ads

وضعیت زندان‎های حوزه غرب وخیم است

کلیدگروپ در یک گزارش تحقیقی دریافته است که وضعیت محابس و توقیف‎خانه‎های حوزه غرب کشور بسیار نگران‎کننده و وخیم می‎باشد. منابع خبری در این گزارش تحقیقی گفته‎اند که بیشتر از 50 درصد حقوق زندانیان در محابس و توقیف‎خانه‎های حوزه غرب پای‎مال شده است. در این گزارش، روی وضعیت زندانیان، عوامل فرار آن‎ها از محابس و چگونگی عملکرد ارگان‎های عدلی و قضایی در قبال دوسیه‎های زندانیان، چگونگی انتقال مواد مخدر برای محبوسین و ارتباط آن‎ها با گروه‎های مخالف مسلح دولت تحقیق شده است.

نویسنده: The Killid Group
17 عقرب 1393
وضعیت زندان‎های حوزه غرب وخیم است

کلیدگروپ در یک گزارش تحقیقی دریافته است که وضعیت محابس و توقیف‎خانه‎های حوزه غرب کشور بسیار نگران‎کننده و وخیم می‎باشد. منابع خبری در این گزارش تحقیقی گفته‎اند که بیشتر از 50 درصد حقوق زندانیان در محابس و توقیف‎خانه‎های حوزه غرب پای‎مال شده است. در این گزارش، روی وضعیت زندانیان، عوامل فرار آن‎ها از محابس و چگونگی عملکرد ارگان‎های عدلی و قضایی در قبال دوسیه‎های زندانیان، چگونگی انتقال مواد مخدر برای محبوسین و ارتباط آن‎ها با گروه‎های مخالف مسلح دولت تحقیق شده است.
زندان مرکزی هرات، یکی از زندان‎هایی قلمداد شده که در آن ضعف مدیریت، فساد اداری، فساد اخلاقی، قاچاق مواد مخدر و فراهم بودن زمینه ارتباط با مخالفین مسلح دولت موجود می‎باشد. محبس هرات از جمله محابس بزرگ در غرب کشور است که در سال 1305 هجری شمسی تأسیس شده و 88 سال از زمان ساخت آن گذشته است. در این محبس هم اکنون بیشتر از 3000 زندانی بود و باش دارند، در حالی که این زندان گنجایش بیشتر از 800 محبوس را ندارد.

ضعف مدیریت
سید فضل‎الله وحیدی، والی هرات، می‎گوید که محبس مرکزی هرات دارای مدیریت بسیار ضعیف بوده و مواد مخدر به راحتی به داخل آن انتقال می‎یابد. به گفته وحیدی، در این زندان 700 پایه تلیفون همراه در نزد محبوسین موجود است که این خود زمینه فرار و ارتباط آن‎ها با گروه‎های مخالف مسلح دولت را نیز آماده ساخته است. او می‎گوید این آمار به اساس بررسی آن‎ها از داخل زندان به دست آمده است.
بنابر اظهارات والی هرات، بررسی آن‎ها نشان می‎دهد که زندانیان محبس مرکزی هرات چندین بار با استفاده از این موبایل‎ها با گروه‎های مخالف مسلح دولت در تماس شده و روی یک سلسله موضوعات سیاسی صحبت کرده‎اند. وحیدی می‎گوید بعد از بررسی مشکلات موجود در زندان هرات با رییس‎جمهور اشرف‎غنی در تماس شده و او را از وجود مشکلات  زندان مرکزی هرات در جریان گذاشته است، که این خود منجر شد تا هیأت ریاست‎جمهوری جهت رسیدگی به مشکلات محبوسین به ولایت هرات سفر نماید.
این قضیه را با سید شریف یلانی، مدیر محبس هرات که اخیراً به اساس فرمان مقامات دولت مرکزی از وظیفه سبک‎دوش شده است، در جریان گذاشتیم. مدیر قبلی محبس هرات می‎گوید که یکی از اولویت‎های کاری او در زندان هرات مبارزه با فساد اداری و قاچاق مواد مخدر بود و در این زمینه دست‎آوردهای زیادی داشته است. بنا به اظهارات وی، در شش ماه اول سال جاری از قاچاق 16 مورد مواد مخدر به داخل زندان جلوگیری شده و عاملین آن به ادارات عدلی و قضایی معرفی گردیده‎اند. یلانی افزود که عاملین این قضیه اکثراً ملاقات کنندگان محبوسین زندان بودند که به طریق مختلف قصد انتقال مواد مخدر را به داخل زندان داشتند. یلانی تأکید داشت در سال جاری خورشیدی صدها گرام مواد مخدر از نزد انتقال دهندگان کشف و ضبط گردیده است: “شما می‎توانید از محبوسین بپرسد، اگر یکی از زندانیان تأیید کرد که در این محبس فساد اداری موجود بوده است من حاضرم سخت‎ترین جزا را بپذیرم.”
اما او تأیید کرد در محبس مرکزی هرات بیشتر از 700 سیت موبایل در نزد محبوسین موجود است. یلانی می‎گوید که این موبایل‎ها چند سال پیش در زمان مدیریت عبدالباقی بهسودی، مدیر اسبق محبس هرات که در حال حاضر قومندان امنیه هرات می‎باشد، به دست‎رس محبوسین قرار گرفته است. وی تأکید می‎کند در زمان بهسودی یک سیت موبایل که قیمت اصلی آن سه هزار افغانی می‎باشد به مبلغ ده تا پانزده هزار افغانی برای زندانیان به فروش رسیده است، که این خود بیانگر موجودیت فساد اداری در آن زمان است.
با این حال، ادعای مطرح شده را با جنرال عبدالباقی بهسودی، قومندان امنیه ولایت هرات و مدیر اسبق زندان این ولایت، در جریان گذاشتیم. اما بهسودی می‎گوید در زمان ماموریت کاری او موبایل در نزد محبوسین موجود بود ولی نه به پیمانه زیاد. او تأکید می‎کند در زمان مدیریت وی، تلیفون‎های دیجیتل افغان تلیکام در محبس موجود بود و زندانیان از طریق این تلیفون‎ها با فامیل و یا اقارب شان صحبت می‎کردند که از این طریق ماهانه 180 هزار افغانی عایدات به خزانه دولت واریز می‎شد.
بنا به اظهارات وی، در جریان سه سال ماموریت کاری او در زندان هرات چندین تن از افسران محبس به دلیل فروش تلیفون‎های همراه برای زندانیان بازداشت و بیشتر از 50 سیت موبایل از نزد محبوسین جمع‎آوری شده است. بهسودی گفت که نظارت همه روزه آن‎ها از کارهای محبوسین و حاکم بودن مدیریت جدی در زندان هرات، یکی از دست‎آوردهای کاری او به حساب می‎آید.

عوامل فرار از زندان
در حالی از موجودیت صدها موبایل در نزد محبوسین زندان مرکزی ولایت هرات خبر داده می‎شود که به تاریخ 5 میزان سال جاری 8 تن از زندانیان بلاک دوم این محبس با حفر یک طونل 30 متری پا به فرار گذاشتند. اگر چه محافظین زندان توانستند 6 تن از زندانیان فراری را بازداشت نمایند اما دو تن از عاملین و طراحان اصلی موفق شدند از زندان خارج شوند. تحقیقات انجام شده نشان می‎دهد که یکی از زندانیان فراری محکوم به اعدام بوده و دیگری نیز به 15 سال حبس محکوم بوده است.
جنرال عبدالباقی بهسودی، قومندان امنیه ولایت هرات، می‎گوید که طرح فرار این زندانیان توسط با موبایل سازمان‎دهی شده بود و محبوسین توانسته بودند یک طونل 30 متری را از داخل بلاک دوم به بیرون از زندان حفر نمایند و سپس دو تن از محبوسین ذریعه یک عراده موتر که از قبل هماهنگی شده بود به سمت ولسوالی کهسان هرات متواری گردیدند.  همچنین بهسودی می‎گوید: “متأسفانه در زندان هرات غفلت صورت گرفته بود، طبق قانون باید هر پانزده روز یک بار بلاک‎های زندان تلاشی شود و اتاق‎ها چک شود و راپور به مدیریت داده شود، اما متأسفانه شماری از افسران در کار شان غفلت کردند.”
بنا به اظهارات وی، به دنبال این واقعه، ریاست تحقیقات جنایی هرات 6 تن از افسران و سربازان مدیریت محبس مرکزی هرات را به اتهام دست داشتن با محبوسین و غفلت در انجام وظیفه بازداشت کرد و فعلاً تحقیقات از نزد آن‎ها جریان دارد. قومندان بلاک دوم محبس هرات نیز در بین افراد دستگیر شده می‎باشد. به باور بهسودی، حفر یک تونل به طول 30 متر بدون هماهنگی با پرسونل زندان ناممکن می‎باشد.
از سوی دیگر، مسوولین محبس هرات می‎گویند که کمبود جای در محبس هرات یکی از عوامل عمده فرار محبوسین از زندان می‎باشد. سید شریف یلانی، مدیر پیشین محبس هرات که محبوسین در زمان وظیفه وی موفق به فرار شدند، می‎گوید که ساختمان زندان هرات یک تعمیر کهنه و فرسوده دارد که شرایط کندن‎کاری در آن بسیار آسان است. او می‎گوید در بلاک دوم محبس هرات که هر اتاق آن گنجایش 50 نفر را دارا می‎باشد، بیشتر از 200 تن موجود می‎باشند که این خود زمینه فرار را برای آن‎ها آماده ساخته است. وی افزود که ازدحام بیش از حد محبوسین در بلاک دوم باعث شد تا محافظین امنیتی محبس متوجه این قضیه نشوند.

ضعف ادارات کشفی و استخباراتی
یلانی می‎گوید که ضعف ادارات استخباراتی و کشفی در زندان هرات یکی دیگر از عوامل فرار محبوسین از داخل محبس است. بنا به اظهارات وی، تا اکنون کم‎تر این ادارات در بخش جلوگیری از فرار محبوسین، انتقال مواد مخدر به داخل زندان و دیگر پلان‎های سازمان‎یافته محبوسین، فعالیت داشته‎اند.
این قضیه را با جنرال عبدالباقی بهسودی، قومندان امنیه ولایت هرات، در جریان گذاشتیم و او گفت در محبس یک تن از نمایندگان مدیریت استخبارات قومندانی امنیه موظف می‎باشد. بهسودی تأکید داشت که نماینده کشفی شان در محبس در جریان سال جاری دست‎آوردهای خوبی از قبیل شناسایی قاچاقچیان مواد مخدر، جلوگیری از فرار محبوسین و دیگر فعالیت‎های سیاسی از سوی زندانیان داشته است. قومندان امنیه هرات افزود که آن‎ها تلاش می‎کنند با بلند بردن سطح آگاهی کارمندان استخباراتی شان مشکلات اندکی که وجود دارد را برطرف نمایند.

کمبود تشکیلات
به گفته یلانی، کمبود تشکیلات پولیس مدیریت محبس هرات نیز یکی دیگر ازعوامل فرار محبوسین از زندان می‎باشد. وی می‎گوید در حال حاضر در محبس هرات 100 سرباز پولیس موجود می‎باشد که مسوولیت امنیت 3000 زندانی را به عهده دارند. منبع در گفتگو با کلید افزود که 50 درصد عامل فرار محبوسین از محابس و توقیف‎خانه‎های غرب کشور کمبود تشکیلات محافظین امنیتی و غیرمعیاری بودن ساختمان‎های این مراکز می‎باشد.
با این حال، عارف احمدی، معاون محابس و توقیف‎خانه‎های وزارت امور داخله، می‎گوید به منظور افزایش تشکیلات زندان‎های ولایات غربی پلان‎هایی روی دست دارند که به زودی تطبیق خواهند کرد. او تأیید می‏کند که در برخی از زندان‎های ولایات حوزه غرب کشور کمبود پرسونل محسوس است. وی در مورد مشکلات موجود در محبس هرات گفت که به زودی جهت بررسی مشکلات موجود از جمله کمبود جای، موجودیت موبایل‎ها در نزد محبوسین و سایر موارد مطرح شده به ولایت هرات سفر خواهد کرد.
مشکلات محبس هرات تنها به این چند قضیه مطرح شده خلاصه نمی‎شود، بلکه در این گزارش تحقیقی مقامات محلی هرات به دیگر موضوعات نیز اشاره نموده‎اند.

رهایی زندانیان و فساد در محاکم
والی هرات می‎گوید که تحقیقات آن‎ها نشان می‎دهید در برخی از موارد شماری از محبوسین شبانه توسط مسوولین محبس از زندان‎ها آزاد می‎شوند و صبح روز بعد مجدداً وارد محبس می‎شوند، که این خود کاملاً یک عمل غیرقانونی تلقی می‎گردد. والی هرات تأکید می‎کند که این قضیه را با هیأت اعزامی رییس‎جمهور اشرف‎غنی در جریان گذاشته تا به منظور حل این معضل، اقدام صورت گیرد.
وحیدی همچنان می‎گوید به دلیل موجودیت فساد در ادارات عدلی و قضایی، دوسیه‎های محبوسین به صورت درست بررسی نشده و این خود باعث گردیده تا زندانیان چندین بار دست به اعتصاب غذایی بزنند. بنا به اظهارات وی، بررسی‎های آن‎ها حاکی است که فرامین عفو ریاست‎جمهوری پیشین بالای یک محبوس در زندان هرات تا سه مرتبه تطبیق شده است، در صورتی که محبوسین دیگر از این امتیازات بازمانده‎اند، که این خود بازگو کننده فساد در ادارات عدلی و قضایی می‎باشد.
این در حالی است که شریف یلانی که به تازه‎گی از سمتش در مدیریت محبس مرکزی هرات برکنار شده است، می‎گوید که آزادی محبوسین از طرف شب به کلی شایعه است و حقیقت ندارد. اما او گفت برخی از زندانیانی که مدت‎زمان حبس شان بیشتر از ده سال می‎باشد به دلیل یک سلسله حوادث استثنایی (مثلاً فوت اعضای خانواده‎اش) می‎توانند به اساس قانون و لزوم‏‎دید ریاست څارنوالی و محکمه برای چند روز رخصتی دریافت نماید. به گفته یلانی، در زمان ماموریت کاری او و همکاران سابق وی، چنین اتفاقی رخ نداده است.
با این حال، شماری از محبوسین زندان هرات نیز که طی یک ماه اخیر چندین بار دست به اعتصاب غذایی زده‎اند، می‎گویند که موجودیت فساد در ادارات عدلی و قضایی باعث شده تا دوسیه‎های شان به صورت درست بررسی نشود. احمدشفیع، یک تن از زندانیان محبس مرکزی هرات، می‎‏گوید که دوسیه وی به اتهام دزدی به محکمه هرات محول گردید و او به دلیل اینکه مبلغ یک لک افغانی نداشت تا به محکمه بپردازد، مدت حبسش طولانی‎تر صادر شده است.
فیروز، یک تن دیگر از محبوسین هرات، می‎گوید: “همان طوری که رییس‎جمهور اشرف‎غنی احمدزی فرمود در ادارات عدلی و قضایی فساد بیداد می‎کند و ما خواهان بررسی مجدد دوسیه‎های خود از سوی دولت مرکزی هستیم.”
عبدالله، یک محبوس دیگر که لبانش را با سیم‎های فلزی بسته است، می‎گوید که اگر به مشکلات زندانیان رسیدگی صورت نگیرد دست به خودکوشی خواهد زد.
با این حال، سید مراد شریفی، رییس عمومی نظارت بر تطبیق احکام قطعی و نهایی ستره محکمه و رییس هیأت موظف رییس‎جمهور احمدزی که جهت بررسی وضعیت زندان و محبوسین به ولایت هرات سفر کرده بود، گفت که متأسفانه کمی و کاستی در کارکرد څارنوالی هرات مشاهده شده و فرامین ریاست‎جمهوری در مورد عفو زندانیان در وقت معین آن تطبیق نشده است. شریفی تأکید داشت که بررسی آن‎ها نشان می‎دهد که فرمان عفو ریاست‎جمهوری، بالای محبوسین، با یک تا دو ماه تأخیر تطبیق شده است. او تصریح کرد به همین دلیل وظایف مدیر محبس و څارنوال محابس به حالت تعلیق درآمده است.
ريیس هیأت اعزامی رییس‎جمهور، همچنان گفت که آن‎ها در جریان 48 ساعت بررسی که از وضعیت زندان هرات داشته‎اند متوجه شده‎اند در زندان هرات فساد وجود دارد، غذای محبوسین غیرقابل استفاده است و مدیریت کاملاً نادرست حاکم بوده است. شریفی گفت که تمامی مشکلات موجود در محبس هرات طی یک گزارش در 14 ماده یادداشت شده و به رییس‎جمهور ارسال خواهد شد.
این در حالی است که سید عبدالغفار زبیر، رییس محکمه ولایت هرات، موجودیت فساد در این اداره را رد نموده و می‎گوید که کارکرد ریاست محکمه هرات، مقام اول را در سطح کشور به دست آورده است. زبیر می‎گوید در جریان امسال، پنج‎هزار و 200 دوسیه مجرمین در محکمه هرات مورد بررسی قرار گرفته که این خود بی‎سابقه می‎باشد. وی افزود که بررسی دوسیه‎های محبوسین به خاطر تطبیق فرمان‎ها نیاز به وقت کافی دارد و هیأتی که در این زمینه کار می‎کند کارش را به درستی انجام می‎دهد. رییس محکمه هرات می‎گوید تا حد توان فساد اداری در ریاست محکمه را از طریق برگزاری محکمه‎های علنی ریشه‎کن کرده است. وی تأکید می‎کند که نظارت از کارکرد محاکم در ولسوالی‎ها و مجهز شدن سیستم اداری محاکم با کمپیوتر از جمله دیگر عوامل کاهش فساد در محاکم این ولایت می‎باشد.

اعتصاب غذایی محبوسین
به دنبال بازگشت هیأت اعزامی ریاست‎جمهوری به کابل، شماری از زندانیان محبس مرکزی هرات دوباره دست به اعتصاب غذایی زدند. برید جنرال عبدالله عزیزی، مدیر جدید زندان مرکزی هرات، می‎گوید که علت اعتصاب غذایی دوباره محبوسین بلاک دوم زندان مرکزی هرات که مدت یک هفته ادامه داشت، عدم رسیدگی هیأت اعزامی ریاست‎جمهوری به خواست‎های این زندانیان بود. عزیزی می‎گوید که مشکلات زندانیان در روز دهم عقرب با رییس‎جمهور اشرف‎غنی در میان گذاشته شده است و آن‎ها منتظر هستند که رییس‎جمهور به منظور رسیدگی به مشکلات موجود در محبس هرات چه تصمیمی را اتخاذ می‎کند.
عبدالله عزیزی می‎گوید در جریان ده روزی که وی به عنوان مدیر محبس هرات ایفای وظیفه می‎کند، توانسته است بیشتر از 200  موبایل را جمع‎آوری نماید. با این حال، او ضعیف بودن ادارات استخباراتی، دست داشتن عوامل داخلی در فرار محبوسین، مشکلات غذا و صحت زندانیان محبس هرات را تأیید می‎کند. به گفته عزیزی، وی به منظور رسیدگی به مشکلات زندانیان کمسیونی را تشکیل داده و این کمسیون همه روزه به خواست‎های محبوسین رسیدگی می‎کند.
همچنین عزیزی می‎گوید که موجودیت بیش از 600 فرد معتاد در محبس هرات یکی از مشکلات عمده در این محبس است و آن‎ها تلاش دارند تا راه حل مناسبی برای این معضل پیدا نمایند.
مشکلات مطرح شده تنها به زندان و توقیف‎خانه‎های ولایت هرات محدود نمی‎شود بلکه مسوولان کمسیون مستقل حقوق بشر در غرب افغانستان می‎گویند که وضعیت محابس ولایات فراه، بادغیس و نیمروز بدتر از ولایت هرات است.

تضیع حقوق 50 درصد از محبوسین
شریفه شهاب، مسوول نظارت از عملکرد پولیس کمسیون مستقل حقوق بشر در غرب کشور، می‎گوید که بیشتر از 50 درصد محبوسین در محابس و توقیف‎خانه‎های حوزه غرب به حقوق شان دست‎رسی ندارند. او می‎افزاید که بررسی‎های آن‎ها از محابس و توقیف‎خانه‎های ولایات فراه، بادغیس و نیمروز در سال جاری نشان می‎‏دهد که محبوسین در مکان فرسوده و غیرمعیاری بود و باش دارند. بنا به اظهارات وی، در این بررسی‎ها آن‎ها با مواردی از شکنجه، فساد اداری، فساد اخلاقی و غیرصحی بودن غذای شب و روز زندانیان مواجه شدند که این خود اثرات منفی بر روحیه محبوسین داشته است.
خانم شهاب همچنان گفت که نبود میدان ورزش، عدم دست‎رسی به ارائه خدمات صحی درست و انتقال مواد مخدر از جمله دیگر مشکلاتی است که زندان‎ها و توقیف‎خانه‎های ولایات غربی کشور با آن‎ها مواجه می‎باشد.
با این حال، مقامات امنیتی و محلی در ولایات فراه، غور، بادغیس و نیمروز در غرب کشور از تلاش‎ها برای بهبودی وضعیت محابس در این ولایات خبر می‎دهند. مل پاسوال عبدالرزاق یعقوبی، قومندان امنیه ولایت فراه، می‎گوید که پولیس این ولایت در سال جاری از چندین حادثه فرار محبوسین از زندان مرکزی فراه جلوگیری نموده است. وی افزود که شش ماه قبل شماری از زندانیان به اساس تماسی که با طالبان برقرار کرده بودند قصد فرار از محبس را داشتند که نیروهای پولیس توانستند آن‎ها را شناسایی و از این عمل شان جلوگیری نمایند.
قومندان امنیه فراه همچنان گفت که یک تن دیگر از محبوسین که قصد داشت با استفاده از چادری زنانه با کمک یک تن از ملاقات کنندگان از داخل زندان فرار کند نیز شناسایی و دستگیر گردیده است.
با اینکه قومندان امنیه فراه می‎گوید که کدام مشکلی در داخل زندان مرکزی این ولایت موجود نیست اما یونس رسولی، معاون والی فراه، از انتقال مواد مخدر به داخل محبس شکایت می‎کند. معاون والی فراه می‎گوید با اینکه تدابیر خاص در این زمینه اتخاذ شده است اما هر ازگاهی محبوسین موفق به انتقال مواد مخدر به داخل زندان می‎شوند. وی نبود دستگاه‎های کمپیوتری به منظور نشان دادن تمامی بدن افراد را یکی از عوامل عمده انتقال مواد به داخل زندان عنوان می‎کند. او می‎گوید هستند افرادی که به صورت ماهرانه مواد را در بین بطن و یا هم دیگر نواحی بدن خود جاسازی می‎کنند که تنها از راه بازرسی بدنی، شناسایی نمی‎شود. به گفته رسولی، تا زمانی که امکانات پیشرفته به دست‎رس محابس قرار نگیرد پدیده انتقال مواد مخدر به داخل زندان به کلی ریشه‎کن نخواهد شد.
رسولی در قبال این پرسش که وضعیت توقیف‎خانه‎ها در ولسوالی‎های ده گانه ولایت فراه چگونه است، گفت که متأسفانه در هشت ولسوالی این ولایت توقیف‎خانه وجود نداشته و مجرمین جهت سپری کردن مدت حبس شان به مرکز فراه انتقال داده می‎شوند، که این خود یک سلسله مشکلات را برای آن‎ها به بار آورده است. وی از دولت مرکزی و موسسات کمک کننده خواست در قسمت ساخت توقیف‎خانه‎ها در سطح ولسوالی‎های فراه با مقامات محلی این ولایت همکاری نمایند.
از طرف دیگر، محمد قسیم جنگل باغ، قومندان امنیه ولایت نیمروز، می‎گوید در سال جاری تنها یک واقعه فرار از محبس اطفال شهر زرنج، مرکز آن ولایت، روی داده است. وی افزود که این طفل به همکاری یک تن از ملاقات کنندگان توانسته بود از زندان فرار کند. قومندان امنیه ولایت نیمروز می‎گوید در چند رویداد جداگانه توانسته است از فرار محبوسین آن ولایت جلوگیری نماید.
نبود تعمیر برای محبس شهر زرنج و توقیف‎خانه‎های آن ولایت از جمله مشکلات جدی فراروی اداره محابس در نیمروز می‎باشد.  اما در ولایت بادغیس 294 محبوس در زندان مرکزی آن ولایت به سر برده و اکثریت آن‎ها از کندی روند بررسی دوسیه‎های شان شکایت می‎کنند. میرویس میرزکوال، سخنگوی والی بادغیس، می‎گوید که توقیف‎خانه‎های ولسوالی‎های این ولایت فاقد تعمیرهای معیاری می‎باشد.
با این حال، تمامی این مشکلات را با محمدعارف احمدی، معاون محابس و توقیف‎خانه‎های وزارت امور داخله کشور، مطرح نمودیم که وی با تأیید فقدان ساختمان برای محابس و زندان‎های سراسر کشور گفت تلاش‎ها جریان دارد تا این مشکل برطرف شود. احمدی افزود در ده سال گذشته تغییرات چشم‎گیری در محابس افغانستان رونما شده و میزان فرار از محابس و توقیف‎خانه‎های ولایات نیز کاهش یافته است. 
بنا به اظهارات وی، قاچاق مواد مخدر به داخل محابس یا از طریق ملاقات کنندگان و یا هم به “همکاری احتمالی” مسوولین زندان‎ها تا اکنون جریان دارد. اما او تأکید نمود که با نصب دستگاهای “اکسری” و برخورد با افراد فاسدی که در چوکات پولیس گماشته شده‎اند این مشکل برطرف خواهد شد.
به اساس مصاحبه‎های انجام شده با قومندانان امنیه و سخنگویان والی‎ها در محابس زون غرب کشور نزدیک به 5000 زندانی وجود دارند که 10 درصد آن‎ها را زنان تشکیل می‎دهند. گفتنی است در میان این زندانیان کودکان نیز شامل هستند .
مشکلات محبوسین تنها در زندان‎ها و توقیف خانه های ولایات غربی افغانستان خلاصه نمی‎شود و در زندان‎های ولایت دیگر نیز مشکلاتی موجود است. چنانچه چند روز قبل ده‎ها تن از محبوسین زندان پلچرخی در کابل نیز بنا به آنچه آن‎ها بی‎اعتنایی در قبال خواسته‎های شان عنوان کردند دست به اعتصاب غذایی زدند که این امر باعث شد تا رییس‎جمهور اشرف‎غنی از این زندان بازدید کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA