ads

کنفرانس شیکاگو و چشم انداز کمک های مالی

در حالیکه انتظار می رفت کشور های عضور ناتو در کنفرانس شیکاگو روی کمک مالی به نیروهای امنیتی افغان پس از سال 2014 میلادی بحث و تصمیم گری نمایند اما در مورد کمک های مالی به نیروهای امنیتی افغان بحث نگردید.

نویسنده: The Killid Group
3 جوزا 1391
کنفرانس شیکاگو و چشم انداز کمک های مالی

در حالیکه انتظار می رفت کشور های عضور ناتو در کنفرانس شیکاگو روی کمک مالی به نیروهای امنیتی افغان پس از سال 2014 میلادی بحث و تصمیم گری نمایند اما در مورد کمک های مالی به نیروهای امنیتی افغان بحث نگردید.

پیش از این دولت افغانستان از ناتو خواسته بود  4.1 ملیارد دالر به نیروهای امنیتی افغان کمک مالی نماید اما تنها کشور های بریتانیا ، استرالیا و آلمان مقدار کمک های مالی خود به نیروهای افغان را پیش از کنفرانس شیکاگو اعلام کردند.

مشخص نشدن سرنوشت کمک مالی ناتو به نیروهای امنیتی افغان نگرانی ها را در مورد آینده نظامیان افغان بر انگیخته است.

کارشناسان نظامی می گویند با آنکه افغانستان منابع عایداتی برای نیروهای امنیتی خود ندارد متکی به کمک های جامعه جهانی می باشد که از این رو مشخص نشدن این کمک ها تاثیرات منفی بالای نیروهای امنیتی افغان خواهد داشت.

جنرال عبدالواحدطاقت کارشناس نظامی می گوید تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی افغان از نیاز های جدی سکتور امنیتی به شمار می رود تا این نیروها مهارت های لازم جنگی را فراگیرند.

وی افزود« با خروج نیروهای خارجی از کشور باید توانایی نیروهای افغان بالابرده شود و با وسایل جنگی پیشرفته مجهز شوند، که تجهیز و آموزش این نیروها نیاز به بودجه دارد و کشور های عضو ناتو که وعده همکاری داده اند باید سرنوشت این کمک ها معلوم کنند.»

از سوی هم دومینیک میدلی سخنگوی ملکی ناتو می گوید، تعدادی از کشورهای عضو ناتو مقدار کمک های مالی شان را به نیروهای امنیتی افغان اعلام کرده و برخی دیگر این کشور ها بعدا کمک های شان را به افغانستان مشخص می سازند.

میدلی گفت:« در کنفرانس شیکاگو اعضای ناتو اعلام کرد به کمک های خود در افغانستان ادامه می دهند و این کشور را پس از سال 2014 میلادی تنها نمی گذارد.

افغانستان برای تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی خود از اعضای ناتو 4.1 ملیارد دالر درخواست کمک نموده ما امید وارهستیم اعضای ناتو این کمک را آماده سازند.

این کمک دربخش نظامی به مصرف خواهدرسید و اعضای ناتو برای اینکه از چگونگی مصرف این کمک مطمین شود از دولت افغانستان ضمانت می گیرد.

حضور 60 کشور و سازمان در کنفرانس شیکاگو برای افغانستان پیام واضح داشت و آن اینکه برای پایداری نیروهای امنیتی افغان کمک مای دراز مدت مالی را منحیث بخشی از تلاش های گسترده جامعه بین المللی اعلام کرد.»

باراک اوباما ریس جمهور ایالات متحده امریکا در کنفرانس شیکاگو گفته بود روز های سخت در پیش دارند اما برای پایان جنگ در افغانستان در مسیر درست قرار دارند.

با آنکه مقامات غربی در مورد اوضاع امنیتی افغانستان ابراز نگرانی نموده با خروج زود هنگام نیروهای عضو ناتو از افغانستان مخالفت کرده اند اما کشور های فرانسه ، استرالیا و نیوزلند اعلام کرده نظامیان شانرا پیش از سال 2014 از افغانستان خارج می سازند.

کرستین جکابسن سخنگوی نظامی ناتو مخالف خروج قبل از وقت نیرو های فرانسوی از افغانستان بوده

و می گوید که اعضای ناتو باید به فیصله نشست شیکاگو مبنی بر خروج تا سال 2014 میلادی از افغانستان متعهد باشند.

فرانسه اعلام کرده که نیرو هایش را تا پایان سال جاری میلادی از افغانستان خارج می کند.

اما سخنگوی نظامی ناتو هشدار می دهد که طالبان بعد از سال 2014 میلادی باز هم در برابر نیرو های امنیتی افغان در جنگ قرار خواهند گرفت و نیاز است از این نیرو ها حمایت شود.

جکابسن می گوید:« ناتو متعهد است دربخش آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغان و کمک مالی به این نیروها پس از سال 2014 در کنار افغانستان باشد.

این به معنی پایان جنگ در افغانستان نخواهد بود ممکن گروه طالبان در برابر نیروهای امنیتی افغان پس از سال 2014  به جنک شان ادامه بدهند اما ما افغانستان را تنها نمی گذاریم.

ناتو برای کشور های همسایه افغانستان پیام روشن دارد و آن اینکه از خاک افغانستان تهدید متوجه همسایه های افغانستان نخواهد بود و ما برای همسایه های افغانستان هشدار می دهیم که با افغانستان نزنند چون ناتو در کنار افغانستان است .»

بر علاوه فرانسه به تازگی نیوزلند نیز اعلام کرده که تا پایان سال 2013 افغانستان را ترک می کند.

اما برخی آگاهان از روشن نبودن تعهدات مالی اعضای ناتو در نشست شیکاگو برای نیرو های افغان نگران اند.

سخی منیر آگاه مسایل سیاسی می گوید، افغانستان خود توانایی پرداخت مصارف نیرو های امنیتی اش را ندارد و وابسته به کمک های مالی جامعه است.

وی گفت:«بودجه نظامی جریان بعدی جنگی افغانستان و جریان تجهیزاتی نیروهای امنیتی افغان را یک کشور دیگر یعنی امریکا تعین می کند بخاطریکه ما نمی توانیم این بودجه را برآورده بسازیم. هنوز سطح تهدید معلوم نیست که تا کدام گراف خواهد رسید اما سطح نیرو  ومصارف را تثبیت کرده اند، این قابل مکث است باید هر وقت که ما هزینه برای یک جنگ با درنظر داشت سطح تهدید و سطح نیرو باید تعین کنیم.

به گفته وی روشن نبودن کمک های مالی آینده نیرو های امنیتی کشور را به خطر روبرو می سازد.

اما کرستین جکابسن سخنگوی ناتو می گوید در صورت که افغانستان کمک 4.1 ملیارد دالر را دریافت کند کاهش در شمار سربازان افغان بوجود نخواهد آمد و شماری سربازان افغان 350 هزار تن می باشد اما پس از طقع کمک های مالی شمار سربازان افغان تا مرز 230 هزار تن کاهش خواهد یافت .

پیس از کنفرانس شیکاگو حکومت افغانستان از اعضای ناتو خواسته بود در بخش نظامی 4.1 ملیارد دالر به افغانستان کمک نماید اما این خواست حکومت در کنفرانس شیکاگو جواب دریافت نکرد.

این در حالی است که پیش از این سایمن گس نماینده ملکی ناتو در کشور گفته بود اعضای ناتو در کنفرانس شیکاگو در مورد کمک های  مالی شان  به نیروهای امنیتی افغانستان بحث خواهند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA