ads

خطر ناکامی قیام‌های ضد طالبانی

قیام‌کنندگان بر علیه طالبان در ولایت‌غزنی با ابراز نگرانی از عدم حمایت حکومت می‌گویند، اگر حکومت به صورت جدی از آنها حمایت نکند امکان ناکامی قیام‌های مردمی وجود دارد. انجنیر لطف الله؛ رهبر قیام‌کنندگان ولایت‌غزنی می‌گوید، مناطق زیادی از وجود طالبان در این ولایت پاکسازی شده و مردم به زندگی‌شان به شکل آرام ادامه می‌دهند.  

نویسنده: The Killid Group
22 میزان 1391
خطر ناکامی قیام‌های ضد طالبانی

 

قیام‌کنندگان بر علیه طالبان در ولایت‌غزنی با ابراز نگرانی از عدم حمایت حکومت می‌گویند، اگر حکومت به صورت جدی از آنها حمایت نکند امکان ناکامی قیام‌های مردمی وجود دارد.

انجنیر لطف الله؛ رهبر قیام‌کنندگان ولایت‌غزنی می‌گوید، مناطق زیادی از وجود طالبان در این ولایت پاکسازی شده و مردم به زندگی‌شان به شکل آرام ادامه می‌دهند.

وی به کلید گفت: “حکومت آنچه که باید می‌کرد حمایت نکرده است. ما حمایت قوی حکومت را می‌خواهیم تا مردم و اهالی قریه‌ها ذهنیت‌شان درست شود و زمینه حاکمیت دولت مساعد گردد؛ اگر از قیام‌کنندگان حمایت نشود و یا این قیام‌کنندگان ناکام شوند، امکان آن وجود دارد که یک زمان آنها تحت فشار قرار گیرند.”

وی درادامه افزود:” خداوند آن روز را نیاورد که قیام‌کنندگان ناکام شوند چون من باور ندارم که کسی باشد قیام برپا کند و فضایی را بوجود بیاورد که مردم منتظر آن هستند.”

انجنیز لطف الله از وزارت‌های معارف، صحت‌عامه و دیگر وزارت‌هایی که خدمات اجتماعی به مردم ارایه می‌نمایند خواست تا درمناطقی که از وجود طالبان پاکسازی شده، به بازسازی ونوسازی اقدام نمایند.

وی توجه حکومت را در این راستا خواستار شد و گفت: “مردم این ساحات باید بدانند که برای ماهم کاری صورت می‌گیرد و یا کسانی هستند که برای ما کار می‌نمایند، اگر ازسوی حکومت توجهی صورت نگیرد بازهم همان روند که قبلاً جریان داشت حاکم می‌شود.”

اما موسی خان اکبر زاده؛ والی غزنی می‌گوید، حکومت محلی ولایت‌غزنی همیشه از قیام‌کنندگان حمایت کرده وهر زمان که آنان بخواهند به اندازه توان از آنان حمایت خواهد کرد.

وی یگانه راه نجات مردم را همین خیزش‌ها بیان کرده افزود: ” تنها پولیس و اردوی ملی مسوولیت حفاظت جان و مال مردم را ندارند، این وظیفه هرفرد وبزرگ قوم است که باید در این راستا اقدام نماید؛ این قیام‌ها از جمله قیام‌هایی است که در برابر ظلم، در برابر کسی که آنان را از رفتن به مکتب و داشتن کلینیک محروم می‌کرد، صورت گرفته ما حمایت نمودیم، حمایت می‌کنیم وحمایت خواهیم کرد.”

اما باشندگان ولایت ننگرهار از وضعیت بوجود آمده بعد از قیام‌های ضد طالبان ناراضی به نظر می‌رسند.

اکبر باشنده ولسوالی اچین ولایت ننگرهار می‌گوید، طالبان و قیام‌کنندگان هر دو از یک محل هستند، درگیری بین آنان در ساحه، مردم را دچار مشکل ساخته، و نابسامانی را در این محلات به وجود آورده است.

وی می‌گوید: ” جوانان بیکار بودند و سلاح برداشتند و برضد طالبان اقدام کردند اما مخالفان نیز ازهمین محل هستند، مردم عوام به یک سردرگمی‌ دچار شده‌اند، حکومت باید در این باره اقدام نماید، اگر حکومت اقدام نکند حالت از این هم بدترخواهد شد.”

باشندگان ولسوالی اچین درحدود سه هفته قبل دست به قیام‌های ضد طالبان زدند و دو روز قبل در ادامه قیام‌شان، طالبانی را که از آن سوی خط دیورند آمده بودند، بیرون رانده و چند خانه طالبان محلی را که به طالبان پاکستانی جا داده بودند نیز به آتش کشیدند.

اما شماری از باشندگان ولسوالی‌های ولایت پکتیا که در مناطق‌شان خیزش‌های مردمی ‌صورت گرفته است، وضعیت را عادی توصیف کرده می‌گویند، آنان همیشه آماده هستند تا مبادا مخالفان مسلح دوباره مکاتب و کلینیک‌ها را بر روی مردم مسدود نمایند.

ازسوی هم محمد زرین سخنگوی والی نورستان می گوید، مکاتب و کلینیک‌هایی که در این ولایت توسط مردم وشاگردان مکاتب بازگشایی شده بود، دروازه‌های آن بر روی مردم باز است.

وی می‌گوید: ” طالبان می خواستند دروازه‌های این مکاتب را بسته نمایند اما با مخالفت شدید بزرگان قوم روبرو شدند و مردم نگذاشتند تا این مکاتب دوباره مسدود گردد.”

خیزش‌های مردمی‌علیه گروهی طالبان از سه ماه قبل از ولایت غزنی آغاز شد و دامنه آن ولایت مختلف را دربر گرفت.

این درحالی است که دامنه قیام‌های ضد طالبانی به ولایات شمال نیز کشانده شد و در سه ولسوالی ولایت سرپل مردم دست به قیام‌های ضد طالبانی زده و آنان را از مناطق‌شان بیرون راندند.

هرچند گروه طالبان این حرکت‌ها را مردمی ‌ندانسته و به حکومت نسبت می‌دهند اما حکومت همواره از آن بعنوان خیزش‌های مردمی ‌یاد نموده است.

به دنبال افزایش قیام‌های مردمی‌ علیه گروه طالبان این حرکت‌ها نگرانی‌هایی را نیز به همراه داشت و تعداد از وکلای ولسی‌جرگه و شماری از کارشناسان، ادامه قیام‌های مردمی‌ علیه گروه طالبان را نگران‌کننده عنوان نموده، و از تبدیل شدن این قیام‌ها به یک نیروی سومی‌ اظهار نگرانی نموده‌اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA