ads

تصمیم‎های عاجل؛ از کابل تا واشنگتن

همزمان با تصمیم رییس‎جمهور اوباما مبنی بر تمدید یک‎ساله نقش نظامی امریکا در افغانستان، دولت کابل نیز برای طی مراحل توافقنامه‎های امنیتی با این کشور و ناتو شتاب بیشتری به خرج داد و به خواست حکومت از سوی ولسی جرگه نیز پاسخ مثبت و سریع داده شد. مکتوب رییس‎جمهور اشرف‎غنی به ولسی جرگه مبنی بر تسریع تصویب توافقنامه‎های امنیتی با ناتو و امریکا موجب شد تا این نهاد دو روز باقی‎مانده به زمان تصمیم‎گیری روی این موافقت‎نامه را دور زده و به جای چهارشنبه (4 قوس)، دوشنبه (2 قوس) را به نشست فوق‎العاده روی این توافقنامه‎ها اختصاص دهد. در نشست فوق‎العاده نیز حق هرگونه اظهار نظر از سوی مخالفان تصویب این توافقنامه سلب گردید. این سرعت عمل ولسی جرگه برای تصویب این توافقنامه‎ها موجب اعتراض‎هایی نیز گردید و مخالفت افرادی را در درون و بیرون از این نهاد در پی داشت.

نویسنده: The Killid Group
8 قوس 1393
تصمیم‎های عاجل؛ از کابل تا واشنگتن

همزمان با تصمیم رییس‎جمهور اوباما مبنی بر تمدید یک‎ساله نقش نظامی امریکا در افغانستان، دولت کابل نیز برای طی مراحل توافقنامه‎های امنیتی با این کشور و ناتو شتاب بیشتری به خرج داد و به خواست حکومت از سوی ولسی جرگه نیز پاسخ مثبت و سریع داده شد. مکتوب رییس‎جمهور اشرف‎غنی به ولسی جرگه مبنی بر تسریع تصویب توافقنامه‎های امنیتی با ناتو و امریکا موجب شد تا این نهاد دو روز باقی‎مانده به زمان تصمیم‎گیری روی این موافقت‎نامه را دور زده و به جای چهارشنبه (4 قوس)، دوشنبه (2 قوس) را به نشست فوق‎العاده روی این توافقنامه‎ها اختصاص دهد. در نشست فوق‎العاده نیز حق هرگونه اظهار نظر از سوی مخالفان تصویب این توافقنامه سلب گردید. این سرعت عمل ولسی جرگه برای تصویب این توافقنامه‎ها موجب اعتراض‎هایی نیز گردید و مخالفت افرادی را در درون و بیرون از این نهاد در پی داشت.
از جانب دیگر، تصمیم اوباما برای ماندن نیروهای امریکایی در افغانستان و مشارکت آن‎ها در عملیات نظامی برای یک سال دیگر در حالی اتخاذ شده است که بنا بر توافق امنیتی امریکا و افغانستان، امریکا متعهد شده است که نیروهای نظامی خود را تا پایان 2016 به طور کامل از کشور خارج کند. اوباما پیش از این بارها به مردم امریکا قول داده بود که نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده و هزینه‎های جنگ افغانستان را کاهش خواهد داد.
تصمیم کاخ سفید یا درخواست کابل؟
در حالی که برخی از کارشناسان در داخل کشور،‌ تمدید نقش نظامی امریکا را به مدت یک‎سال،‌ تصمیم یک‎جانبه از سوی کاخ سفید می‎پندارند، گمانه‎هایی نیز وجود دارد که این تصمیم در پی درخواست حکومت کابل از ایالات متحده امریکا اتخاذ گردیده است. گفته می‎شود درخواست تمدید نقش نظامی امریکا در افغانستان از سوی رییس‎جمهور اشرف‎غنی و محمدحنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رییس‎جمهور، صورت گرفته است، ولی ریاست‎جمهوری به صورت رسمی این خبر را تأیید نکرده است، ضمن اینکه از تصمیم کاخ سفید خشنود به نظر می‎رسد.
امان‎الله پیمان،‌ از مخالفان تصویب توافقنامه‎های امنیتی در مجلس و شتاب بیش از حد برای این کار، با تصمیم کاخ سفید نیز مخالف بوده و اظهار می‎دارد که این تصمیم نشان‎دهنده نوعی اعمال خودسری در خصوص افغانستان و نادیده گرفتن یک جانب قضیه، که افغانستان باشد، به عنوان یک دولت مستقل و تعریف شده می‎باشد. اما پرسش مهم این است که تمدید نقش نظامی نیروهای امریکایی تا چه انداز در بهبود اوضاع امنیتی تأثیرگزار بوده و خواهد توانست جلو رشد ناآرامی‎ها و بی‎‏ثباتی رو به گسترش را بگیرد؟ علی بنیادی، روزنامه‎نگار، در این مورد می‎گوید: “از دو زاويه می‎توان به آن نگاه كرد؛ نگاه اول از ديد آنانی است كه به تهديد امنيتی نگاه موقتی و زودگذر دارند؛ به اين معنی كه اين دسته از جريان‎های سياسی فكر می‎كنند كه حضور نظامی امريكا باعث رعب و وحشت مخالفان خواهد شد و سركوب مخالفان در كاهش ضريب تهديدات امنيتی مفيد و مؤثر خواهد افتاد. اما نگاه دوم، نگاه راهبردی و معطوف به امنيت پايدار و ريشه‎ای است. از زاويه ديد اين دسته از جريان‎های بی‎شمار سياسی در كشور، حضور نظامی امريكا نه تنها كمک به امنيت افغانستان نمی‎كند، بلكه خود تهديدی برای امنيت است؛ زيرا طالبان و ساير شبكه‎های همسو، همواره بر تداوم مخالفت و جنگ شان به دليل حضور نظاميان امريكايی و غربی در افغانستان تأكيد می‎ورزند و روشن است كه تمديد ماموريت نظامی امريكا در افغانستان، بهانه‎ای برای ادامه ناامنی‎ها در كشور همچنان باقی است و در نتيجه انفجار و انتحار هم تداوم خواهد داشت.”
این در حالی است که گفته می‎شود در پی تمدید نقش نظامی امریکا، انجام عملیات شبانه و کمک گرفتن از نظامیان خارجی در اجرای این تکتیک سرکوب‎گرانه نیز جزیی از برنامه مشترک نیروهای افغانستان و امریکا خواهد بود. به نوشته روزنامه نیویارک تایمز، قطعه‌های نیروهای ویژه اردوی ملی افغانستان قرار است حملات خود را از سال 2015 از سر گیرند و در بعضی موارد احتمالاً قطعه‎های عملیات ویژه امریکایی نیز به عنوان مشاور در این حملات شرکت خواهند کرد.
حملات شبانه نیروهای پولیس از سال 2013 توسط حامدکرزی، رییس‎جمهور قبلی، ممنوع شد. از سر گیری این حملات ممکن است اعتراض‎هایی را در پی داشته باشد؛ کما اینکه در گذشته نیز از اشتباهات انجام شده در جریان این حمله‎ها و تلفات غیرنظامیان شکایت‎هایی وجود داشت.
در همین حال، دو تن از جنرال‎های افغانستان در ولایت‎های هلمند و قندهار از رفع این ممنوعیت استقبال و پیش‎بینی کردند که این حملات احتمالاً از سال 2015 از سر گرفته خواهد شد. حدود 200 نیروی ویژه اخیراً به قندهار منتقل شده و تکنیک‌های مورد نیاز در حملات شبانه را آموزش می‌بینند. جنرالان افغانستان از حمایت نیروهای خارجی از نیروهای افغان طی این حملات شبانه استقبال و اعلام کردند: “ما به حمایت شدید نیروهای خارجی در جریان حملات شبانه از جمله هلی‎کوپترها، جستجوی شبانه، تجهیزات “جی پی اس” و راهنمایی بهتر نیاز داریم. ما اکنون می‌دانیم که نیروهای مخالفان مسلح در شب‌ها به راحتی نقل مکان کرده، شب‎نامه‌های خود را منتشر و عضوگیری می‌کنند و تنها راه متوقف کردن فعالیت‌های آن‎ها حملات شبانه است.”

تأیید پیمان، ضرورت گریزناپذیر
هرگاه تصمیم کاخ سفید را برخاسته از درخواست دولت کابل بدانیم، می‎توان گفت که این حسن نیت کاخ سفید در کابل بی‎پاسخ نماند و دست‎کم ولسی جرگه، واکنش روشنی به آن داشت،‌ هرچند همان گونه که گفته شد این تصمیم مخالفانی نیز داشته و خشم آنان را برانگیخت. در جلسه روز دوشنبه ولسی جرگه (2 قوس)، ۱۵۷ نماینده حضور داشتند و برخی از مخالفان این دو توافقنامه به رسم اعتراض جلسه عمومی را ترک کردند. عبدالستار خواصی، یکی از مخالفان توافقنامه امنیتی با امریکا و ناتو، گفت: “مجلس در رابطه به توافقنامه امنیتی با امریکا و ناتو بر خلاف معتقدات اسلامی، حاکمیت ملی، اراده مردم افغانستان و بر اساس یک معامله تصمیم گرفت و ما با آن مخالف هستیم”.
خواصی، تأیید این دو موافقتنامه را از سوی مجلس عجولانه خواند. به گفته او، سفارت امریکا تعدادی از نمایندگان را شب‎هنگام دعوت کرده و بر اساس یک معامله از آنان خواسته است به موافقتنامه امنیتی با امریکا و ناتو رأی تأیید دهند.
عبدالروف انعامی، عضو دیگر مجلس، نیز در انتقاد از تأیید این موافقتامه خاطرنشان ساخت: “امریکا و ناتو در پی توسعه قدرت منطقوی خود هستند و همان طوری که در ۱۳ سال گذشته به زیربناهای افغانستان توجه نکرده‎اند، پس از این نیز کاری برای افغانستان انجام نخواهند داد”.
انعامی این اقدام ولسی جرگه را که نگذاشت نظرات مخالف و موافق بیان شود، خفه کردن صدای نمایندگان مخالف عنوان کرد.
اما شکریه بارکزی و حبیبه دانش، از موافقان این دو توافقنامه، تأیید آن‎ها را از سوی مجلس به خیر و صلاح افغانستان عنوان کردند. خانم دانش گفت: “تأیید این دو توافقنامه به نفع افغانستان است و اکثر کشورهای اسلامی با امریکا و ناتو توافقنامه‎های همکاری نظامی و امنیتی امضا کرده‎اند”. همچنین خانم بارکزی یادآور شد: “افغانستان بر اساس یک ضرورت و نه انتخاب، توافقنامه امنیتی با امریکا و ناتو را امضا کرده است و این گفته که این دو توافقنامه خلاف معتقدات اسلامی ما است یک قرائت است و ما جایگزین جزء امضا و تأیید این دو توافقنامه نداشتیم”.
او تأیید این توافقنامه‎ها را یک تصمیم دشوار خواند، ولی آن را بر حسب نیاز افغانستان به جامعه جهانی و امریکا یک ضرورت گریزناپذیر توصیف کرد. وی تصریح کرد که افغانستان به حیث یک کشور مستقل با امریکا و ناتو توافقنامه امضا کرده است. وی اظهار امیدواری نمود که حکومت حداکثر استفاده از این توافقنامه‎ها را به ویژه در عرصه تجهیز نیروهای امنیتی، قوای هوایی و شکوفایی کشور، ببرد.
برخی از آگاهان امور نیز این تصمیم را قدری شتاب‎زده توصیف نموده و تأیید آن را نیازمند ارزیابی کارشناسانه می‎دانند. فرشته الهام، فعال مدنی، ضمن اینکه تأیید این توافقنامه‎ را یک ضرورت اجباری برای افغانستان می‎داند،‌ بر نحوه تصمیم‎گیری اعضای ولسی جرگه نیز انتقاد نموده و می‎گوید: “توافقنامه‎های امنيتی افغانستان با امريكا و ناتو در نشست فوق‌العاده، تحت رويه غيرقانونی و همیشگی این مجلس که مبتنی بر احساسات است، مورد تأیید قرار گرفت. در این نشست که باید تمام ابعاد توافقنامه‎ها مورد بررسی قرار می‎گرفت و به موافقان و مخالفان آن‎ها اجازه بحث و گفتگو داده می‎شد، متأسفانه چنین نشد و تنها اين كارت سرخ و سبز بود كه اراده نمايندگان را ابراز می‎داشت.”
با این وجود، قدر مسلم این است که تأیید این توافقنامه‎ها و تصمیم کاخ سفید مبنی بر تمدید نقش نظامی امریکا در افغانستان نیازمند یک روند شفافی بود که باید افکار عمومی را در افغانستان به قناعت منطقی و رضایت مطلوب‎تری می‎رساند. حال که چنین نشده است،‌ شایعاتی مبتنی بر تطمیع و زیر فشار قرار گرفتن اعضای ولسی جرگه از سوی سفارت امریکا،‌ حدس و گمانی است که شفافیت این تصمیم را زیر سوال برده است. با این وجود، پیامد این تصمیم‎ها است که می‎تواند نگرانی‎های عمومی و تشویش و شایعات مرتبط با این موضوع را کاهش دهد و یا هم به افزایش آن منجر شود. زیرا هرگاه پیامد این تصمیم‎ها مثبت باشد، افکار عمومی به سمت مثبتی دور خواهد زد و در صورت پیامدهای امنیتی منفی آن، نهادهای تصمیم‎گیرنده در کابل و واشنگتن بیشتر از پیش زیر سوال خواهند رفت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA