیقت‎یاب این کمیته و همچنان اسناد ارائه شده در این زمینه، آن‎ها فیصله شان را اعلام کردند و رضایت جانبین را حاصل نمودند. اکنون به گفته وی، آتش این نزاع کاملاً خاموش شده و طرفین دعوا پس از حل این موضوع هرگز دامن جنجال‎های دیگر را نگرفته‎اند.
علی جان کربلایی و حاجی یارمحمد، دو قریه‎دار کمپ سخی، نیز اکنون از فضای همدلی  میان دو قوم سخن می‎گویند و می‎افزایند در حال حاضر به منظور شرایط بهتر و فضای خوب‎تر، شورای سراسری از اقوام ساکن در کمپ سخی ایجاد شده و باشندگان محل هر گونه نزاع و دعواهای شان را به این شورا محول می‎کنند.

لیسه عالی راه معرفت
به کمک و راهنمایی کربلایی نماینده منطقه کمپ سخی به جایی راهنمایی می‎شوم که اکنون از صدها متعلم میزبانی می‎کند. “لیسه عالی راه معرفت”. مکتبی که از دل نزاع‎های موجود میان دو قوم ساکن منطقه کمپ سخی در این محل جا باز کرده است. این مکتب حاصل تفاهم این دو قوم است که بزرگان محل برای ایجاد آن زمین وقف کردند. شورای سراسری از اقوام ساکن در کمپ سخی که ابتکار این اقدام نیک را در دست داشت، به منظور ساخت تعمیر این مکتب با جمع‎آوری پول از هر دو قوم، دست همکاری دولت را فشرده است.
هرچند تعمیر این مکتب در حال حاضر جوابگوی نیازمندی‎های شاگردان این محل نیست و از خیمه‎ها به هدف صنف درسی در این جا استفاده می‎شود، اما شوق آموزش در وجود کودکان و نوجوانان این قریه فوران می‎کند.
زهرا شاگرد صنف هشتم این مکتب از رویاهای آینده‎اش برایم می‎گوید. او شوق داکتر شدن را در سر می‎پرورراند و در حالی که با تشویق‎های هم‎صنفانش همراهی می‎شود از آینده بهتر برای هم‎نسلان خود نوید می‎دهد.
ثریا هم صنفی زهرا است. او متعلق به قوم تاجک است و اکنون آموزش و صنف درسی آن‎ها را در کنار یک دیگر قرار داده است. ثریا نیز همانند زهرا از آینده بهتر یادآوری می‎کند و از کمبود کتاب، صنف‎های درسی، میز و چوکی در مکتب‎اش از مسوولان گلایه دارد.
لسیه عالی راه معرفت قبل از ظهرها از دختران و بعد از ظهرها از پسران میزبانی می‎کند. دراب علی حسینی، مدیر این مکتب، با آن که برخی از مشکلات موجود در این مکتب را می‎پذیرد اما می‎گوید که لیسه عالی راه معرفت در حال حاضر زمینه آموزش را برای دوهزار شاگرد فراهم ساخته است.

کاهش منازعات در سطح محلی
با این حال، مسوولان محلی در ولایت بلخ می‎گویند که منازعات نسبت به سال‎های قبل در این ولایت کاهش چشم‎گیری داشته است. قاری عبدالرووف که بیش از پنج سال سابقه فعالیت در کمیته حل منازعات در شورای ولایتی بلخ دارد، می‎افزاید با توجه به بلند رفتن سطح آگاهی مردم در روستاها و ولسوالی‎های بلخ سیر منازعات نیز در این ولایت رو به کاهش بوده است. به گفته وی، بررسی‎های مقایسوی کمیته حل منازعات نشان می‎دهد که مردم نسبت به ده سال قبل کم‎تر با منازعات روبه‎رو بوده‎اند. این مسوول پیشین کمیته حل منازعات در بلخ می‎گوید در حال حاضر بیشتر منازعات شامل نزاع بر سر ملکیت، دعواهای خانوادگی و نزاع‎های اجتماعی می‎باشد و این کمیته در طول بیش از یک دهه دوره کاری‎اش توانسته نزاع‎های مختلف میان اقوام ساکن در بلخ را حل و فصل کند.
بازمحمد غریب‎یار، رییس شورای عالی صلح در بلخ، نیز بر کاهش سطح منازعات در این ولایت تأکید می‎کند و می‎افزاید که بیشترین منازعات در سطح ولسوالی‎ها و روستاها گزارش شده و دلیل آن نیز عدم دسترسی مردم به قضا و همچنان پایین بودن سطح سواد مردم می‎باشد. رییس شورای عالی صلح بلخ می‎گوید که این شورا 28 عضو دارد که شامل بزرگان قومی و مذهبی همه اقوام ساکن در بلخ می‎شود. به گفته وی، شورای عالی صلح در حل منازعات با مراجعه به این بزرگان “کلید حل مشکلات” را جستجو می‎کند.
رییس شورای عالی صلح با آن که آمار دقیق از منازعات ثبت شده نزد این نهاد را ارائه نکرد اما گفت در هر هفته بیش از سه قضیه مختلف را در مرکز و ولسوالی‎های ولایت بلخ، حل و فصل می‎کنند.

خوش‎بینی مردم
با این حال، باشندگان بلخ نیز از فیصله شوراها در مورد منازعات پیش آمده در این ولایت استقبال می‎کنند و از رضایت شان در مورد حکم این جرگه‎ها سخن می‎گویند. این باشندگان می‎گویند که اعضای کمیته حل منازعات، بدون تأخیر به نزاع‎های پیش آمده میان اقشار مختلف مردم رسیدگی می‎کنند و به همین دلیل نیز میزان مراجعه و اعتماد مردم نسبت به این شوراها بیشتر شده است.
حاجی گل محمد یک تن از باشندگان بلخ در این مورد به کلید گفت که شوراها نسبت به محاکم، قضیه‎ها را زودتر فیصله می‎کنند و به دلیل علنی برگزار شدن جلسه قضاوت امکان فساد نیز در این شوراها وجود ندارد. به گفته این باشنده بلخ، به همین دلیل، مردم بیشتر به این شوراها مراجعه می‎کنند و کلید حل نزاع‎های شان را در این جا جستجو می‎کنند.
قاری عبدالرووف، مسوول پیشین کمیته حل منازعات در شورای ولایتی بلخ، نیز می‎گوید در کمیته حل منازعات شورای ولایتی روزانه ده‎ها باشنده بلخ جهت حل معضل شان مراجعه می‎کنند. او بدون این که آمار مشخصی از تعداد مراجعه کنندگان ارائه کند، می‎افزاید که اعضای کمیته حل منازعات با بررسی منازعه و چگونگی آن وارد عمل می‎شوند و راه‎های حل آن را جستجو می‎کنند.
حاجی عبدالوکیل قیومی، عضو کمیته حل منازعات، نیز بر اهمیت جرگه‎ها تأکید می‎کند و از مؤثریت آن در حل منازعات در بلخ سخن می‎گوید. به گفته وی، یکی از راه حل‎های حل منازعات در این کمیته استفاده از جرگه‎های محلی است. به باور وی، بیشتر نزاع‎ها توسط این جرگه‎ها حل و فصل شده و فیصله این جرگه‎ها بیشتر ممد واقع شده است.
با این حال، این بزرگ قومی در بلخ، خاطرنشان می‎کند تا زمانی که جانبین دعواها از خود اخلاص به خرج ندهند، منازعه نیز به آسانی حل و فصل نمی‎شود. او می‎افزاید که یکی از راه‎های حل این قضایا اخلاص طرفین است که مسیر حل دعوا را هموار می‎سازد. او بر همدلی بیشتر میان اقوام کشور تأکید می‎کند و با اشاره به دساتیر دین اسلام در این زمینه می‎افزاید که دین مبین اسلام اختلافات و درگیری میان مسلمانان را به شدت رد نموده است. به گفته وی، اختلافات و نزاع از دیدگاه اسلام به کلی مردود است.
یادآوری: اینک کلید به یک ابتکار تازه دیگر دست زده است. حالا کلید آن عده از قضایا و اتفاقاتی را بررسی و گزارش‎دهی می‎کند که نشان می‎دهد امکان صلح و عدم تشدد در کشور موجود است؛ در صدها قضیه این ادعا ثابت شده است. گزارش‎های صلح و عدم تشدد علاوه بر این که در هفته‎نامه‎های کلید و مرسل به نشر می‎رسد از طریق تمام رادیوهای کلیدگروپ نیز قابل شنیدن است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA