ads

اضرار پلاستیک بر محیط زیست

با آن که نظر به فیصله‏ های شورای وزیران استفاده، تولید و واردات خریطه‏ های پلاستیکی به نسبت اضرار صحی و محیط زیستی آن ممنوع می‏ باشد، اما یافته‏ های کلیدگروپ نشان می‏دهد که گام‏ های عملی جهت تطبیق این فیصله‏ ها برداشته نشده است.

نویسنده: The Killid Group
17 سنبله 1393

با آن که نظر به فیصله‏ های شورای وزیران استفاده، تولید و واردات خریطه‏ های پلاستیکی به نسبت اضرار صحی و محیط زیستی آن ممنوع می‏ باشد، اما یافته‏ های کلیدگروپ نشان می‏دهد که گام‏ های عملی جهت تطبیق این فیصله‏ ها برداشته نشده است.
از سویی هم، در حالی که تجمع بیش از حد پلاستیک در محیط و نبود برنامه‏ های دفع و بازیافت این مواد در کشور نگرانی آگاهان محیط زیستی را برانگیخته است، گفته می‏شود که روزانه صدها کیلو پلاستیک در کشور مورد استفاده قرار می‏گیرد.
در این حال، ادارات مسوول نبود بدیل و عدم علاقمندی سرمایه‏ گذاران برای تولید بدیل پلاستیک را دلیل عمده عدم تطبیق مصوبه‏ های شورای وزیران می‏ خوانند. اما اداره حفاظت از محیط زیست ضمن ابراز نگرانی از وضعیت محیط زیستی در کشور می‏ گوید که موضوعات مرتبط با محیط زیست در اولویت کاری نهادهای مسوول قرار ندارد.
آگاهان باور دارند در صورتی که جلو استفاده بی رویه از خریطه های پلاستیکی و ظروف یکبارمصرف گرفته نشود گذشته از نازیباسازی محیط، در سال های  آینده، اثرات خطرناک و مخربی بالای صحت انسان، خاک و محیط زیست خواهد داشت.

فیصله شورای وزیران
استفاده روزافرون پلاستیک در سال های  اخیر در کشور، شورای وزیران به ریاست حامدکرزی را واداشت تا شماری از ادارات را موظف نماید از استفاده بیش از حد پلاستیک جلوگیری نمایند. این شورا با صدور دو مصوبه از ادارات زیربط خواست تا جلو استفاده، تولید و واردات پلاستیک‏ها در کشور را بگیرند، اما اکنون که نزدیک به سه سال از این فرمان می‏گذرد، اقدام عملی در این راستا از سوی ادارات مختلف صورت نگرفته است.
از سویی هم، هرچند این مصوبه ها به کاهش استفاده از پلاستیک در کشور کمکی نکرد بل افزایش نیز یافت. مسوولان ریاست تنظیف شاروالی کابل می‏گویند که روزانه از پنج‏ هزار تن زباله ای که از شهر کابل خارج می‏کنند نزدیک به 100 تا 150 تن آن را مواد پلاستیکی تشکیل می‏دهد.
در مصوبه 8/ 1/ 1390 شورای وزیران که آخرین هدایت در این زمینه می باشد، آمده است: “وزارت تجارت و صنایع، تولید خریطه های پلاستیکی را در داخل کشور قطع نموده و وزارت مالیه ورود آن را از طریق گمرکات کشور ممنوع قرار بدهد.”
همچنان در مصوبه شماره (41) 20/ 10/ 1389 شورای وزیران به تمامی شاروالی هدایت داده شده تا از آغاز سال 1390،‌ استعمال خریطه های پلاستیکی را در تمام دکان ‏های مرکز و ولایات کشور ممنوع قرار دهند. در این مصوبه همچنان تذکر رفته است که: “وزارت‏های صحت عامه، ‌اطلاعات و فرهنگ و مشاور ریاست‏ جمهوری در امور صحت، اضرار استفاده از خریطه های پلاستیکی را از طریق نشرات جمعی پیوسته به اذهان عامه برسانند.”
در مصوبه ذکر شده از وزارت تجارت و صنایع خواسته شده تا تولید بدیل خریطه های پلاستیکی را از طریق تشبثات صنعتی تا اخیر سال 1389 مهیا سازد.
اما یافته‏ های کلیدگروپ نشان می‏دهد که این ادارات به وظایف سپرده شده از جانب شورای وزیران اقدامی نکرده‏اند و در حال حاضر روزانه به مقدار زیاد پلاستیک وارد کشور شده و همچنان شرکت‏ هایی تولیدی داخلی به تولیدات شان ادامه می‏دهند.
از سویی هم ادارات مسوول می‏گویند تا زمانی که بدیلی به جای خریطه های پلاستیکی سنجیده نشود جلوگیری از آن ناممکن خواهد بود.

عملکرد نهادهای مسوول
سید احسان ‏الدین طاهری، رییس نظارت و ارزیابی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران، هرچند از نظارت دوامدار خود بر ارگان‏های مسوول خبر می‏دهد اما عدم هماهنگی میان وزارت تجارت و مالیه را از علت‏ های اصلی تطبیق نشدن این مصوبه ها شورای وزیران می‏خواند. طاهری می‏گوید با آنکه تا حال این اداره 25 مرتبه نظارت رسمی و شش بار هم نظارت عملی از اجراآت ادارات مسوول در مورد تطبیق مصوبه های ذکر شده داشته اما با آن هم در بازار پلاستیک به وفور دیده می‏شود: “عدم هماهنگی بین وزارت‏های تجارت و مالیه سبب شده که آن‏ها با هم ننشینند تا یک طرح جدید را برای جایگزینی پلاستیک در نظر بگیرند.”
وی همچنان عدم همکاری بازار آزاد و فساد موجود در گمرکات را از دلایل کندی تطبیق این برنامه خوانده و می‏گوید: “بازار آزاد افغانستان بزرگ‏ترین مشکل است که ما نتوانستیم این موضوع را به درستی آن تطبیق بکنیم. از سویی هم، می‏دانیم که مشکلاتی چون فساد اداری و هزاران مشکل دیگر در گمرکات وجود دارد که مانع تطبیق این تصمیم می‏شود.”
در این حال، محمدعلم سلامت اندرابی، آمر لابراتوار معینیت گمرکات وزارت مالیه، می‏گوید پس از صادر شدن مصوبه های ذکر شده، شمار زیادی از تاجران در برابر این تصمیم شورای وزیران اعتراض نمودند و خواستار اجازه تولید و واردات آن عده از خریطه هایی شدند که در بسته‏بندی میوه‏های خشک و تازه مورد استفاده قرار می‏گیرد: “بعد از آن مصوبه شماره (12)‌ 16/04/1390 شورای وزیران ورود خریطه های پلاستیکی پولی ایتیلین را غرض بسته‏بندی و صدور میوه‏های خشک و تازه و سبزیجات و نباتات طبی به تصویب رساند. اما مشکل در این دو مصوبه این بود که شورای وزیران مشخص نساخت که کدام نوع خریطه و به کدام اندازه و نوعیت اجازه داده شود.”
وی می‏افزاید پس از آن شماری از تاجران با استفاده از این مصوبه هر نوع خریطه‏ای را وارد کشور می‏نمایند. 
اندرابی موجودیت فساد در گمرکات را رد می‏کند اما می‏گوید که بیشتر پلاستیک‏های وارداتی به صورت قاچاق وارد کشور می‏شود: “صدور مصوبه منع واردات پلاستیک باعث آن شد که یک مقدار پلاستیک به شکل قاچاق وارد کشور شود و محصول آن هم به خزانه دولت نرسد و از سویی پلاستیک هم در کشور بیش از پیش افزایش یافت.”
با این حال، مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع، می‏گوید که پلاستیک، امروزه جزئی از زندگی افراد شده و تا زمانی که بدیلی برای آن نباشد جلوگیری از تولید و استفاده از آن ناممکن می باشد. قوقندی می‏گوید به منظور عملی سازی مصوبه شورای وزیران، این وزارت در قدم نخست تلاش نمود تا جلو تولید پلاستیک‏های سیاه‏رنگ که اضرار آن بیشتر از پلاستیک‏های شفاف است، گرفته شود: “بعد از آن مصوبه تلاش‏هایی صورت گرفت تا راهکاری پیدا شود که در کل این پلاستیک‏ها ممنوع قرار بگیرد. تا زمانی که بدیلی برای آن پیدا نشود و کارخانه‏هایی جهت تولید بدیل در کشور به فعالیت آغاز نکند، متأسفانه جلوگیری آن بسیار مشکل است.”
قوقندی می‏افزاید که وزارت تجارت و صنایع کشور به عنوان بدیل می‏تواند از مدل هندی که در هند اجرا شده استفاده نماید. اما در عین حال، وی نبود پول در بودجه حکومت و عدم علاقمندی سرمایه گذاران را مانع عمده تطبیق این برنامه می‏خواند.
در حالی که وزارت تجارت کشور می‏گوید پس از مصوبه شورای وزیران جلو تولیدات داخلی خریطه های پلاستیکی را گرفته است، اما یافته‏های کلیدگروپ نشان می‏دهد که هنوز هم این خریطه‏ها در کشور تولید می‏شود. انجنیر نجیب، رییس شرکت تولیدی پلاستیک پیشرفت که مدت چهار سال است در بخش تولید خریطه های پلاستیکی فعالیت می‏کند، می‏گوید که شرکت وی در حال حاضر نیز فعالیت می‏کند اما به علت نابسامانی‏های کشور مقدار تولیدات آن نسبت به گذشته کاهش یافته است.
در مصوبه  (41) 20/ 10/ 1389 شورای وزیران، به تمامی شاروالی هدایت داده تا از آغاز سال 1390،‌ استعمال خریطه های پلاستیکی را در تمام دکان‏های مرکز و ولایات کشور ممنوع قرار دهند، اما قسمی که دیده می‏شود این امر عملی نشده است.
شمار زیادی از فروشندگان خریطه های پلاستیکی در مندوی کابل می‏گویند که بیشتر این خریطه‏ها از کشورهای همسایه مثل چین، ایران و پاکستان و نیز از دوبی وارد کشور می‏شود. به گفته آنان، روزانه صدها کیلو از این خریطه‏ها به دکان‏داران دیگر به فروش می‏رسد. احمدشاه، یکی از دکان‏داران مندوی کابل، می‏گوید: “روزانه در حدود 100 تا 150 کیلو [خریطه پلاستیک] می‏فروشیم. این خریطه‏ها بیشتر از ایران و پاکستان می‏آید اما تولیدات داخلی با آنکه از نظر کیفیت فرقی با تولیدات خارجی ندارد در بازار کم‏تر است.”
وحیدالله، یکی دیگر از دکان‏داران مندوی که دسترخوان یکبارمصرف پلاستیکی می‏فروشد، می‏گوید: “بیشتر این مواد از چین، پاکستان و ایران وارد کشور می‏شود و از تولیدات داخلی تنها خریطه زباله داریم.”
عبدالغفور، دکان‏دار عمده‏فروش خریطه های پلاستیکی در مندوی کابل، می‏گوید که آن‏ها پلاستیک‏ها را از شرکت‏های واردکننده خریداری می‏کنند. وی می‏افزاید که تنها در مندوی کابل در حدود 35 تا 40 دکان خریطه های پلاستیکی است که هر کدام روزانه در حدود 100 کیلو گرام به فروش می‏رسانند. غفور می‏گوید که سال گذشته بعضی ممنوعیت‏هایی بالای آنان وجود داشت اما امسال مشکلی وجود ندارد.
اما داکتر محمدادریس توخی، رییس صحت محیطی و محیط زیست شاروالی کابل، می‏گوید که این اداره کارهایی را جهت تطبیق مصوبه مذکور انجام داده است. اما وی تأکید می‏کند تا زمانی که جلو تولیدات شرکت‏ها و واردات پلاستیک گرفته نشود برای شاروالی مشکل خواهد بود تا استفاده از پلاستیک را در دکان‏ها ممنوع قرار دهد:” شاروالی کابل به اساس مصوبه شورای وزیران کارهایی انحام داد و در نانوایی‏ها استفاده از پلاستیک را منع قرار داد، چون استفاده از پلاستیک برای انتقال نان گرم باعث می‏شود گازات مضره‏ای تولید شود که به نان هم انتشار می‏یابد. اما در صورتی که تولید و واردات پلاستیک بند شود هیچ نیازی به شاروالی نخواهد بود تا دکان به دکان رفته و جلو فروش و استفاده آن را بگیرد.”
در این حال، مسوولان وزارت صحت عامه از اقدامات این وزارت در جهت بلند بردن آگاهی مردم خبر داده و می‏گویند در کل به علت عدم آگاهی از اضرار پلاستیک، علاقه زیادی برای جلوگیری از پلاستیک وجود ندارد. داکتر احمدجان نعیم، معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه، می‏گوید: “وزارت صحت عامه به همکاری انجمن ملی صحت عامه افغانستان سال گذشته کمپاینی را به منظور جلوگیری استفاده از پلاستیک آغاز کرد و به طور نمونه چند خریطه پلاستیکی هم توزیع شد. و از طریق تلویزیون‏ها هم به مدت 296 دقیقه برنامه‏هایی را جهت بلند بردن آگاهی مردم  داشتیم.” 
داکتر نعیم افزود: “میان ادارات مسوول علاقمندی زیاد در جهت کاهش استفاده از مواد پلاستیکی وجود ندارد، چون در رابطه به اضراری که استفاده از اجناس پلاستیکی دارد آگاهی وجود ندارد و شاید یک کمی وقت‏گیر باشد و تغییر سلوک هم وقت‏گیر است.”
این در حالی است که ابراهیم شمس، معاون سرمایه‏گذاری اداره حمایت از سرمایه‏گذاری در افغانستان یا آیسا، می‏گوید، یگانه سکتوری که در افغانستان طی سال های  گذشته پیشرفت خوبی داشته و توانسته است بیشتر نیازمندی‏های بازار را برآورده سازد شرکت‏های پلاستیک‏سازی می باشد: “از سال 2003 تا سال 2014  تقریباً نزدیک به 600 شرکت در بخش تولید پلاستیک جواز فعالیت از این اداره به دست آورده‏اند که سرمایه ابتدایی آن‏ها بالغ بر 75 ملیون دالر امریکایی بود و در بخش تولید ظروف یکبارمصرف، ‌پایپ‏های پلاستیکی،‌ خریطه های پلاستیکی و چپلق فعالیت می‏کنند.”
هرچند وی می‏گوید که بعد از مصوبه شورای وزیران به شرکت‏ها اجازه تولید خریطه های پلاستیکی داده نشده است اما می‏افزاید که برخی شرکت‏ها به طور پنهانی در این بخش نیز فعالیت می‏کنند.

عدم کنترول
انتقادهایی بر کیفیت مواد پلاستیک وارداتی نیز وجود دارد. آگاهان می‏گویند، پلاستیکی که وارد کشور می‏شود از بدترین کیفیت برخوردار بوده و هیچ کنترولی هم در زمینه از سوی نهادهای مسوول وجود ندارد. داکترمحمد ادریس توخی، رییس صحت محیطی شاروالی کابل، می‏گوید: “نگرانی که ما داریم این است که اول پلاستیک‏هایی که وارد کشور ما می‏شود بسیار بی‏کیفیت است و مرجعی هم نیست که آن را کنترول کند و این در آینده‏ها مشکلات صحی زیادی را به بار خواهد آورد و مصرف سرسام‏آور آن در آینده‏های نزدیک تمام ذخایر ما را مملو خواهد ساخت.
مسوولان اداره نورم و استندرد نیز می‏گویند تا حال استندردی در بخش کیمیاوی پلاستیک ندارند اما اخیراً در تلاش هستند تا استندردی را در زمینه تدوین نمایند. مجیب‏الرحمان خطیر، معاون تخنیکی اداره نورم و استندرد، می‏گوید: “متأسفانه این امکانات در افغانستان وجود ندارد. نه تنها در اداره نورم و استندرد بلکه در هیچ اداره این امکانات وجود ندارد که پلاستیک‏ها را تثبیت کیفیت بکند.”
اما وی می‏افزاید که اخیراً تلاش‏هایی جریان دارد تا استندردی در این زمینه تدوین شود و لابراتوار کیمیاوی پلاستیک را هم ایجاد نماید.

اضرار پلاستیک و ظروف یک بارمصرف
پلاستیک از ماده کیمیاوی به نام پولی ایتیلین به دست می‏آید که در طبیعت زیاد پیدا می‏شود. آگاهان صحی و محیط زیستی ضمن ابراز نگرانی از افزایش استفاده از تولیدات پلاستیک می‏گویند که استفاده از خریطه های پلاستیکی و ظروف یکبارمصرف گذشته از متضرر ساختن صحت، یکی از خطرناک‏ترین زباله‏ها برای محیط زیست است که صدها سال در طبیعت باقی می‏ماند. کارشناسان به این باور هستند که مصرف ظروف و خریطه های پلاستیکی می‏تواند باعث ابتلای افراد به بیماری‏های مختلفی چون جگر و حتا ابتلا به سرطان‏ها در انسان گردد. داکتر محمدادریس توخی، رییس ریاست صحت محیطی  و محیط زیست شاروالی کابل، می‏گوید: “ظروف پلاستیکی از هر نوعی که باشد دارای ترکیباتی است که مضر بوده و در اثر درجه حرارت غذا و تماس با چربی و تیزاب، مواد تشکیل دهنده‏اش جدا شده و داخل مواد غذایی می‏شود و در صورت استفاده مصرف کننده، خطرات زیادی را در پی دارد.”
از سویی هم، داکتر احمدجان نعیم، معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه، می‏گوید: “مواد سمی موجود در پلاستیک در صورت استفاده خطر مصاب شدن به سرطان‏ها و بیماری‏های جگر را افزایش می‏دهد. مطالعات نشان داده که مواد سمی موجود در خریطه های پلاستیک حتی در شیر مادر و مایع اطراف جنین در رحم مادر نیز تثبیت شده است که به طور مستقیم اطفال را نیز متضرر می‏سازد. یک‏تعداد تحقیقات دیگر نیز نشان داده است که مواد مضره پلاستیک از طریق خون به جنین داخل بطن نیز صدمه می‏رساند و سبب سقط‏ها و یا سرطان [در طفل] می‏شود.”
این آگاهان توصیه می‏کنند تا بیشتر به جای وسایل پلاستیکی از وسایل فلزی و یا شیشه‏ای استفاده شده و برای اطفال نیز تلاش شود تا بیشتر از شیرچوشک‏های شیشه‏ای استفاده به عمل آید.
در این حال، آگاهان می‏گویند که دفع زباله‏های پلاستیکی و انباشت آن‏ها در طبیعت و محیط زیست به مرور زمان، گذشته از صحت انسان، منابع آبی و خاکی، دریاها، حیات جان‏داران و گیاهان را نیز تهدید می‏کند. به گفته آنان، 300 تا 500 سال زمان لازم است تا این مواد در طبیعت تجزیه شود.
استفاده از مواد پلاستیکی در حالی در کشور رو به افزایش است که هیچ‏گونه برنامه‏ای جهت بازیافت (استفاده دوباره) آن وجود ندارد و گفته می‏شود که تمامی آن‏ها یکجا با زباله‏های دیگر در خاک دفن می‏گردد. نثار احمد حبیبی غوری، رییس تنظیف شاروالی کابل، می‏گوید که پلاستیک در تمام دنیا استفاده می‏شود اما در آن کشورها زمینه مدیریت و بازیافت آن موجود است: “ما روزانه در حدود پنج‏هزار تن زباله را از شهر کابل خارج می‏کنیم که نزدیک به 100 تا 150 تن آن مواد پلاستیکی است، ما پلاستیک را جداسازی و ذخیره هم می‏کنیم. ما قبلاً با یک کمپنی قرارداد داشتیم تا به آن‏ها مواد خام داده و پلاستیک جدید بگیریم، اما به علت نارضایتی از کار شان قرار‏داد را فسخ کردیم و در حال حاضر در حال ذخیره‏سازی مواد پلاستیکی هستیم.”
اما داکتر محمدادریس توخی، رییس صحت محیطی شاروالی کابل، می‏گوید: “در حال حاضر در کشور انواع زباله‏ها یکجا می باشد و شاروالی کابل اکثریت زباله‏ها را بدون جداسازی دفن می‏کند.”
از سویی هم، نجیب‏الله صدیقی، رییس شرکت صفا ساحل که مدت نه سال است شرکتش در بخش تولید مواد بازیافت فعالیت دارد، می‏گوید در حال حاضر در شهر کابل تنها همین شرکت است که در بخش بازیافت مواد پلاستیکی فعالیت دارد. وی می‏افزاید با آنکه نه سال از فعالیت این شرکت می‏گذرد اما شاروالی کابل هیچ گونه همکاری با این شرکت نداشته است: “شاروالی کابل هم با آنکه وظیفه‏اش است تا با ما همکاری  نماید، چون کار ما مربوط آن‏ها و محیط زیست می‏شود اما در نه سالی که از فعالیت شرکت ما شده یک قرارداد هم با شاروالی نداشته‏ایم و تولیدات خود را در بازار آزاد می‏فروشیم.”

برخوردهای سلیقوی
با امور محیط زیستی
مسوولان در اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‏گویند که ادارات مسوول در حکومت با مسایل محیط زیستی برخورد سلیقوی داشته و آن را در اولویت کاری خود قرار نمی‏دهند. عبدالولی مدقق، معین پالیسی و روابط بین‏الملل اداره ملی حفاظت از محیط زیست، می‏گوید: “تجربه‏ای که من دارم این است که هنوز در بحث محیط زیستی در کشور اداراتی که باید کار بکنند متأسفانه مسایل محیط زیستی را در اولویت کاری خود قرار نمی‏دهند و منحیث یک موضوع سلیقوی برخورد می‏کنند، بدون این که درک بکنند که مسایل محیط زیستی مستقیم به زندگی انسان‏ها سر و کار دارد، اگر محیط ما آلوده می‏شود به این معنا است که زندگی ما آلوده است و صحت ما آلوده است، که در آن صورت بالای اقتصاد ما هم تأثیر می‏کند و بالای روح و روان ما تأثیر می‏گذارد.”
وی همچنان می‏افزاید: “تقاضای اداره محیط زیست از تمام ادارات مسوول دولتی و غیر‏دولتی و نهادهای اجتماعی این است که مسایل محیط زیستی را نه منحیث مسأله سلیقوی بلکه منحیث اولویت جدی قرار دهند تا مشکلی که ما در حال حاضر به  آن دچار هستیم برای نسل آینده بیشتر نشود که در آن صورت رفع  آن هم زمان‏گیرتر خواهد شد و هم هزینه بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد.”
این در حالی است که آگاهان محیط زیستی ضمن هشدار می‏گویند به منظور رهایی از وضعیت بحرانی زیسست محیطی، حکومت باید گذشته از تطبیق قوانین منع استفاده از پلاستیک، زمینه مدیریت زباله‏ها به خصوص بازیافت دوباره مواد را روی دست گیرد و مردم نیز باید فرهنگ پاک نگه داشتن محیط را نهادینه نمایند. همچنان باید تلاش شود تا ظروف یکبارمصرف پلاستیکی بر پایه پلیمر جای شان را به ظروف یک‏بارمصرف بر پایه گیاهی بدهد؛ در غیر این صورت، خسارات ناشی از ظروف و خریطه های پلاستیکی بر طبیعت، محیط زیست و انسان جبران ناپذیر خواهد بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA