ads

2014 لرزه بر زمین انداخت!

کسانی‏که پيشه‏ی خريد و فروش خانه و زمين را دارند می‏گويند، از دو سال بدين‏سو نرخ و معامله‏ی املاك  با کاهش  30تا 60 درصدی روبرو بوده است. آنان نگرانی مردم از سرنوشت كشور پس از سال 2014 را عامل اصلی به وجود آمدن اين وضعيت دانسته و خاطرنشان می‏سازند که هراس از 2014 معاملات اقتصادی و تجاری را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

نویسنده: The Killid Group
12 حوت 1391
2014  لرزه بر زمین انداخت!

کسانی‏که پيشه‏ی خريد و فروش خانه و زمين را دارند می‏گويند، از دو سال بدين‏سو نرخ و معامله‏ی املاك  با کاهش  30تا 60 درصدی روبرو بوده است.

آنان نگرانی مردم از سرنوشت كشور پس از سال 2014 را عامل اصلی به وجود آمدن اين وضعيت دانسته و خاطرنشان می‏سازند که هراس از 2014 معاملات اقتصادی و تجاری را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

اما اين تاثيرات تنها در كابل محدود نشده، بلکه سروی‏های انجام شده از سوی كليد نشان مي‏دهد كه قيمت زمين و املاك در شهرهاي بزرگي چون هرات و مزار شريف نيز با كاهش قابل ملاحظه‏ي مواجه شده است.

زوایای دیگر 2014

قرار گرفتن در آستانه‏ی سال سرنوشت ساز 2014 در ذات خود لرزه بر نرخ زمین نینداخته است، بلکه کاهش کمک‏های خارجی، پخش و نشر خبرهاي مربوط به غصب زمين توسط زورمندان، کاهش دفترهای خارجی برای اجاره کردن منازل، نبود امنيت در برخي ولايات، رشد فزاينده‏ی بيكاري، نگرانی مردم از ناامنی بیش‏تر در آینده و انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو از عوامل ديگر کاهش قيمت جايدادها و املاك در كشور خوانده مي‏شود.

سرمايه گذاران بخش املاك با ابراز نگراني مي‏گويند، در صورت تداوم چنين وضعيت قيمت املاك و زمين طي سال‏هاي آينده كاملا سقوط خواهد كرد. اما آگاهان امور چنين نگراني‏هايي را بي بنياد دانسته بر اين باوراند كه پس از سال 2014هيچ  تغييري در وضعیت کنونی به وجود نخواهد آمد.

بازار کساد معامله‏ی املاک در کابل

با آن‏كه پس از سال ۲۰۰۲ و با بازگشت بيجاشدگان داخلي و خارجي به كشور و نيز سرازير شدن مقادير زياد كمك هاي خارجي به كشور جايدادها و املاك در كابل با نرخ سرسام آور معامله مي‏شد؛ اما اخيرا با کاهش 30 درصدي مواجه شده است.

جمشيد كه از ده سال بدين‏سو در كارته سه كابل دفتر راهنماي معاملات دارد، مي‏گويد: نسبت به دوسال گذشته در قيمت جايدادها در اين شهر 30 درصد كاهش به ميان آمده است. وي كه ماهانه 10هزارافغاني کرايه‏ی دفتر رهنمایی را می‏پردازد، طي هشت ماه گذشته فقط توانسته با معامله‏ی چهارباب منزل كرايي كرايه دفترش را بپردازد.

محمد حسين رحيمي؛ صاحب دفتر رهنمای معاملات سهرابي در شهركابل نيز از كاهش 30 تا 50 درصدي در قيمت املاك و جايدادها نظر به موقعيت شان سخن می‏گوید.

به گفته‏ی وي خانه‏هايي كه دو سال پیش ماهانه به 4 تا 5 هزار دالر به كرايه داده مي‏شد؛ اما حالا با آن‏كه قيمت آنها به 2 هزار تا یک هزار و پنجصد دالر كاهش يافته؛ با آن هم مشتري ندارد. زيرا موسسات و دفاتر خارجي در كشور كم شده ومردم عادي توان كرايه گرفتن آنهارا ندارند.

وي مي‏افزاید:”در حال حاضر يك قطعه زمين چهار بسوه‏اي در كارته چهار کابل هر بسوه 70هزاردالر خرید و فروش می‏شود، در حالي‏كه عين زمين و در عين موقعيت دو سال پیش به بسوه‏ی 120هزار دالر معامله مي‏شد.”

در همين حال حمكت الله فیضی يكي ديگر از دارندگان دفتر راهنماي معاملات در كارته 3 شهر كابل از كاهش 50 درصدي در كار و بارشان طي دوسال اخير گله مند است. فیضی می‌گوید:”دوسال قبل از امروز ماهانه حد متوسط 10تا 20 هزار دالر عاید داشتیم، اما حالا مصرف شبانه روزی خود را نمی‌توانیم پیدا كنیم.”

این راهنمای معاملات می‌افزاید: “چندین خانه‏ی كرایی درنقاط مختلف شهر ثبت دارم؛ اما هیچ كس سوال نمی‌كند، زیرا توان مالی مردم به شدت پایین آمده و مردم توان خرید و یا كرایه گرفتن خانه را ندارند و سرمایه‌داران سرمایه‌های‌شان را به خارج انتقال داده‌اند.”

وی دلیل، این امر را در خروج نیروهای خارجی از كشور و كم شدن ميزان كمك هاي خارجي می‌داند. زیرا مردم فكر می‌كنند با خروج آنها بازهم افغانستان به سال‌های جنگ داخلی باز خواهد گشت.

تأثیر 2014 بر ساختمان سازی

2014 تنها کار معاملات املاک را کساد نساخته، بلکه بر وضع کار ساخت و ساز نیز تأثیر گذاشته است.

انجنیر غلامعلي كه تجربه‏ی كار دريك شركت ساختماني را دارد به خبرنگار كليد گفته است:” پس از آنكه خبر 2014 بر سر زبان‏ها افتاده كار شركت‏هاي ساختماني نيز به ركود مواجه شده است. مردم كم‏تر ساختمان مي‏سازند وزمينه‏هاي شغلي نيز كم‏ترشده است.”

به گفته‏ی وي نه تنها قيمت املاك و جايداد ها، بلكه وضعيت زندگي و اشتغال زايي نيز نسبت به سال‏هاي قبل به علت نزديك شدن به سال 2014 و بسته شدن بسياري از موسسات خارجي با كاهش رو برو شده و ده‏ها نفر در بي سرنوشتي به سرمي‏برند.

در همین‏حال، عبدالرشيد يكي از باشندگان شهر كابل به پخش و نشر خبرهايي در مورد غصب زمين‏ها توسط زورمندان و عدم شفافيت آينده‏ی شهرك‏هاي ايجاد شده در اين زمين‏ها اشاره نموده، مي‏گويد”: تا هنوز سرنوشت شهرك‏ها وشماري از جايدادهايي كه گفته مي‏شود غيرقانوني مي‏باشند معلوم نيست، به همين دليل کسانی‏كه پول هم دارند نمي‏خواهند پول شان را در جايي سرمايه گذاري كنند كه فردا خود و فرزندانش با مشكل گرفتار شوند.”

با آنكه صدور اسناد معتبر شرعي براي املاك از صلاحيت‏هاي ستره محكمه كشور است، خواستيم نظر اين ارگان را نيز داشته باشيم؛ اما با تماس‏هاي مكرر مسوولان اين ارگان حاضر به مصاحبه با كليد نگرديدند.

هرات هم مصوون نمانده

بيم 2014 علاوه براينكه بالاي قيمت جايداد در كابل اثر منفي گذاشته است در ولايت‏هايي چون هرات ومزارشريف كه از موقعيت جغرافیايي خوبي در كشور برخورداراند، نيز اثرگذار بوده است.

متصدیان معاملات زمین می‏گویند که از یک سال به این سو، بازارمعاملات زمین و خانه، دچار رکود گردیده و اين ركود در جريان زمستان سال جاري50 تا 60 درصد را نشان مي‏دهد.

سید غلام محمد رحمانی، رییس عدلیه‏ی ولایت هرات می‏گويد:” براساس كاهش50 درصدي در معاملات املاک كه يك كاهش متغير و نا پايداري است، سبب شده تا در راستاي حركت‏هاي اقتصادي نيز نسبت به سال‏هاي گذشته كاهش به عمل آيد.”

او خاطرنشان می‏سازد که در سال‏های گذشته، متقاضیان زیادی را برای ایجاد رهنمای معاملات داشته؛ اما از آغاز سال جاري خورشيدي، این تقاضاها به حد اقل رسیده است.

آقاي رحمانی می‏افزاید که كاهش در قيمت زمين حتا سبب شده تا زمين خواران از غصب زمين‏های دولتی و عامه دل‏سرد گردند. به گفته‏ی اين مسوول در حال حاضر در ولايت هرات حدود 65 هزار جريب زمين غصب شده است؛ اما كاهش درمعاملات املاك باعث كاهش در غصب زمين از سوي زورمندان نيز شده است.

با اين وصف، مردم هرات تقلب توسط دفاتر معاملاتی، نبود امنيت و رشد فزاينده‏ی بيكاري را ازعوامل مهم دیگری در زمينه‏ی كاهش فعالیت‏های رهنمای معاملاتی مي‏شمارند.

آنان ابراز می‏دارند که اگر چه، به صورت نسبي، نظارت از سوي ارگان‏هاي دولتي بر خرید و فروش املاک در هرات جریان دارد، اما اين نظارت‏ها، همه جانبه نيست.

شکوه‏ ها از زمین در مزارشریف

در شهر مزارشریف نيز شماری از مالکان رهنما‌های معاملات از پايين آمدن زمين وخانه شكايت دارند.  آنان مي‏گويند؛ در سال‌های گذشته ساختمان‏هایی که در موقعیت نسبتا خوبی قرار داشتند، به 170 هزار دالر امریکایی معامله می‌شد، اما در حال حاضر همین ساختمان‌ها با کاهش بی‌سابقه به 60 هزار دالر خرید و فروش می‌شوند.

گفته مي‏شود دراين ولايت درحال حاضر ده‌ها شهرک و بلاک‌های رهایشی وجود دارد؛ اما بازار این تعمیرها که روزگاری خریداران بي شماري داشت اكنون از رونق مانده وخريدار چنداني ندارند.

دین محمد ملک، یکی از صاحبان رهنمای معاملات در شهر مزار شریف، مدعی است که در حال حاضر هیچ خریداری جهت خرید و يا كرايه‏ی املاک به نزد آنان مراجعه نمی‌کند، در حالی‏که در سال‌های گذشته شمار مشتریان آن‌ها روزانه به ده‌ها تن می‌رسید.

بیرون رفتن نیروهای خارجی در سال 2014، نگرانی مردم از ناامنی بیش‏تر در آینده و انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو از عواملی خوانده شده اند که روند خرید و فروش زمین و مسکن را در شهر مزارشریف تحت تاثير قرار داده است.

راضیان و ناراضیان نرخ زمین

در حالی‏که عده‏ای از کاهش نرخ زمین ناراضی به نظر می‏رسند، شمار دیگری ازمردم پايين آمدن قيمت زمين و كرايه‏ی منازل را روندعادي مي‏خوانند. به باور آنان بلند رفتن قيمت زمين در جريان چند سال گذشته يك قيمت واقعي نه بلكه يك قيمت كاذب بوده كه از سوي زمين فروشان و نظربه تقاضا صورت گرفته است.

آنان بر اين باور اند كه سرازير شدن كمك‏هاي خارجي به كشور، در جريان سال‏هاي گذشته، منجر به رشد اقتصاد كاذب گرديد كه اين به نوبه‏ی خود، باعث ازدياد جايداد در بين مردم و به ويژه دفاتر معاملاتی شد.

حاجي مهدوي، كار شناس امور اجتماعي، مي گويد:”قيمت زمين و خانه درهيچ جاي دنيا به اندازه‏ی كابل بلند نيست واين كار آگاهانه ازسوي شماري از حلقات صورت گرفته و حال كه قيمت اين جايداد ها در حال پايين شدن است نمي‏توان آن‏را به 2014 نسبت داد، بلكه زمين به سوي قيمت واقعي خود در حركت است.”

آب از آب تكان نخواهد خورد

در حالی‏که هراس از 2014 زلزله بر نرخ زمین انداخته و آسمان دل همگان را تیره ساخته است، گفته می‏شود براساس توافق قبلي افغانستان و ناتو قرار است بخش اعظم نيروهاي خارجي در سال 2014 از افغانستان خارج شوند و تمامي مسووليت‏هاي امنيتي را به نيروهاي افغان واگذار نمايند. به باور کارشناسان این توافق و مشارکت دو جانبه‏ی افغانستان و جامعه جهانی مانع از وقوع هرگونه رخداد نامطلوب خواهد شد.

حاجي مهدوي، كارشناس امور اجتماعي براين باور است كه:”آب از آب تكان نخواهد خورد چون بحران در افغانستان به معناي بحران در منطقه وجهان مي‏باشد از اين رو جامعه جهاني به هيچ وجه خواهان اين كار نمي‏باشد.”

مهدوي هراس کنونی را چندان جدي نمي‏شمارد، به باور او تمامي جوامع درحال عبور از جنگ نشيب وفراز هايي را تجربه كرده اند؛ اما براي بيرون رفت ازآن تلاش نموده اند که این تلاش را باید مردم افغانستان نیز انجام دهند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA