ads

توقف سنگین حکومت در ایستگاه اول

سایه انتظار سنگین برای ظهور کابینه تازه توسط حکومت جدید، بر شانه‎های مردم همچنان سنگینی می‎کند و ناامیدی گسترده را در افکار عمومی مستولی ساخته است. در حالی که صبر مردم به سر رسیده و برای معرفی نامزدوزیران لحظه‎شماری می‎کنند، در آن سوی صحنه،‎ بازی‎های قدرت بی‎محابا و بی‎توجه به دغدغه‎های مردم جریان دارد. این مسأله حتی جامعه جهانی را نیز ناامید ساخته و باعث کاهش انگیزه آنان در حمایت از افغانستان شده است. موریس یوخیم، نماینده ملکی ناتو در افغانستان، با ابراز تأسف افزود که تأخیر بیش از حد اعلام کابینه، موجب ناامیدی جامعه جهانی شده و آنان خواستار تسریع روند معرفی کابینه هستند.

نویسنده: The Killid Group
6 جدی 1393
توقف سنگین حکومت در ایستگاه اول

سایه انتظار سنگین برای ظهور کابینه تازه توسط حکومت جدید، بر شانه‎های مردم همچنان سنگینی می‎کند و ناامیدی گسترده را در افکار عمومی مستولی ساخته است. در حالی که صبر مردم به سر رسیده و برای معرفی نامزدوزیران لحظه‎شماری می‎کنند، در آن سوی صحنه،‎ بازی‎های قدرت بی‎محابا و بی‎توجه به دغدغه‎های مردم جریان دارد. این مسأله حتی جامعه جهانی را نیز ناامید ساخته و باعث کاهش انگیزه آنان در حمایت از افغانستان شده است. موریس یوخیم، نماینده ملکی ناتو در افغانستان، با ابراز تأسف افزود که تأخیر بیش از حد اعلام کابینه، موجب ناامیدی جامعه جهانی شده و آنان خواستار تسریع روند معرفی کابینه هستند.
مردم نیز با گذشت هر روز خسته‎تر از پیش و ناامیدتر از قبل نسبت به حکومت جدید شده و تنش‎های موجود میان دو تیم حکومتی را نوعی ستم در حق ملت می‎دانند. معصومه فروتن، عضو انجمن مدنی زنان برای حمایت از صنایع دستی افغانستان، بر این باور است که وضعیت حاضر نشان از نوعی بلاتکلیفی همگانی دارد. به همین دلیل، وضعیت بازار کار و تجارت، روابط تجارتی و سایر موارد به خوبی قابل پیش‎بینی نیست و در یک کلام، زندگی به نوعی از رونق افتاده است. او مقامات حکومتی و رهبران حکومت وحدت ملی را در تشدید این حالت مقصر دانسته و تصریح می‎کند که باید این مقامات از حالتی که بر مردم تحمیل کرده‎اند،‌ قدری شرم نموده و از پیشگاه ملت عذرخواهی کنند. این حداقل کاری است که ایجاب می‎کند آنان انجام بدهند.
گروگان‎گیری از مردم با تأخیر در اعلام کابینه و جدال بر سر کسب قدرت باعث شده است تا اوضاع امنیتی و فضای عمومی نیز به شدت مغشوش شده و نزاع‎های درون‎دولتی را میان اشخاص و نهادها نیز افزایش دهد.
اتفاقات پشت پرده بر سر کسب قدرت حاکی از آن است که جدال میان جناح‎های خواستار سهم سیاسی و امتیازطلبی در تشکیلات کابینه بسی برجسته‎تر و بیشتر از چیزی است که در رسانه‎ها و اطلاعات جمعی بازتاب داده می‎شود. تحلیل و ارزیابی دقیق این اتفاقات، نشان می‎دهد که‌ تنش‎ها میان مدعیان قدرت خیلی شدیدتر از آن است که در رسانه‎ها درز می‎کند و جزئیات دقیق آن در بیرون از ارگ انعکاس نمی‎یابد.
خبرهای تأیید ناشده حاکی از آن است که اختلاف‎های شدید بر سر تشکیل کابینه، اعضای حکومت وحدت ملی را به چهار دسته‎ مختلف تقسیم کرده است که هر کدام به نحوی خواهان سهم مناسب در ساختارهای عالی حکومتی می‏‎باشند. محمد اشرف‎غنی، رییس‎جمهور، دسته اول است و احمدضیا مسعود مشاور عالی رییس‎جمهور در راستای حکومت‎داری خوب و جنرال دوستم معاون اول ریاست‎جمهوری دسته دوم را تشکیل می‎دهند. عبدالله عبدالله با جمعی از هوادارانش در طیف سوم قرار دارند و محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی نیز دسته چهارم در این جدال کسب قدرت می‎باشد.

پنج سال سیاه حکومت‎داری
شرایط نامطلوب کنونی و تأخیر نامعقول در اعلام کابینه باعث شده است تا برخی از گمانه‎ها مبنی بر چشم‎انداز ناروشن و حتی سیاه از پنج سال آینده تصور شود. محمدحسین امینی، عضو مجمع مدنی ملی افغانستان، بر این باور است که تعداد رؤسای موجود در ترکیب حکومت وحدت ملی نسبت به دوره حامدکرزی افزایش یافته است و بیشتر شدن رهبرانی که هر کدام به گرفتن قدرت اندک و صلاحیت ناقص نیز راضی نیستند، باعث خواهد شد تا سهم ملت بیشتر از پیش به کام آنان رفته و حق مردم ضایع شود. خلط صلاحیت، وابستگی وزرا به هر کدام از این منابع قدرت، نبود مدیریت واحد و تعریف شده در قالب یک میکانیزم منجسم و معتبر و غیره به عقیده او، همگی باعث خواهد شد تا حکومت‎داری در پنج سال آینده دچار شکست و گسست‎های فراوانی گردد. وی پنج سال آینده را “پنج‎سال سیاه” یا دوران خیلی بد حکومت‎داری در افغانستان می‎داند.
برخی از کارشناسان سیاسی نیز وجود اختلاف‎ها در درون نهادهای دولتی به دلیل وجود پایگاه‎های مختلف و دارای نظریات و منافع متفاوت را یک نگرانی جدی و جامع پیش‎بینی می‎کنند. نوید الهام، کارشناس مسایل سیاسی، می‎گوید:” اقدامات نمادین، حرکت‎های فریبنده و فعالیت‎های فوق انتظار از سوی سران حکومت در حالی به نمایش درآمد که مردم، نهادهای دولتی و برخی از اعضای قوه مقننه نیز به شدت نسبت به این تحرکات خوش‎بین شده بودند، ولی پس از مدتی واقعیت برملا شد و بر همگان روشن گردید که هر کدام از سران حکومتی بر تبار فکری خویش تأکید می‎ورزد و این مسأله گره کوری را در تشکیل و تکمیل کابینه نیز به وجود آورده است. نبود هم‎سویی فکری و سیاسی میان سران حکومتی و‌ فقدان یک‎دستی حاکمیت و هماهنگی قوا، باعث شد تا نویدهای رفع مناقشات سیاسی و مشکلات از عرصه عمومی و توقع جهش توسعه کشور، به رویای دست‎‏نیافتنی تبدیل گردد.”
فراتر از اختلاف‎های درون‎حکومتی، موضوع کندکاری حکومت،‌ ولسی جرگه را نیز به ستوه آورده و آنان را ناگزیر به صدور ضرب‎الاجل کرده است. این نهاد، هفته گذشته، یک هفته را برای حکومت مهلت داد تا کابینه را معرفی نموده و کشور را از وضعیت سردرگمی نجات بخشد. عبدالرووف ابراهیمی، رییس ولسی جرگه، با موضع‎گیری تند علیه حکومت،‌ آن را ساخت کشورهای خارجی خواند نه اینکه مظهر اراده مردم باشد. این برای اولین بار است که ولسی جرگه بستر چنین اعتراضات قرار می‎گیرد.
این در حالی است که به اعتقاد محمد قره‎باغی،‌ نویسنده و روزنامه‎نگار، مسلم است که شکاف به وجود آمده میان قوای دولتی، به‎خصوص قوه مقننه و مجریه که در دوره‎های پیشین نیز مشهود بود، تنش‎ها را بر سر نهایی ساختن پروژه‎های دولتی بیشتر خواهد ساخت و چوب آن را همانند گذشته مردم خواهند خورد؛ کسانی که سالیان زیادی در زیر فشارهای ناشی از این تقابل، زیان‎های زیادی را متحمل شده و به امید تحقق وضعیت بهتر، مشارکت نموده و قربانی داده‎اند.

تقسیم قدرت یا تقسیم صلاحیت؟
در حالی که مردم، نهادهای مدنی و حلقه‎های سیاسی در سطح ملی و جهانی از تأخیر در اعلام کابینه به شدت دچار ناامیدی شده‎اند، رهبران حکومتی و سخنگویان آنان به نحوی در پی توجیه قضیه بوده و گاهی حتی تقسیم قدرت را به تقسیم صلاحیت تعبیر می‎کنند. نظیف‎الله سالارزی، سخنگوی ریاست‎جمهوری کشور، می‎گوید که کابینه جدید تا پایان زمان اعلام شده از سوی رییس‎جمهور، معرفی می‎شود. سالارزی اواسط هفته گذشته اظهار داشت: “کابینه جدید به‎خاطر خدمت به مردم افغانستان زودتر از موعد تعیین شده از سوی رییس‎جمهورغنی معرفی می‎شود.”
سخنگوی ریاست‎جمهوری اما دلیل تأخیر در معرفی کابینه را دقت و تجدید نظر محمد اشرف‎غنی در انتخاب برخی از نامزدوزرا عنوان کرد. سالارزی گفت، یکی از اصول اساسی برای معرفی اعضای کابینه که در مورد آن توافق نیز صورت گرفته است، معرفی نامزدوزرا برای رأی تأیید به ولسی جرگه به صورت مرحله‎وار می‎باشد. وی هدف اصلی را از معرفی وزرا توسط جوانب مختلف، تقسیم صلاحیت می‎داند نه تقسیم قدرت. پیش از این، رییس‎جمهور نیز از تهیه قرارداد کاری میان حکومت و اعضای کابینه یادآوری کرده بود که هر کسی در پیش‎بُرد آن‎ها ناکام بماند، از سمتش منفک خواهد شد.
اشرف‎غنی، رییس‎جمهور، پیش از شرکت در نشست لندن اعلام کرد که کابینه جدید دو تا چهار هفته دیگر معرفی می‎شود. از زمان تعیین شده رییس‎جمهور برای معرفی کابینه تنها یک هفته زمان باقی مانده است.
سخنگوی ریاست‎جمهوری در حالی از تقسیم صلاحیت‎ها میان سران حکومت وحدت ملی سخن به میان می‎آورد که سخنگوی ریاست اجرایی این حکومت از تقسیم قدرت سخن می‎گوید. مجیب‎الرحمن رحیمی، سخنگوی رییس اجرایی حکومت، گفته است که این تقسیمات بر اساس موافقتنامه سیاسی ایجاد حکومت وحدت ملی صورت گرفته و بر اساس آن 13 وزیر را رییس‎جمهور و 12 وزیر را رییس اجرایی معرفی خواهد کرد. هرچند رحیمی مشخص نساخته است که داکتر عبدالله کدام وزرا را تعیین خواهد کرد، اما گفته می‎شود در تقسیمات انجام شده وزارت‎خانه‎های داخله و خارجه به رییس اجرایی و وزارت‎خانه‎های دفاع ملی و مالیه به رییس‎جمهور اختصاص داده شده است. رحیمی بر خلاف شواهد موجود می‎گوید که نصف وزرای حکومت وحدت ملی تعیین شده و برای تشکیل کابینه آینده هیچ بن‎بستی وجود ندارد. سخنگوی رییس اجرایی حکومت همچنین گفته است که “مراحل دشوار” تشکیل کابینه سپری گردیده و حالا بحث‎ها روی چگونگی معرفی نامزدوزرا متمرکز است.
از سوی دیگر،‌ جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس‌جمهور، در دیدار با شماری از فعالان جامعه مدنی گفته است که دلیل تأخیر در اعلام کابینه، مخالفت‌های او با سیاسی شدن وزارت‎خانه‌های امنیتی است. پیش از این، گزارش‌هایی وجود داشت که گویا این دو وزارت‎خانه بین رییس‌جمهور و رییس اجرایی تقسیم می‌شود. اما جنرال دوستم در اواسط هفته گذشته (2 جدی) گفته است که این دو وزارت‎خانه نباید بین دو تیم تقسیم شود. معاون اول رییس‌جمهور تأکید کرده است که باید در رأس این دو وزارت‎خانه افراد متخصص و مسلکی، بیرون از دو تیم سیاسی شریک قدرت، قرار بگیرند.
جنرال دوستم گفته است که افغانستان در گذشته اردو و پولیس قوی داشت، ولی زمانی که نهادهای امنیتی سیاسی شد، از هم فرو پاشید. این مقام حکومت وحدت ملی گفته است که بحث روی کابینه جریان دارد و به زودی معرفی خواهد شد.
به هرحال، یک هفته دیگر نیز با تشویش و نگرانی سپری گردید و پای وزیران جدید به شورای ملی باز نشد. در همین حال، نکته دیگر این است که آیا وزرای معرفی شده بر اساس همان ضر‎ب‎المثل معروف “دیر آید و درست آید”، صلاحیت لازم را خواهند داشت یا پس از مدت‎ها کشمکش، بار دیگر ادعای دولت‎مردان مبنی بر معرفی افراد شایسته نادرست از آب درخواهد آمد؟ این پرسش، همزمان با باز شدن گره معرفی کابینه پاسخ خواهد یافت و تا آن زمان گریزی نیست جز اینکه انتظار تلخی را که ناشی از افتادن زمام امور به دست قدرت‎طلبان و حامیان باج‎خواه آنان است، تحمل نمود؛ هرچند ساختن با این حالت، سوختن در کام آتشی است که همه روزه از نواحی مختلف کشور زبانه کشیده و با اشکال مختلف از جان و مال مردم قربانی می‎گیرد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA