ads

خون شهروندان؛ بهای سیاست امنیتی ناکام

این روزها که با خون سرخ شهروندان رنگ‎آمیزی شده است، پس از امیدواری برای گشایش افق تازه با اعلام نتیجه انتخابات، بار دیگر چشم‎انداز ناروشنی را رقم زده است. جنگ‎های مخالفان مسلح در کنر با حمله نزدیک به دو هزار طالب، حمله‎های خونین انتحاری در پایتخت با اهداف غیرنظامی و حتی آماج قرار دادن فرهنگیان کشور، ترور یک شخص قضایی بلندپایه در کابل، تداوم حملات کور هوایی ناتو در پروان که منجر به کشته شدن چهار متعلم مکتب شد و… بار دیگر تصویر سرخ‎گونی را از کشور به تصویر کشیده است. این در حالی است که نهادهای بین‎المللی و حقوق بشری، کشتن غیرنظامیان توسط طالبان را “جنایت جنگی” خوانده‎اند. سازمان عفو بین‎الملل به نقل از حوریه مصدق، محقق امور افغانستان در این سازمان، اعلام کرد:”هدف قرار دادن غیرنظامیان برای حمله، شنیع و نقض آشکار قوانین بشردوستانه بین‎المللی است که برابر با جنایات جنگی است. مهم است آن‎هایی که مسوول هستند، به دست عدالت سپرده شوند.”

نویسنده: The Killid Group
1 جدی 1393
خون شهروندان؛ بهای سیاست امنیتی ناکام

این روزها که با خون سرخ شهروندان رنگ‎آمیزی شده است، پس از امیدواری برای گشایش افق تازه با اعلام نتیجه انتخابات، بار دیگر چشم‎انداز ناروشنی را رقم زده است. جنگ‎های مخالفان مسلح در کنر با حمله نزدیک به دو هزار طالب، حمله‎های خونین انتحاری در پایتخت با اهداف غیرنظامی و حتی آماج قرار دادن فرهنگیان کشور، ترور یک شخص قضایی بلندپایه در کابل، تداوم حملات کور هوایی ناتو در پروان که منجر به کشته شدن چهار متعلم مکتب شد و… بار دیگر تصویر سرخ‎گونی را از کشور به تصویر کشیده است. این در حالی است که نهادهای بین‎المللی و حقوق بشری، کشتن غیرنظامیان توسط طالبان را “جنایت جنگی” خوانده‎اند. سازمان عفو بین‎الملل به نقل از حوریه مصدق، محقق امور افغانستان در این سازمان، اعلام کرد:”هدف قرار دادن غیرنظامیان برای حمله، شنیع و نقض آشکار قوانین بشردوستانه بین‎المللی است که برابر با جنایات جنگی است. مهم است آن‎هایی که مسوول هستند، به دست عدالت سپرده شوند.”
عفو بین‎الملل اعلام کرد که حملات در افغانستان هم اکنون بیشتر روی می‎دهد، زیرا نیروهای خارجی که در این کشور مستقر هستند، آماده می‎شوند تا پایان امسال خارج شوند. تازه‎ترین حمله در لیسه استقلال در کابل به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن حدود 10 غیرنظامی منجر شد. این سازمان از محکمه بین‎المللی لاهه خواست درباره اوضاع افغانستان به علت احتمال وقوع جنایات جنگی تحقیق کند. عفو بین‎الملل همچنین از سازمان ملل خواست از غیرنظامیان حفاظت نماید.
به باور کارشناسان، سهم حکومت با اختلاف‎های سیاسی و ناهماهنگی‎های امنیتی آن در رقم زدن وضعیت حاضر پررنگ است. عدم تشکیل کابینه و تکمیل ساختارهای حکومت وحدت ملی از یک‎سو و ناهماهنگی نهادهای امنیتی از جانب دیگر، افزون بر بی‎خیالی برخی از نیروهای موظف در پایتخت، حالت نابه‎سامان و بی‎پرسانی را به بار آورده که نتیجه آن ریختن خون ده‎ها شهروند بوده و بیشترین قربانیان آن غیرنظامیان می‎باشند. فاطمه صداقت، عضو نهاد مدنی زنان کارآفرین، می‎گوید:” تصویر موجود از وضعیت امنیتی و ناهماهنگی و بی‎خیالی برخی از نیروها در قبال انجام مسوولیت شان، باعث بی‎اعتمادی مردم شده و شکاف به وجود آمده میان دولت – ملت، قول‎های داده شده را نیز به مثابه وعده‎های سر خرمن به تصویر می‎کشد. به‎خصوص اینکه رییس‎جمهور در روزهای آغازین کارش به عنوان زعیم ملی، اقدامات دل‎خوش کننده‎ای را انجام داده و به شکل غیرمترقبه از برخی نهادهای قضایی و امنیتی بازدید می‎کرد؛ چیزی که تأثیر آن به شدت موقتی بوده و به زودی تحت تأثیر برخی از کشمکش‎های درونی برای کسب قدرت قرار گرفت و به سکوت و رکود انجامید.”
وی بی‎خیالی برخی از نیروهای محافظت از امنیت پایتخت را نیز بی‎تأثیر در افزایش تهدیدهای امنیتی نمی‎داند. به عقیده او، هرچند نقش اساسی را در پیش‎گیری از حمله‎های انتحاری، استخبارات قوی بازی می‎کند، اما سهل‎انگاری‎های موجود مثل آنچه در گزارش تلویزیون یک بازتاب یافته بود، نشان می‎دهد که دروازه‎های ورودی پایتخت بدون فلترهای لازم امنیتی است و این مسأله ضریب ناامنی را افزایش می‎دهد.
با این حال، نه امیدواری بر پیش‎گیری از حملات و نه هم اعتمادی به پیگیری از سوی نهادهای قضایی وجود دارد. وقتی به تاریخ 22 ماه قوس، حمله‎ای به جان عتیق‎الله رووفی، رییس دارالانشای ستره محکمه، صورت گرفت و او را قربانی کرد، بازماندگان وی در عین حالی که خواهان تعقیب عدلی و قضایی عاملان این ترور بودند، خیلی امیدوار به شناسایی و دستگیری عاملان این رخداد به نظر نمی‎رسیدند. این مسأله را فرید، یکی از ساکنان محل و شاهدان عینی، به اظهارنظرهای وابستگان رووفی نسبت می‎دهد.
در همین حال، تهدیدهای موجود، گستره بیشتری را شامل شده و طالبان گروه‎های رسانه‎ای و مدنی را که فعالیت‎های اطلاع دهی و مدنی انجام می‎دهند تهدید نموده و هشدار داده‎اند که نباید با کشورهای غربی و دولت دست‎نشانده شان هم‌گام و هماهنگ شوند.

حکومت بی‎پروا
و نهادهای ناهماهنگ
شهروندان کشور، نهادهای حکومتی را در قبال حیات شهروندان، سهل‎انگار، بی‎پروا و غیرمسوول می‎دانند. به طور مثال، وقتی عصر روز شنبه (22 قوس) یک حمله انتحاری بر روی پل شیردروازه دست‎کم شش سرباز اردوی ملی را به کام آتش برد و بیش از بیست غیرنظامی را مجروح ساخت، به موقع نرسیدن موتر اطفائیه، باعث سوختن کامل واسطه نقلیه اردوی ملی گردید. تأخیر نزدیک به یک ساعت موتر اطفائیه باعث انهدام کامل این موتر شد که این مسأله خشم شاهدان عینی را برانگیخت و آن‎ها دست به اعتراض زدند. آنان با پرتاب سنگ به سمت موتر  اطفائیه، اعتراض شان را تبارز دادند و از نهادهای دولتی بابت عدم مهار ناامنی‎های فزاینده پایتخت به شدت انتقاد کردند.
سهم کشمکش‎های موجود بر سر کسب قدرت و عدم تشکیل کابینه نیز در بحرانی ساختن اوضاع بی‎تأثیر نیست و این مسأله را حتی مسوولان عالی رتبه حکومت وحدت ملی یادآوری و خاطرنشان می‎سازند. محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی کشور، با اذعان بر اینکه عدم تشکیل کابینه،‌ وضعیت امنیتی را وخیم‎تر ساخته است، خواهان پایان یافتن هرچه زودتر سریال سرپرستی در نهادهای عالی حکومتی است. وی سرپرستی را باعث کاهش اعمال صلاحیت مسوولان اجرایی دانست و آن را در وضعیت جاری تأثیرگذار می‎داند.
شهروندان نیز از این مسأله به شدت ناراضی به نظر می‎رسند. شریفه فروتن، عضو شبکه مدنی ابرار، می‎گوید:”عدم تشکیل کابینه و تداوم کشمکش‎ها، ضعف حکومت را به تصویر کشیده و این خالیگاه، فرصت اخلال‎گری را برای عاملان مخل امنیت در محدوده داخلی و خارجی فراهم آورده است. حکومت قاطع با نهادهای سرپرستی سازگاری ندارد و نمی‎تواند از اعمال صلاحیت لازم برخوردار باشد.”
گمانه‎های جاری مبنی بر زدوبندهای سیاسی بر سر تشکیل کابینه باعث گردیده است تا برخی از اعضای مشرانوجرگه، دخالت تعدادی از مسوولان حکومتی را در پدید آوردن ناامنی مطرح سازند. فضل هادی مسلم‎یار، رییس مشرانوجرگه، خواستار شناسایی افراد همکار مخالفان مسلح دولت شده و تصریح کرد: “دولت باید برای کاهش ناامنی‎ها و عملیات انتحاری، کسانی را که به تروریست‎ها پناه می‎دهند شناسایی کرده و مقام‎هایی را که از مخالفان مسلح حمایت می‎کنند از وظایف‎ شان برکنار کند.”
علی‎اکبر جمشیدی، عضو دیگر مشرانوجرگه، نیز با تأکید بر اینکه برخی مهره‎های مخالفان در داخل نیروهای امنیتی نفوذ کرده‌اند، خواستار کنار گذاشتن آنان شد. جمشیدی گفت: “همین افراد سبب رسیدن مخالفان به اهداف شان که همانا انتحار، انفجار و کشتار غیرنظامیان بی‎گناه است، می‎شوند که ضرورت دارد تا از صحنه سیاست و قدرت افغانستان پاک شوند.”
داود اساس و محمدامین احمدی، اعضای دیگر مشرانوجرگه، نیز با تأکید بر ضرورت تصفیه نهادهای امنیتی از وجود نفوذی‎های مخالفان مسلح دولت گفت: “در صورتی که این افراد بر سر کار خود باقی بمانند، افغانستان شاهد عملیات‌های تروریستی بیشتری خواهد بود.”
محمدحسین صادقی پروانی، عضو دیگر مشرانوجرگه، نیز با تأکید بر دست داشتن برخی مقام‎ها با مخالفان مسلح دولت گفت که برخی افراد در منازل و سازمان‎های کاری خود به طالبان پناه می‎دهند.

پاسخ حکومت
به ناامنی‎های فزاینده
با وجود انتقادهای شدید و اعتراض‎های گسترده از حکومت، پاسخ حکومت و رییس‎جمهور صرفاً محکوم کردن رخدادها و عاملان آن می‎باشد. محمد اشرف‎غنی، رییس‎جمهور، پس از وقوع رخداد انتحاری به هدف سربازان اردوی ملی، تروریزم را محکوم نمود و مردم را به بسیج شدن علیه عاملان ناامنی در کشور فراخواند. وی بدون ذکر نام طالبان یا گروه دیگر، ترور را فقر اخلاقی و یک عمل ضد انسانی و اسلامی خواند و از تمامی اقشار جامعه به‎خصوص علما، فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشری خواست با یک صدا علیه هراس‎افگنی و ترور مبارزه کنند. اشرف غنی تصریح کرد: “شکنجه از طرف هر کشور یا فردی که صورت گیرد، اقدامی وحشیانه است و همه مردم افغانستان باید در برابر آن ایستادگی نمایند.” رییس‎جمهور همچنین خاطرنشان کرد: “صلح یک نیاز اجتماعی و اساسی است و باید تمام مردم به‎ویژه مردم افغانستان به این مهم دست یابند.”
رییس‎جمهور در عین حال از ناهماهنگی‎های موجود میان وزارت داخله، دفاع و ریاست امنیت ملی انتقاد نموده و خواهان تهیه طرح پنج‎ساله امنیتی از سوی وزارت دفاع ملی گردید. پیشنهاد رییس‎جمهور برای ایجاد هماهنگی میان نهادهای امنیتی، تشکیل گارنیزیون امنیتی بوده است تا بتواند با هماهنگی لازم،‌ امنیت پایتخت را بهتر از پیش تأمین نماید.
ایجاد گارنیزیون یا نهاد هماهنگ کننده برای تأمین امنیت پایتخت، تأمین صلح به هر قیمتی که باشد، اقدامات اساسی پنج‎ساله و… از جمله وعده و نویدهایی است که رییس‎جمهور اشرف‎غنی طی روزهای گذشته بر آن تأکید نموده و این تعهدات در جریان مبارزات انتخاباتی از سوی دو تیم شریک در قدرت کنونی نیز به مردم داده شده بود. اما در عمل اوضاع نه آن گونه که تعهدات انتخاباتی نوید می‎داد به پیش می‎رود و نه هم وعده و نویدهای رییس‎جمهور توانسته است وضعیت ناگوار امنیتی را آرام و زنگ‎های هشدار دهنده مخالفان مسلح را خاموش سازد. تصویر موجود از وضعیت امنیتی و ناهماهنگی و بی‎خیالی برخی از نیروها در قبال انجام مسوولیت شان، بی‎اعتمادی مردم را باعث شده و شکاف به وجود آمده میان دولت – ملت، قول‎های داده شده را نیز به مثابه وعده‎های سر خرمن به تصویر می‎کشد.
در چنین وضعیتی، پرسش اصلی این است که آیا وعده‎های رییس‎جمهور و تیم حاکم به حقیقت مبدل شده و راهکارهای امنیتی و سیاسی برای تأمین صلح و تحقق طرح آشتی ملی به فرجام مطلوبی خواهد رسید یا کماکان این وعده‎ها روی یخ نوشته شده و در آفتاب محو خواهند شد؟ برای یافتن پاسخ این سوال‌ باید منتظر ماند که حکومت وحدت ملی و حامیان جهانی‎اش برای کنترول وضعیت دشوار کنونی چه راهکاری را روی دست گرفته و شکاف‎های بی‎اعتمادی کنونی را چگونه ترمیم خواهد کرد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA