ads

افغانستان و همکاری های استراتیژیک با چین

افغانستان تلاش دارد برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی خود  با کشور چین تفاهمنامه همکاری های دراز مدت را امضا نماید. چین دومین قدرت اقتصادی در جهان و اولین قدرت اقتصادی در منطفه به شمار می رود که افغانستان نیز از جمله مصرف کننده گان تولیدات چینایی می باشد.

نویسنده: The Killid Group
10 جوزا 1391
افغانستان و همکاری های استراتیژیک با چین

افغانستان تلاش دارد برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی خود  با کشور چین تفاهمنامه همکاری های دراز مدت را امضا نماید.

چین دومین قدرت اقتصادی در جهان و اولین قدرت اقتصادی در منطفه به شمار می رود که افغانستان نیز از جمله مصرف کننده گان تولیدات چینایی می باشد.

زلمی رسول وزیر خارجه می گوید پس از امضای توافقنامه همکاری های دراز مدت با ترکیه،  برای آماده کردن طرح تفاهم نامه همکاری های دراز مدت با کشور چین وارد مذاکره خواهندشد.

آقای رسول افزود در طرح تفاهم نامه استراتیژیک با کشور چین چگونگی روابط تجاری و تنظیم کمک های مالی این کشور به افغانستان گنجانیده خواهد شد.

وی امضای تفاهمنامه همکاری های دراز مدت با کشور چین را به سود افغانستان بیان نموده گفت با امضای این تفاهمنامه افغانستان از حمایت چین نیز برخوردار میشود.

وزیرخارجه می گوید قرار است سران دو کشور روی طرح تفاهم نامه همکاری های دراز مدت در حاشیه نشست شانگهای که بتاریخ 6 و7 ماه جون برگذار میشود بحث نمایند.

به گفته وزیر خارجه؛ روابط افغانستان وچین پیشنه تاریخی داشته وبا امضای تفاهم نامه همکاری های دراز مدت این روابط را بیشتر خواهد ساخت.

از سوی دیگر کارشناسان سیاسی از امضای این تفاهم نامه حمایت نموده می گویند توسعه روابط سیاسی و اقتصادی افغانستان با کشور های منطقه به سود افغانستان است.

سیدجواد حسینی کارشناس مسایل سیاسی می گوید کشور چین به لحاظ داشتن روابط اقتصادی با ایالات متحده امریکا و کشور های منطقه برای افغانستان اهمیت ویژه داشته و افغانستان با امضای این تفاهم نامه میتواند حمایت کشور چین را در سطح منطقه و شورای امنیت سازمان ملل متحدت بدست بیاورد.

با این وجود برخی اعضای پارلمان مخالف امضای تفاهم نامه با کشور چین بوده و آنرا به زیان افغانستان می دانند.

خدادعرفانی عضو ولسی جرگه می گوید امضای این تفاهم نامه برای کشور چین سود داشته اما  افغانستان توان بهره برداری از این تفاهم نامه را ندارد.

اما نثار حارث عضو مشرانوجرگه امضای این تفاهم نامه را برای توسعه اقتصادی کشور مهم دانسته و می گوید توسعه روابط اقتصادی میان افغانستان و منطقه بالای ثبات کشو تاثیرات خوب دارد.

گفتنی است پیش از این افغانستان با کشور های ایتالیا، بریتانیا، آلمان ، هند ، امریکا و آسترالیا پیمانهای استراتیژیک را امضا نموده و قرار است باکشور ترکیه نیز پیمان استراتیژیک را به امضا برساند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA