ads

عدم پرداخت ملیاردها افغانی مالیه به دولت

دولت افغانستان، طى هشت سال، ملياردها افغانى را از مدرک ماليات بر عايدات، به اين دليل متضرر شده است که سکتور خصوصى، ارزش اقلام صادراتى را حدود ٧٩ درصد پايين‏تر از اصل قيمت ارايه می‌کند.

نویسنده: The Killid Group
16 سنبله 1392
عدم پرداخت ملیاردها افغانی مالیه به دولت

دولت افغانستان، طى هشت سال، ملياردها افغانى را از مدرک ماليات بر عايدات، به اين دليل متضرر شده است که سکتور خصوصى، ارزش اقلام صادراتى را حدود ٧٩ درصد پايين‏تر از اصل قيمت ارايه مى‏کند.

به اساس معلومات اتاق تجارت و صنايع و اداره انکشاف صادرات وزارت تجارت، رقم صادرات افغانستان در سال گذشته  ٤١٠ مليون دالر امريکايى ثبت شده است؛ اما برخى منابع، اين رقم را ١،٥ مليارد دالر خوانده و “مشارکت رسانه‏‌هاى آزاد”، به اساس قيمت‏‌هاى اقلام صادراتى درج شده در گزارش ماه دلو سال گذشته اتاق تجارت، رقم يادشده را بيش از ١،٩ مليارد دالر امريکايى تخمين کرده است.

اداره انکشاف صادارت وزارت تجارت و صنايع کشور، گزارش اقلام صادراتى ٩ ماه اول سال گذشته را که از سوى اتاق تجارت و صنايع، ترتيب و به اداره ياد شده روان شده بود را در اختيار مشارکت رسانه‌‏هاى آزاد قرار داده است.

مشارکت رسانه‏‌ها، به اساس اين گزارش، طور نمونه، قيمت اموال صادراتى برج دلو سال ١٣٩١ را  با قيمت‌‏هايى که توليد کنندگان و تجار ارايه كرده‌‏اند، مقايسه و بررسى نموده است.
اين بررسى که به اساس ارقام ارايه شده در گزارش و نيز گفت وگو با حدود٦٠ تن از توليد کنندگان و تجار در مرکز و ولايات مختلف صورت گرفته، بيانگر آن است که ارزش اصلى اقلام صادراتى به طور متوسط  4.8 برابر بالاتر از قيمت‏‌هاى ارايه شده توسط سکتور خصوصى بوده است.

جدول مقايسوى:
قيمت‌‏هاى ارايه شده توسط تجار و توليد كنندگان به مشارکت رسانه‏‌هاى آزاد   
اوسط قيمت‌‏هاى ارايه شده توسط سکتور خصوصى به دولت   
واحد مقياس


در صورتى که در ساير ماه‏‌هاى سال ١٣٩١ نيز تفاوت حد اوسط قيمت‏‌ها، مانند آمار درج گزارش يادشده در ماه دلو باشد، اين رقم به بيش از ١،٩ مليارد دالر می‌رسد؛ زيرا به اساس آمار ماه دلو، اوسط قيمت‏‌هاى اصلى حدود ٤،٨ برابر افزايش دارد و برخى مراجع رسمى رقم ارزش اقلام صادراتى سال گذشته را ٤١٠ مليون دالر خوانده ‏اند.
قابل ذکر است که قيمت‌‏هاى برخى اقلام صادراتى ماه دلو سال گذشته که در گزارش اتاق تجارت ارايه شده، با قيمت‌‏هاى  چند ماه ديگر درج اين گزارش، چک و دیده شد که برخى قيمت‏‌ها کمتر و برخى هم بالاتر از ماه دلو، ثبت شده است؛ اما در کل تفاوتى چندانى ندارد.
مشارکت رسانه‏‌ها، اين ١،٩ مليارد دالر را به اساس حد اوسط قيمت‏‌هاى ارايه شده از سوى تجار و ارقام موجود در گزارش يادشده ماه دلو، محاسبه نموده است، اما در صورتى که قيمت بلند ارايه شده از سوى برخى تجار در نظر گرفته شود، رقم صادرات سال گذشته به بيش از ٩ برابر رقم اعلام شده (٤١٠ مليون دالر)  می‌‏رسد.

تاييد آمار غير حقيقى

نجلا حبيب يار، رييس اداره انکشاف صادرات می‌گويد که ارزش اقلام صادراتى بالاتر از آمار ثبت شده می‌‏باشد، زيرا تجار براى گريز از ماليات، ارزش اقلام صادراتى را پايين‏تر از اصل قيمت ارايه می‌‏کنند.

وى گفت: “ارقامی که از لحاظ ارزش پولى، از اتاق تجارت و گمرک می‌گیریم، ارقام واقعى نيست.”
نجلا می‌‏گويد به اساس که از کشورهاى وارد کننده از افغانستان چون كشورهای امريکايى، اروپايى و آسياى مرکزى و جنوبى به دست آورده است، رقم مجموعى صادرات گزارش‌‏هايى سال گذشته افغانستان به بيش از ١،٥مليارد دالر می‌‏رسد.
اداره انکشاف صادرات با آن که وعده نمود، گزارش کشورهاى يادشده را در اختيار مشارکت رسانه‏‌ها قرار دهد، اين كار را انجام نداد.
اما ميرزمان پوپل، مدير صادرات اتاق تجارت و صنايع، با رد سخنان نجلا، گفت در صورتى که از انتقال قاچاقى اموال صادراتى جلوگيرى شود و ارقام حقيقى ارايه گردد، رقم صادرات افغانستان سالانه به ٨٠٠ مليون دالر می‌رسد.
اما محمد قربان حقجو، رييس عامل اتاق تجارت و صنايع، سخنان نجلا حبيب‌‏يار را در مورد آمار صادرات سال گذشته، تاييد می‌‏کند.
همچنان حاجى محمد حسن، رييس اتحاديه صادرکنندگان افغانستان می‌گويد، تاجران براى اين که در اخير سال، بيلانس خود را کم نشان دهند، آمار حقيقى را ارايه نمی‌‏کنند.
به گفته وى، تجار به اين دليل دست به اين کار می‌زنند که در اخير سال، حين ارايه بيلانس و تمديد جواز، با مشکلات زيادى چون ضايع شدن حدود چهار ماه وقت و غيره مواجه می‌شوند.

مشکل هشت ساله

نجلا می‌گويد که مشکل ارايه آمار غير حقيقى ارزش صادرات از سوى تجار، از سال ١٣٨٧ به اين طرف وجود دارد، زيرا قبل از آن براى چند سال، صادرات به دليل حمايت از صادركنندگان، از ماليات معاف بود.
وى می‌‏افزايد، فرمان رييس جمهور در مورد معافيت ماليات برعايدات صادرات، مقطعى بود و از سال ١٣٨٧ مشکل يادشده به وجود آمده است.

گزارش‏‌ها حاکى  است که مطابق مصوبه شماره ۴، مورخ ۲۶ حمل سال ۱۳۸۷ شورای وزیران، شرکت‏های افغانی طی سال‌‏های ۱۳۸۴، ۱۳۸۵و ۱۳۸۶ مکلف به ارایه بیلانس‌‏شان نبوده، ولی مکلف شده بودند تا سر از سال ۱۳۸۷ بیلانس فعالیت‏‌های‏شان را طبق قانون مالیات برعایدات به بودجه دولت ارايه كنند.
اما حاجى حسن مى‏گويد که مشکل ارايه ارزش پايين‏تر از اصل قيمت اموال صادراتى از سوى تجار، در سال‏هاى قبل از ١٣٨٤ نيز وجود داشت.
به اساس معلومات منبع، صادرات در زمان حکومت طالبان (تا اواخر سال ١٣٨٠) از هر نوع ماليه معاف بود، اما بعد از آن تا سال ١٣٨٤ صادرکننده‏ها، مکلف به پرداخت ماليه و محصول گمرکى بودند.

به گفته وى، سپس ماليه و محصول گمرکى اموال صادراتى معاف شد، اما بر عوض آن ٢٠ درصد ماليات بر عايدات وضع گرديد که اين نوع ماليات نيز به هدف حمايت از صادرات کشور تا سال  ١٣٨٧معاف گرديد.
وى گفت که در سه سال ( ١٣٨٤- ١٣٨٥ و ١٣٨٦ ) تجار به اين دليل آمار حقيقى صادرات را ارايه می‌‏نمودند که صادرات از هر نوع ماليه معاف بود، اما بعد از آن، با وضع ماليات بر عايدات، دوباره اين مشکل به وجود آمده است.
به اساس گزارش‌‎‏ها،ارزش صادرات افغانستان در سال ١٣٨١ يک صد مليون دالر امريکايى و در سال‌‏هاى بعدى تا سال ١٣٨٧ به ترتيب: ١٠٧ مليون، ٣٠٥ مليون، ٣٨٤ مليون، ٤١٦ مليون، ٤٥٤ مليون و ٥٤٥ مليون دالر ثبت شده است.

با اين حال به اساس گزارش‏‌ها، ميزان صادرات کشور در سال ١٣٨٨، 403 مليون دالر، در سال ١٣٨٩، 380 مليون دالر، در سال١٣٩٠، حدود 400 مليون دالر و سال گذشته ٤١٠ مليون دالر  ثبت شده است.

همکارى اتاق تجارت در ارايه آمار غيرحقيقى

نجلا حبيب يار می‌‏گويد که اتاق تجارت و صنايع نيز با صادرکنندها، در مورد ارايه آمار پايين‏تر از اصل قيمت، تا حدى همکارى کرده است.
به گفته وى، هدف اين همکارى اتاق تجارت، اين است که صادرکننده‏‌ها در بازارهاى جهانى، رقابت کرده بتوانند. او می‌‏افزايد: “به گفته خود اتاق تجارت، وقتى  فورمه ( آ ) يا فورمه ابتدايى ماليات برصادرات را خانه پرى می‌کنند، ارقام توليد را کمتر نوشته می‌‏کنند که اين‌‏ها (صادرکننده‌‏ها) بتوانند توليد خود را به قيمتى بفروشند که در بازار بين المللى رقابت کرده بتوانند.”

فضل احمد جویا، استاد پوهنځى اقتصاد پوهنتون کابل می‌‏گويد: “متاسفانه که اتاق تجارت و صنايع کور کورانه از سکتور خصوصى دفاع می‌کنند و هميشه حق مى‏خواهند ولی وجايب و مکلفيت‏ها را نمى‏خواهند. ما می‌‏بينيم که در نظام اقتصادى ما که امروز عرصه‏‌هاى مختلف اقتصادى به سکتور خصوصى واگذار شده، انحصارى و مافيايى شده است، اما هيچ وقت اتاق تجارت، از انحصارگرا و مافيای اقتصادى انتقاد نمی‌‏کند.”
موصوف، پرداخت ماليات بر عايدات، براى مساعد ساختن فرصت‏هاى سرمايه گزارى را از سوى حکومت، امر ضرورى می‌‏داند و می‌‏افزايد: “نبايد اتاق تجارت از اين کار نامشروع صادر کننده‏‌ها حمايت می‌‏کرد. حمايت می‌‏تواند از راه مشروع نيز صورت گيرد.”

اما خان‌جان الکوزى، معاون اول اتاق تجارت و صنايع می‌‏گويد که قيمت‏‌ها از سوى اتحاديه‌‏هاى صادر کننده‏‌ها، تعيين می‌‏شود و در اتاق تجارت و صنايع ثبت و تاييد می‌‏گردد. وى افزود: “ما مجبور استيم ارقامى که از تاجر و اتحاديه مربوطه تاييد شود را تاييد کنيم.” 
الکوزى در مورد اين که تاييد ارقام غير واقعى از سوى اتاق تجارت و صنايع، عمل خلاف قانون نيست؟ گفت: “بلى! خلاف قانون است، مگر ماليه طاقت فرسا است؛ از قدرت مردم بلند است. نمى‏تواند که بپردازند؛ اين خو يک چور است. در ديگر دنيا بالاى صادرات ماليه نيست.” 
اما موصوف به تاکيد گفت که اتاق يادشده، بالاى صادر كنندگان فشار آورده تا ارزش اقلام صادراتى را بلندتر بنويسند.
اتاق تجارت و صنايع می‌‏گويد که ميزان ثبت شده صادرات افغانستان، طى ربع اول سال روان، نسبت به ربع اول سال گذشته، نزديک به ٤٠ درصد افزايش يافته است.

عدم پرداخت ملياردها افغانى به دولت

به اساس فقره اول ماده چهارم قانون ماليات بر عايدات، ماليات بر عايدات اشخاص حکمى، 20درصد عوايد قابل ماليه آن‏ها، در سال مالى می باشد، بنا‌ صادركنندگان مکلف‏ اند تا ٢٠ درصد عوايد خالص را به دولت بپردازند.

رييس اداره انکشاف صادرات، نجلا حبيب يار، می‌‏گويد که رقم دقيق عدم پرداخت ماليات بر عايدات، از مدرک صادرات را در اختيار ندارد، اما گفته می‌تواند که صادرکنندگان، در پنج سال اخير، با ارايه ارقام نادرست، از پرداخت ملياردها افغانى ماليه به حکومت، فرار کرده ‏اند.

حاجى محمد حسن، رييس اتحاديه صادرکننده‏‌ها نيز می‌گويد که آمار دقيق در اين مورد در اختيار ندارد، زيرا فيصدى عوايد خالص صادرات کشور متفاوت مى‏باشد. به گفته وى، عوايد خالص صادرات در گمرک‏‌ها، چهار، پنج، هشت و يا ده درصد محاسبه می‌شود.

با در نظر داشت اين چهار رقم که اوسط  آن ٦،٧٥ می‌‏شود و همچنان حدود ١،٩ مليارد دالر ارزش صادراتی که قبلا از آن يادآورى شده، گفته می‌‏توانيم که عايد سال گذشته دولت از مدرک ٢٠ درصد ماليات بر عايدات صادرات، در صورتى که آمار حقيقى ارزش صادرات ارايه می‏شد، بايد به حدود ١،٤ مليارد افغانى معادل (٢٦٥٩٥٠٠٠ دالر امريکايى) می‌‏رسيد.
اين در حالى است که به اساس آمار جدول مقايسه‌یى شامل اين گزارش، ارزش اقلام صادراتى به شکل اوسط، حدود ٧٩ درصد پايين‏تر از اصل قيمت، ارايه شده است و صادركنندگان تنها حدود يک بر پنج حصه ماليات بر عايدات را پرداخت کرده ‏اند.

همچنان قابل ذکر است  که فساد ادارى و مشکل کم نشان دادن ارزش اقلام صادراتى و به اين ترتيب فرار از ماليه، در هشت سال وجود داشته است، زيرا  بنابر سخنان نجلا حبيب يار و حاجى حسن كه می گويد صادرکننده‏‌ها در سه سال قبل از ١٣٨٧ نيز آمار حقيقى ارزش کالاى صادراتى را ارايه نمی‌کردند، طى پنج سال اخير، صادرکننده ‏ها از پرداخت ملياردها افغانى، ماليه فرار نموده ‏اند.
در همين رابطه، مشاركت رسانه‏‌ها از وزارت ماليه خواسته تا عوايد دولت از بابت ماليات بر عوايد صادرات را طى سال‏‌هاى اخير و يا دست کم، سال گذشته را در اختيار ايشان بگذارد تا به اساس آن، رقم مالياتى که به دولت پرداخت نشده تخمين شود، اما مشاور ارشد وزارت ماليه گفت که آمار مشخص در اين مورد در اختيار ندارد.
احمدعلى فرزاد، معاون سخن‌گوى اين وزارت نيز می‌‏گويد که آمارى از ماليات بر عايدات صادرات را در اختيار ندارد.

فساد ادارى

خانجان الکوزى، معاون اول اتاق تجارت و صنايع مى‏گويد که بر علاوه پرداخت ٢٠ درصد ماليات بر عايدات، صادر کننده‏ها در گمرکات و مستوفيت‏ها به مشکل فساد ادارى و کاغذپرانى نيز مواجه می‌‏شوند.

همچنان نجلا حبيب يار گفت که ارايه آمار غير حقيقى ارزش کالاى صادراتى، زمينه فساد در گمرکات را مساعد كرده است. وى می افزايد: “اگر ما يک قلم جنس را عوض٥٠ افغانى، نوشته می‌‏کنيم، ده افغانى، وقتى كه به گمرک می رويم و گمرک او ره چک می‌کنه و می‌‏بينه که ده افغانى است، می‌‏گويد که مه ايره پروسس نمی‌‏کنم تا که مره رشوت ندهى‏. همى دليل بوده که مملکت ما در فساد ادارى مقام اول را گرفته است.”

موصوف گفت که چندين بار اداره انکشاف صادرات به همکارى پوليس و اتاق تجارت و صنايع، از گمرکات و بنادر  ارزيابى نموده و افرادى که از تاجران به عنوان رشوه، پول می‌‏گرفتند را شناسايى و به ارگان‏هاى عدلى سپرده‏اند.

وى جزيياتی را در اين مورد ارايه نکرد اما گفت که در اين زمينه تصويرهاى ويديويى را در اختيار دارد؛ اما اداره يادشده،‌ از ارائه اين ويديوها به مشارکت رسانه‏‌ها خودداری كرد.
همچنان حاجى محمد حسن، رييس اتحاديه صادرکنندگان می‌‏گويد، در سال‏‌هايى که بيلانس معاف بود، صادرات افغانستان سالانه به ٨٠٠ مليون دالر مى‏رسيد.

موصوف نيز از وجود فساد در گمرکات شکايت نموده، گفت: “نسبت اين که تاجر به خاطر اين كه ارايه بيلانس، مشکلات زيادی را تحمل می كند و برای ارايه بيلانس و تجديد جواز خود، سه تا چهار ماه می‏دود، همينجه است که مايوسيت به بار مى‏آيد. تاجر، مال خوده می‌‏دهد به کميشنکار و کميشن‌کار به يک نرخ بسيار پايين صادرش مى‏کنه که حتى تا ٣٠ فی‏صد او نرخ نمى‏باشد. در اين صورت از ارايه بيلانس او کميشن‌کار جلوگيرى می‌کند.”
وى اضافه کرد: ” تاجر ما به  اين علاقه‏مند است که نرخ انوايس(صورت حساب)اش حقيقى باشد، ولى مشکلات برايش دامن‌گير است؛ مشکلات در ارگان‏‌هاى کشور است.”

حاجى غلام حيدر رفعت، رييس شرکت صادراتى “حيدر رفعت لمتد”، گفت: “تاجر از ماليه نمی‌گريزد و بسيار به خوشى، ٢٠ فی‏صد عايد خالص خود را به دولت مى‏پردازد، اما مشکل در کجا است؟ مشکل درسيستم دورانى ادارى همى موضوع است. مستوفيت، هيأتى را توظيف می‌کند که شرکت را بررسى کند و همان هيأت وقتى به شرکت آمد، صدها مشکل را به وجود مى‏آورد که اصلا وجود ندارد؛ پس تاجر از ماليه نمى‏گريزد بلکه از همى مصيبت‏ها مى‏گريزد.”
وى مى‏گويد که مشکلات يادشده ناشى از فساد ادارى در ادارات دولتى می‌‏باشد.
طارق احمد سرفراز، رييس ثبت مرکزى وزارت تجارت و صنايع، می‌‏گويد که  تجار بايد قبل از تجديد جواز، حساب ٢٠ درصد ماليات برعايدات صادرات‏‌شان را تصفيه کنند.
به گفته وى، تصفيه اين حساب، زمان طولانى را در بر مى‏گيرد و سبب به تعويق افتادن تجديد جواز می‌شود.
موصوف گفت که تجار در قسمت تمديد جواز هيچ مشکلى در وزارت تجارت ندارد و زمانى که حساب آن‏ها با وزارت ماليه تصفيه گردد، در مدت يک ساعت جواز آن‏ها تمديد می‌شود.

سرفراز مى‏‌گويد که مشکل يادشده را با وزارت ماليه مطرح نموده و وزارت ماليه در حال ساده سازى پروسيجرها است.
نجيب الله منلى، مشاور ارشد وزارت ماليه نيز می‌‏گويد که وزارت ماليه برنامه ساده سازى پروسيجرها را که براى صادركنندگان سهولت را فراهم می‌کند، زير دست دارد و تا حال برخى پروسيجرها، ساده شده و برخى از آن‏ها نيز زير دست است.

وى نيز وجود فساد ادارى را رد نمی‌کند و می‌گويد: “موجوديت فساد ادارى را هيچ کسى نمی‌‏تواند نفى کند؛ وجود دارد. در فساد عموما دو نفر شريک می‌باشد، يکى کسى که پول می‌گيرد و يکى کسى که به خاطر به دست آوردن منفعت نامشروع، پول می‌دهد؛ هر دو جانب در نظرگرفته شود.”
منلى در مورد اين که چرا در گمرکات اسنادى که در آن ارزش غير واقعى اقلام صادراتى درج باشد، پذيرفته مى‏شود، گفت: “اصولا ما اعتبار می‌کنيم و اعتماد مى‏کنيم سر متشبثين که آن‏ها از ماليات فرار نمی‌‏کنند، آن‏ها مردم حق شناس هستند. ما يک کنترول نمونه‏‌اى می‌کنيم، اگر در اين کنترول نمونه‌ای، کسى برابر شد که تخلف کرده باشد، باز حتما بالايش جريمه سنگين می‌‏آيد.”
موصوف در اين مورد معلومات بيشتر ارايه نکرد، اما به تاکيد گفت که وزارت ماليه در گمرک‌ها، مبارزه جدى عليه فساد را آغاز کرده است که افزايش عوايد، بيانگر اين اظهارات وى می‌باشد.

به اساس معلومات وزارت ماليه افغانستان، دولت در ٩ ماه اول سال١٣٩١، هشتاد و يک مليارد افغانى و در سال روان مالى، تا حال، ٦٥ مليارد افغانى عايد داشته است.
محمدطاهر شریفی، رييس بررسى نظارت و تعقيب قضاياى اداره مبارزه با فساد ادارى مى‏گويد که فساد ادارى در تمام ادارات به شمول گمرک وجود دارد، اما تا کنون اين اداره در مورد فساد در بخش صادرات، کدام بررسى را انجام نداده، زيرا تا حال شکايتى در اين مورد دريافت نکرده است.

وى در جواب اين سوال که اکنون كه ازطريق مشارکت رسانه‏‌ها در مورد مشکل فساد در بخش صادرات، آگاهى پيدا کرده است، آيا بعد از اين در مورد مشکلات يادشده در گمرک، اقدامى خواهد کرد يا خير، گفت: ” اگر براى ما گزارش مواصلت کند و از مقامات اجازه داده شود، ما فورا تحت بررسى قرار می‌‏دهيم. درصورتى که براى ما راپور داده نشود و اجازه داده نشود، ما نمی‌‏توانيم که سر به خود، جايى را مورد بررسى قرار بدهيم.”

اثرات بدِ ارايه آمار غيرحقيقى

نجلا حبيب يار، رييس اداره انکشاف صادرات می‌‏گويد که نشان دادن رقم پايين صادرات کشور، در کنار فرار از ماليه، سبب کاهش ارزش پول افغانى و نااميد شدن سرمايه گذاران نسبت به آينده‏شان در افغانستان مى‏شود.
به گفته وى، اين نااميدى سبب مى‏شود که سرمايه گزار، در عوض افغانستان، در کشورهاى ديگرى سرمايه گذارى کند.
نجلا خاطر نشان کرد که  به دنبال کشيدن سرمايه از کشور، در کنار ساير مشکلات اقتصادى، بيکارى نيز بيشتر مى‏شود.
فضل احمد جویا، استاد پوهنځى اقتصاد پوهنتون کابل نيز مى‏گويد که کم نشان دادن ارزش صادرات، در کنار گريز از ماليات، سبب ايجاد مشکلات اقتصادى می‌‏شود، زيرا از اثر نبود ارقام واقعى، کسانى که برنامه‌‏هاى اقتصادى را تهيه می‌‏کنند، دچار مشکل می‌‏شوند.

راه حل اين معضل

رييس اداره انکشاف صادرات پيشنهاد می‌‏کند که ماليات بر عايدات صادرات، معاف گردد و يا دست کم ٥٠ درصد کاهش داده شود.
او در مورد اين که اگر ماليات بر عوايد صادرات معاف و يا کاهش داده شود، حکومت متضرر نخواهد شد،  گفت: “تا يک حدى متضرر خواهد شد، اما اين کار سبب از بين رفتن فساد ادارى، به دست آمدن ارقام درست صادرات و افزايش سرمايه گذارى‏ها و رشد اقتصادى کشور مى‏گردد.”
همچنان به گفته حبيب يار، بايد حکومت در گمرکات مبارزه جدى عليه فساد را روى دست گيرد و طرزالعمل‏هاى ادارى را ساده سازد.
مسوولان اتاق تجارت و صنايع نيز معاف شدن صادرات از ماليات بر عايدات و دست کم ٥٠ درصد کاهش اين ماليات را پيشنهاد مى‏کنند؛ اما حاجى حسن، رييس اتحاديه صادرکنندگان پيشنهاد ديگرى دارد. وى مى‏گويد، صادرکننده‌‏ها پيشنهاد می‌کنند که بر عوض روند فعلى ماليات بر عايدات، نيم فی‏صد ارزش اقلام صادراتى در گمرکات، طى تعرفه گمرکى اخذ شود.

به گفته وى در اين صورت، صادرکننده‏‌ها حاضر می‌‏شوند که نرخ حقيقى و يا ٩٥ درصد نزديک به حقيقت را ارايه کنند.
حاجى حسن به تأکيد مى‏گويد: “اگر نرخ انوايس، حقيقى شود و هم نيم فيصد از همين نرخ انوايس در حساب دولت تحويل شود، دولت ما بسيار قوى عايد مى‏کند و رقم صادرات افغانستان به دو مليارد دالر خواهد رسيد.” 
حاجى غلام حيدر رفعت، رييس شرکت صادراتى “حيدر رفعت لمتد” نيز طرح حاجى حسن را تاييد نموده، گفت: “اگر اين کار صورت گيرد، از رفتن پول ما به جيب يک عده مخصوص، جلوگيرى می‌‏شود.”

اما نجيب الله منلى، مشاور ارشد وزارت ماليه، معاف شدن و کاهش ماليات برعايدات، از مدرک صادرات را ناممکن دانسته مى‏گويند که بايد راه‏هاى ديگرى برای حل این معضل جستجو گردد.
وى گفت که ماليات بر عايدات صادرات، به اساس قانون از صادر کننده‌‏ها در اخیر هر سال گرفته می‌شود.
منلى می‌‏افزايد: “وقتى که می‌خواهيم نظام را قانونمند بسازيم، بايد همه چيزها تفکيک شود. ما نمی‌توانيم فقط قسمتى را که خواسته باشيم و يا قسمى را که دوست‏هاى ما خواسته باشند، در قوانين تغييرات بياوريم. يکى از اساسات نظام قانونمند ثبات و تداومش است؛ البته در قانون تغيير می‌آيد، اما هر روز تغيير آورده نمى‏توانيم.”
همچنان موصوف، طرح پيشنهادى سکتور خصوصى مبنى بر معافيت و يا کاهش٥٠ درصد ماليات بر عايدات صادرات را راه منطقى براى تشويق و حمايت از صادرات نمى‏داند، زيرا به گفته وى دولت نيز براى به پا ايستاد شدن نياز دارد که عوايد خود را بلند ببرد. به گفته وى، بايد براى تشويق و حمايت صادر کنندگان راه‏هاى ديگرى جستجو گردد.
موصوف گفت که از اموال صادراتى به جز از ماليات بر عايدات، ديگر هيچ نوع ماليه و تعرفه گمرکى اخذ نمى‏شود، اما باز هم در طرحى که اخيرا تهيه شده، براى حمايت و انکشاف صادرات کشور، سهولت‏‌هايی براى سرمايه گزاران، چون توزيع زمين، فراهم آورى انرژى برق، دسترسى به قرضه و کاهش محصول گمرکى ماشين آلات وارداتى لازم براى پروسس محصولات صادراتی، در نظر گرفته شده است.

منلى در مورد سخنان حاجى محمد حسن که گويا با پذيرفتن طرح او، تجار آمار حقيقى را ارايه كرده و عوايد دولت بيشتر خواهد شد، گفت: “کتمان عوايد يک مسأله واقعى است، اما کتمان عوايد را باز هم نمى‏توانيم که با تغيير دادن ماهيت ماليه، جبران کنيم. هر قدر اگر شما ماليه را پايين بياوريد و اگر يک افغانى هم بسازيم، همان يک افغانى را که کسى می‌‏دهد به دل خوش نمی‌‏دهد، باز هم کوشش می‌کند که از همان يک افغانى کمتر بدهد.” 

استاد فضل احمد جویا، مبارزه جدى با فساد ادارى، مجازات افراد متخلف و بلند رفتن ظرفيت کارمندان گمرکات را از راه‏هاى حل اين معضله مى‏داند.
همچنان او می‌‏افزايد: “اگر ناقضان قانون مجازات شوند، من يقين دارم که تخلفات کم مى‏شود، چون شريک هستند. نظام ما مافيايى شده و زير نام سکتور خصوصى، اراکين دولتى تجارت خود را مى‏کنند. منافع ملى اکثرا در نظرگرفته نمى‏شود. اراده سياسى براى خدمت مردم وجود ندارد.”
جویا، با تاييد سخنان منلى گفت که طرح تهيه شده وزارت ماليه، طرح مناسب براى حمايت از سرمايه گزاران می‌‏باشد.

سيف الدين سيحون، استاد ديگر پوهنځى اقتصاد پوهنتون کابل، در مورد طرح پيش‌نهادى معافيت و کاهش ماليات برعايدات صادرات گفت، در کشور چون افغانستان که به جز از اخذ ماليات، هيچ منبع داخلى براى تمويل بودجه ندارد، طرح منطقى بوده نمی‌‏تواند.  
وى نيز ايجاد سهولت‏‌هايی چون انرژى برق، زمين و غيره را براى سرمايه گزاران، راه بهتری برای حمايت از تجار و صادرات افغانستان می‏داند.   

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA