ads

مردم چشم به راه کابینه مسلکی

روزهای نخست کار دولت وحدت ملی با قاطعیت در برخی از موارد به پیش می‎رود و این امر علی‎رغم تداوم مشکلات امنیتی، مردم را به آینده امیدوار ساخته است. اما با وجود این، عمده‎ترین نگرانی ذهنی مردم در این روزها چگونگی تشکیل کابینه و زمان اعلام آن از سوی دولت می‎باشد.

نویسنده: The Killid Group
5 عقرب 1393
مردم چشم به راه کابینه مسلکی

روزهای نخست کار دولت وحدت ملی با قاطعیت در برخی از موارد به پیش می‎رود و این امر علی‎رغم تداوم مشکلات امنیتی، مردم را به آینده امیدوار ساخته است. اما با وجود این، عمده‎ترین نگرانی ذهنی مردم در این روزها چگونگی تشکیل کابینه و زمان اعلام آن از سوی دولت می‎باشد.
هرچند هر دو تیم رقیب در جریان کمپاین‎های انتخاباتی بر اصل “تعهد” و “تخصص” اصرار داشتند اما در عین حال به هواداران شان وعده سپرده بودند، در صورت پیروزی، آن‎ها را در کابینه آینده نقش خواهند داد. این مسأله اما فعلاً چگونگی تشکیل کابینه را با دشواری مواجه ساخته و چشم‎انداز کابینه جدید را گرفتار سرگذشت تلخ کابینه رییس‎جمهوری پیشین ساخته است، که آن عبارت از قربانی شدن تخصص و تعهد به پای مصلحت‎های سیاسی، سمتی، قومی و گروهی می‎باشد.
مردم نگران این امر هستند که مبادا بار دیگر کابینه به صورت موازی میان دو تیم شریک در قدرت تقسیم‎بندی شده و کابینه دولت وحدت ملی به جای اینکه آیینه تمام‎نمای ملت باشد، به سنگر جنگ نرم میان دو تیم سیاسی رقیب مبدل شده و کار حکومت‎داری را با اختلال‎های نفس‎گیر مواجه سازد. آمنه روشن، فعال مدنی، می‎گوید: “ترس مردم از این است که مبادا ریاست‎جمهوری و ریاست اجرائیه با استفاده از اصل توافقنامه سیاسی، کابینه را به صورت مساوی میان شان تقسیم نموده و این مسأله باعث گردد تا وزیر هوادار آن‎ها، سنگر رهبر سیاسی شان را گرم نگه داشته و هیچ اهمیتی به فرمان‎های قانونی جانب مقابل ندهد.”
به باور وی، هرگاه مراد از تقسیم قدرت این موضوع باشد، باید گفت که فاتحه دولت وحدت ملی خوانده شده و کارآمدی آن به صفر خواهد رسید.
یگانه نکته قابل اعتماد، موضع منطقی و ملایم دو جناح در ساختار قدرت سیاسی می‎باشد. لحن هر دو طرف به گونه‎ای است که گویا نهایت اعتماد متقابل میان دو جانب به وجود آمده و سازگاری تمام میان دو تیم در خصوص ایجاد کابینه وجود دارد.
این درحالی است که نشر برخی از اطلاعات تأیید ناشده، وجود تنش‎ها و اختلافات را بر سر تقسیم قدرت برملا می‎سازد. چندی پیش سخنانی به نقل از روزنامه واشنگتن پست به نشر رسید که در آن گفته شده بود هرکدام از سران سیاسی وابسته به یک قوم خاص در صدد این می‎باشند که پست‎ها و امتیازات بیشتری بگیرند تا در نتیجه آن هم دارای پیشتوانه سیاسی در درون ساختارهای دولتی شوند و هم اینکه اعتبار و آبروی قومی پیدا نموده و حیثیت سنتی شان را در جامعه احیا نمایند.

معیار معرفی اعضای کابینه
با وجود جاروجنجال‎های موجود روی چگونگی کسب رضایت احزاب، حلقه‎ها و افراد شریک در قدرت برای سهم‎ دادن مناسب در ساختار حکومت، نگرانی عمده این است که معیار معرفی نامزدوزیران چه خواهد بود و آیا بار دیگر مصلحت‎های سیاسی بر معیارهای کارآمدی، تخصص و تعهد ترجیح داده نخواهد شد؟ یک منبع که نخواست نامش در گزارش فاش شود، به کلیدگروپ گفت: “رییس‎جمهور احمدزی قصد دارد تا میکانیزمی برای تعیین معیارهای وزرا مد نظر گرفته شود و برای هر پست وزارت، چند نفر معرفی گردد. از میان افراد معرفی شده از سوی مدعیان قدرت‎طلب، تنها فردی برای معرفی به مجلس و احراز چوکی وزارت چانس بالاتری را داشته باشد که معیارهای موجود را داشته باشد.”
اما به گفته منبع، این طرح رییس‎جمهور مورد موافقت برخی از کسانی که قرار است سهمی در ساختار سیاسی داشته باشند، قرار نگرفته است. زیرا آنان گفته‎اند که تنها یک نفر را معرفی خواهند کرد و حکومت ناگزیر است تا آن شخص را به ولسی جرگه برای گرفتن رأی اعتماد معرفی نماید.
هرگاه این میکانیزم مورد قبول دو جناح سیاسی حاضر در قدرت قرار نگیرد، امکان اینکه مصلحت‎های سیاسی بار دیگر از تخصصی شدن کابینه قربانی بگیرد، جدی است. ظاهراً همین تنش‎های درونی میان حلقه‎های سیاسی موجود موجب شده است تا گزینش اعضای کابینه و معرفی آن به ولسی جرگه به داراز بانجامد. بر اساس تعهد رییس‎جمهور، قرار است کابینه تا مدت 45 روز پس از انجام مراسم تحلیف معرفی گردد، ولی تا هنوز نشانه‎های مشخصی از پیشرفت‎های دو طرف روی موافقت برای معرفی کابینه مشاهده نمی‎شود.
گفته می‎شود که کمسیونی از دو جانب برای گزینش اعضای کابینه موظف شده است تا با درنظرداشت تمام جوانب قضیه، اعضای کابینه را با دقت و رعایت نقطه‎نظرهای دو جانب سیاسی مشخص و انتخاب نماید. حسین عالمی بلخی، عضو این کمسیون بر این باور است که جریان گزینش اعضای کابینه و معرفی آن به ولسی جرگه مدت زمانی را دربر خواهد گرفت؛ زیرا این کار یکی از مهم‎ترین موارد تشکیل حکومت وحدت ملی بوده و از حساسیت‎های زیادی برخوردار است. او با مقایسه این مسأله در زمان حاضر و حکومت آقای کرزی، این گونه قضاوت می‎کند که رییس‎جمهورکرزی نیز پس از چندین هفته از سپری شدن مراسم تحلیف، موفق به معرفی کابینه‎اش شد. لذا حکومت وحدت ملی نیز برای معرفی نامزدوزیران نیازمند زمان بیشتر است.
از گفته‎های بلخی چنین برداشت می‎شود که دولت وحدت ملی نخواهد توانست ظرف 45 روز پس از مراسم تحلیف به معرفی کابینه موفق گردد. سران دولت نیز از ابراز نظر جدی در این خصوص خودداری نموده‎اند. عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه، هفته گذشته در دیداری با متنفذین حوزه جنوب کشور به آن‎ها وعده سپرد که به زودی کابینه جدید تشکیل و اقدام‎های جدی در این راستا صورت خواهد گرفت. اما رییس‎جمهور احمدزی در جواب خبرنگاری که در کنفرانس مشترک مطبوعاتی وی با رییس‎جمهور ترکیه از این موضوع سوال کرد، حاضر به پاسخ گفتن در این خصوص نشد.
این در حالی است که مردم و اعضای جامعه مدنی خواهان معرفی هرچه سریع‎تر کابینه هستند، زیرا به گفته آنان کارهای حکومت در زمان تصدی وزارت‎خانه‎ها از سوی سرپرستان، جدیت لازم را نداشته و به کندی به پیش می‎رود. نورالحق هیوادمل، فعال مدنی، بر این اعتقاد است که هرچه معرفی کابینه طول بکشد، نارسایی‎ها در کار حکومت بیشتر برملا شده و این امر به زیان حکومت فعلی خواهد بود. زیرا در صورت بروز هر گونه نارسایی، فاصله‎های موجود میان حکومت و مردم زیاد شده و خوش‎بینی موجود نسبت به کارکرد حکومت وحدت ملی و شخص رییس‎جمهور کاهش خواهد یافت.

راه حل چیست؟
کارشناسان هرچند تشکیل کابینه را یکی از موارد مهم و مشکل حکومت وحدت ملی می‎دانند، ولی معتقد هستند که راه حلی برای عبور از تمام مشکلات و مصلحت‎های کنونی، موجود است و آن با اندکی خودگذری و در نظر گرفتن منافع ملی توسط احزاب سیاسی سهیم در قدرت می‎باشد.
هرچند تنها سهم‎گیری دو جناح سیاسی به جانب‎داری از اشرف‎غنی و عبدالله حساسیت‎ساز نشده است، بلکه بر اساس واقعیت‎های موجود و گزارش‎های نشر شده، حکومت باید سهم مخالفان مسلح سیاسی را نیز فراموش نکرده و با در نظر گرفتن جایگاه برخی از عناصر وابسته به آن‎ها در آوردن صلح و تشویق آنان به مذاکره کمک نماید. کارشناسان بر این باورند که اصطلاح “مخالف سیاسی” از سوی رییس‎جمهور نیز شاید به همین منظور صورت گرفته است.
به هرحال، ضیا دانش، نویسنده و تحلیلگر، بر این بارو است که باید معیارهای مشخصی برای تعیین کابینه مد نظر گرفته شود تا ضمن رضایت مردم و حلقه‎های سیاسی، تخصص و تعهد نیز فراموش نگردد. دانش می‎گوید: “حساسیت اول، سهم نسبی و فیصدی اقوام در کابینه است که نکته مهم در این روش، توجه به افرادی است که به نمایندگی اقوام مختلف برای تصدی پست‌های اختصاص یافته معرفی می‌شوند. در صورتی که اشخاص معرفی شده واجد شرایط تصدی مناصب دولتی باشند و خصلت شایستگی در معرفی آنان در نظر گرفته شده باشد، هم شایسته‎سالاری و مصلحت عمومی ملت رعایت شده و به تبع آن، مصلحت و منافع قومی نیز لحاظ گشته است.”
به باور وی، واگذاری ادارات به نسل جوان که دارای تخصص، انرژی و ظرفیت مناسب باشند، ایجاد میکانیزم و معیار برای احراز پست‎ها از سطوح عالی تا پایین، توافق بر معیارها به جای توافق بر اشخاص و ایجاد کمیته مستقل گزینش برای اعضای کابینه و سایر عناصر، راهکاری است که خواهد توانست حکومت را از این مرحله با موفقیت عبور دهد.
اما معرفی افراد یک جانب کار است و تداوم کار با این افراد مسأله مهم دیگر. طاهر قادری، روزنامه‎نگار، می‎گوید: “در شرایط کنونی، مهم‎ترین دشواری حکومت وحدت ملی تشکیل کابینه با افراد متخصص است. بعد از تشکیل کابینه نیز رییس‎جمهور با مشکلات درونی مواجه خواهد بود. برای بهبود کارآیی نهادهای حکومتی لازم است تا رییس‎جمهور به این مسائل توجه جدی و اساسی نماید. بی‎توجهی به این مسائل باعث می‎شود که رییس‎جمهور اشرف‎غنی احمدزی با تمام جدیت و پشت کار، کاری از پیش نبرد.”
روشن شدن اینکه آیا کابینه حکومت وحدت ملی یک ساختار مسلکی خواهد بود یا مصلحتی، نیازمند انتظار است و مردم ناگزیر اند پس از انتظارهای طولانی و طاقت‎فرسا برای توافق دو تیم روی تشکیل حکومت، برای تکمیل این روند نیز مدت زمان دیگری را چشم انتظار باشند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA