ads

بهار سبز و تصوير خونین جنگ

حکومت وحدت ملی در حالی اولین بهار از عمر خود ر ا آغاز می‎کند که بار دیگر تحرک‎های جنگجویانه، فصل سبز بهاری را در چشم مردم سرخ و خون‎رنگ ساخته است. قتل و کشتارها در شهرها با راه‎اندازی عملیات انتحاری از یک‎سو، استفاده از ماین‎های کنار جاده از جانب دیگر،‌ حضور در جنگ‎های

نویسنده: The Killid Group
24 حمل 1394
بهار سبز و تصوير خونین جنگ

حکومت وحدت ملی در حالی اولین بهار از عمر خود ر ا آغاز می‎کند که بار دیگر تحرک‎های جنگجویانه، فصل سبز بهاری را در چشم مردم سرخ و خون‎رنگ ساخته است. قتل و کشتارها در شهرها با راه‎اندازی عملیات انتحاری از یک‎سو، استفاده از ماین‎های کنار جاده از جانب دیگر،‌ حضور در جنگ‎های فرسایشی از طرف سوم و کشتن و بستن و اسارت مسافران بی‎گناه در شاهراه‎های کشور از جانب دیگر، فصل سبزینه‎پوش بهار را برای مردم رخت ماتم پوشانیده است. علاوه بر آن، کشتن سربازان اردو و پولیس نیز در این فصل افزایش یافته و این روند در شهرهای ناامن کشور بیش از پیش افزایش یافته است.
شاه ولی شهروندی از ولسوالی قره‎باغ ولایت غزنی است که با چشمان سر شاهد ناامنی‎های مختلف در این ولسوالی بوده است. وی می‎گوید: “من شاهد بودم در روز روشن و در جلو چشمان مردم،‌ دو مرد تفنگ‎دار وارد بازار ولسوالی شدند و دو سرباز پولس ملی را که مشغول گزمه در بازار بودند، مورد فیر مرمی قرار دادند و خون شان را به زمین ریختند. خود آن‎ها نیز بسیار به سادگی گریختند و هیچ‎کسی نبود از این سربازان مظلوم دادخواهی کند و یا هم تدابیری برای رفع تکرار این حادثه انجام دهد.”
به گفته وی، مسوولان و سربازان موظف در این ولسوالی تنها جایی را می‎توانند تحت اداره امنیتی خویش قرار دهند که داخل ساختمان ولسوالی و نقاط نزدیک به آن است.
یکی دیگر از ساکنان این ولسوالی از افزایش دزدان مسلح در مسیرهای اطراف ولسوالی، به‎خصوص مسیر منتهی به ولسوالی جاغوری و دشت فاصل میان این دو ولسوالی، سخن می‎گوید. به گفته وی که نمی‎خواهد نامش در گزارش فاش شود، دزدان مسلح همه روزه مسیر کسانی را که از این طریق رفت و آمد می‎کنند، گرفته و دار و ندار شان را به غارت می‎برند.
اوضاع بسیاری از ولایت‎های دیگر، شاهراه‎های عمده کشور و حتی پایتخت نیز در بهار سال جاری رضایت‎بخش نبوده و چندان بر وفق مراد مردم نمی‎چرخد. چندی پیش، مطیع‎الله،‌ قومندان امنیه ولایت ارزگان، در کابل ترور شد و این حادثه تا اکنون نیز مبهم مانده است، درحالی‎که ساکنان ارزگان همه روزه با بلند کردن صدای اعتراض شان خواهان شناسایی عوامل این ترور بوده و دولت را تهدید به اعتراض‎های گسترده‎تری می‎کنند.
در همین حال، وضعیت امنیتی ولایت فراه نیز به شدت شکننده تعریف شده است. حمیرا ایوبی، نماینده مردم فراه، گفت:”طالبانی که به داعش پیوسته‎اند بالای چند ولسوالی فراه حمله کرده‎اند و قصد دارند این ولایت را تصرف کنند و از آن طریق امنیت ایران را با تهدید مواجه سازند”. عثمانی فراهی نیز خاطر نشان کرد:”زنگ خطر حضور داعش در فراه به صدا در آمده است؛ این گروه با امکانات و سرمایه‎ای که در اختیار دارند، طالبان را جذب کرده و امنیت فراه و حتی ایران را تهدید می‎کند”.
هلمند، قندهار، زابل، ‌غزنی و سایر ولایت‎های جنوبی در بهار امسال بیش از پیش در التهاب ناامنی فزاینده قرار گرفته است. اوضاع شرق کشور نیز وخیم است و میزان انفجارها و حملات در ننگرهار، کنر و خوست نیز نشان از افزایش ناامنی در این ولایت‎ها دارد. چنانچه حدود یک هفته پیش یک حمله انتحاری در جریان تظاهرات باشندگان خوست علیه سرپرست این ولایت، روی داد که منجر به کشته شدن 17 تن و زخمی شدن 37 دیگر شد. برخی از ولایت‎های شمالی هم در تپش بیش از پیش به سر برده و اختطاف‎ها و انفجارهای به گوش رسیده از ولایت‎های بغلان، کندز، تخار،‌ و بدخشان، رنگ گل‎های سرخ بهاری را در این زون با خون درهم آمیخته است.
مسیرهای اطراف پایتخت نیز در هر ماه شاهد یک رخداد خونین است. چندی پیش سیزده غیرنظامی در مسیر غزنی – کابل و در ولسوالی سیدآباد میدان وردک به شکل بی‎رحمانه به رگبار بسته شدند. مسافران ولایت‎های شمالی در ولایت چاریکار بارها توسط دزدان آزار و اذیت شده و اموال و دارایی شان به سرقت رفته است. هرچند به گفته عبدالوحيد صديقی، سخنگوی سرپرست ولايت پروان، این مسیر در حال حاضر امن است، ولی ثبات آن شکننده است و احتمال هرگونه خطری برای مسافران این مسیر موجود است.

شاهراه‎ها، خیزشگاه شورش
ناامنی‎ها در حالی بهاری شده و در فصل بهار اوج آن دیده می‎شود که شاهراه‎های کشور بیشتر از سایر نقاط در ناامنی و بی‎ثباتی به سر می‎برد. در این میان، حکومت و نهادهای امنیتی در واکنش به این وضعیت نابه‎هنجار و امنیت شکننده تنها اقدامی که انجام داده است، افزایش نیرو در شاهراه‎ها است. نجیب دانش، معاون سخنگوی وزارت داخله، اظهار می‎دارد که امسال برای تأمین امنیت شاهراه‌های کشور هشت هزار پولیس به کار گماشته شده است. این سربازان با همکاری نیروهای اردوی ملی، برای تأمین امنیت شاهراه‌ها کار خواهند کرد. دانش می‌افزاید که یکی از شاهراه‌های ناامن، شاهراه کابل ـ قندهار است. وزارت داخله نیز امسال در قسمت تأمین امنیت این شاهراه بیشتر تمرکز کرده است.
مردم نیز در خصوص حضور نیروهای امنیتی در شاهراه‎های کشور ابراز رضایت‎مندی دارند. یاسر، شخصی که به تازگی از مسیر شاهراه کابل – قندهار مسافرت نموده است، حضور چشم‎گیر سربازان امنیتی را در مسیر شاهراه کابل – قندهار می‎ستاید. وی می‎گوید: “اینکه مسافران شاهد حضور نیروهای امنیتی در شاهراه کابل – قندهار هستند و فعالیت آن‎ها محسوس است،‌ اندکی به همگان احساس آرامش و مصوونیت می‎دهد و خیال مسافران جمع می‎شود.”
این در حالی است که کارشناسان و آگاهان امور نظامی از این راهکار به عنوان یک اقدام مقطعی یاد نموده و ثبات سراسری و امنیت شاهراه‎ها را نیازمند ایجاد پوسته‎های امنیتی دایمی در مسیرهای مهم و شاهراه‎های کشور می‎دانند. عتیق‌الله امرخیل، کارشناس نظامی، می‎گوید که عدم توجه وزارت دفاع به مسأله تأمین امنیت شاهراه‌ها و همچنین وجود دست‌های بیرونی، در ناامن‌سازی شاهراه‌ها نقش برجسته‌ای دارد. از سوی دیگر، مذاکرات صلح در قضیه ناامن‌سازی افغانستان نقش پررنگی دارد، چون هر گروه با ناامن ساختن منطقه‌یی از روند گفتگوهای صلح بهره می‌برد.
امرخیل می‌افزاید، اگر دولت همچنان در مورد معضل تأمین امنیت شاهراه‌ها بی‌تفاوت باشد، وضعیت بدتر از این خواهد شد. هرازگاهی مخالفان مسلح با لباس‌های متفاوت بر مسافران شاهراه‌ها حمله می‌کنند و با این کارشان بر روان جامعه بیشتر از پیش مسلط می‌شوند. امرخیل نقش پاکستان را در ناامن‌ ساختن افغانستان نادیده نمی‌گیرد و می‌گوید که پاکستان کشوری است که با هرگونه نیرنگ و فریب در صدد ناامن‌سازی افغانستان است.
در همین حال، نظیفه ذکی، عضو ولسی جرگه، نیز نسبت به ناامنی شاهراه‌ها اظهار نگرانی کرده و می‌گوید که نیروهای امنیتی در انجام وظایف خویش بی‌تفاوت هستند. وی می‌افزاید که وزارت دفاع و داخله باید برای تأمین امنیت مسافران به طور شبانه‌روزی انجام وظیفه کنند و در مسیر شاهراه‌های کشور نیروهای بیشتر را توظیف کند. خانم ذکی می‌افزاید که دولت باید در مسیر شاهراه‌های ناامن، پوسته‌های امنیتی دایمی ایجاد کند تا مسافران با امنیت خاطر از شاهراه‌ها عبور و مرور کنند.

ناامنی روانی
فصل بهار در حالی با ناامنی‎ها همراه شده و اقتدار دولت را زیر سوال می‎برد که ناهماهنگی در اداره امور دولتی میان رییس‎جمهور و رییس اجرائیه، ناامنی‎های فکری را نیز افزایش داده و مردم را بیشتر از پیش تحت فشار قرار داده است. برخی از نمایندگان مردم در ولسی جرگه با طرح مشکلات و ناامنی‎های فزاینده، نسبت به سقوط حکومت هشدار می‎دهند. کمال ناصر اصولی، رییس کمسیون تحصیلات عالی ولسی جرگه، با ابراز شکایت از این وضعیت اظهار می‎دارد که اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، نمایندگان مجبور خواهند شد تا حکومت کنونی را غیرمشروع اعلام نماید.
عبدالطیف پدرام، نماینده مردم بدخشان در ولسی جرگه، خاطرنشان می‎سازد: “دولت در همه ابعاد گرفتار یک فروپاشی است. ۱۸۰ روز از عمر این حکومت می‎گذرد، اما تا هنوز نتوانسته است کابینه خود را کامل معرفی کند.” پدرام به ولسی جرگه پیشنهاد کرد: “مجلس یک روز یا دو روز کاری خود را برای بررسی بحران که ما با آن روبه‎رو هستیم اختصاص دهد و تصمیم بگیرد”.
تعداد دیگری از نمایندگان از بی‎سرنوشتی ۳۱ مسافر به شدت انتقاد نموده و حکومت را به برخورد دوگانه میان شهروندان متهم می‎کنند. عارف رحمانی، عضو ولسی جرگه، گفت: “۳۱ شهروند این سرزمین بیش از ۴۰ روز است که در بند مخالفان است و رهبران حکومت مصروف کارهایی هستند که مایه شرمندگی یک ملت است”. رحمانی افزود: “در این مسأله بخشی از ملت افغانستان به شدت تحقیر شده‎اند و مجلس باید مقام‎های امنیتی را بخواهند و آن‎ها باید شفاف به مردم پاسخ دهند که این ۳۱ نفر در کجا هستند و چه کاری برای آزادی آن‎ها انجام شده است.”
نصرالله صادقی زاده نیلی نیز خاطرنشان کرد: “۳۱ مسافر به جرم خلقت شان به اسارت گرفته شده‎اند و اما مقام‎ها حاضر نیستند در این مورد صحبت کنند.”
به هرحال، وضعیت موجود نشان از آن دارد که بهار سال 1394 آغاز مناسبی برای سال جاری نبوده است. با این وجود، باید دید که آیا حکومت خواهد توانست در برابر موج‎های منفی موجود مقاومت نموده و سرفرازانه از این برهه عبور نماید یا خیر. این چیزی است که گذشت زمان آن را به اثبات خواهد رساند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA