ads

اسامه؛ مرگ و زندگي خبرساز

اسامه بن لادن به عنوان بنیانگزار و رهبر القاعده برای سال‌ها نامی آشنا بود. بسیاری در کشورهای غربی او را که سازمان‌دهنده حملات یازده سپتامبر بود، تجسمی از تروریزم جهانی می‌دانند.

نویسنده: The Killid Group
18 ثور 1390
اسامه؛ مرگ و زندگي خبرساز

اسامه بن لادن به عنوان بنیانگزار و رهبر القاعده برای سال‌ها نامی آشنا بود. بسیاری در کشورهای غربی او را که سازمان‌دهنده حملات یازده سپتامبر بود، تجسمی از تروریزم جهانی می‌دانند.

برای بعضی دیگر، اسامه بن لادن یک قهرمان بود، یک مسلمان دیندار که با دو قدرت بزرگ دنیا وارد جنگ و جهاد شد.

او که متولد 10 مارچ ۱۹۵۷ میلادی است، در خانواده ثروتمند سعودی به دنیا آمد و پدرش محمد بن عوض بن لادن که در بخش ساختمان سازی در عربستان سعودی فعالیت داشت، زندگی مرفهی برای او فراهم کرده بود.

ولی کمی بعد از حمله نیروهای شوروی به افغانستان، اسامه بن لادن به گروه مجاهدین در افغانستان پیوست و با همراهی گروهی از افرادی که از او پیروی می‌کردند و بعدها هسته اصلی القاعده را تشکیل داد و در کنار مجاهدین جنگید.

وقتی اسامه بن لادن از افغانستان به عربستان سعودی برگشت، از این که رژیم حاکم در این کشور، اردوي امریکا را به خاک عربستان دعوت کرده بود تا نیروهای صدام حسین را از کویت بیرون کند، به خشم آمد و به مخالفت با حاکمان عربستان سعودی برخاست.

او در سال ۱۹۹۸ میلادی، علیه تمام امریکایی‌ها در دنیا اعلام جنگ کرد و گفت :” به باور ما امروز بدترین دزدان و بدترین تروریست‌های دنیا امریکایی‌ها اند و هیچ چیز جز تلافی و عمل متقابل، نمی‌تواند جلوی آن ها را بگیرد. ما نباید بین نیروهای نظامی و غیرنظامیان امریکا هم تفاوتی قائل شویم و تا جایی که به ما مربوط است، تمام آنها اهداف ما هستند.”

در آن سال، بسیاری بر این عقیده بودند که اسامه بن لادن در بمب‌گذاری‌هایی که در سفارت های امریکا در کشورهای شرق افریقا رخ دادند، دست دارد. آن زمان بیل کلینتون رییس جمهور امریکا بود.

به دنبال واکنش نیروهای نظامی امریکا و حمله موشکی آن ها به پایگاه اسامه بن لادن در افغانستان، او محل اقامتش را ترک کرد.

در سال ۲۰۰۰ میلادی، سازمان القاعده که به رهبری او تشکیل شده بود، توانست حمله موفقی به یک کشتی جنگی یک ملیارد دالری امریکا انجام دهد. این حمله در بندر عدن انجام شد.

پس از آن بود که حمله‌های القاعده در نیویارک و واشنگتن انجام شد و حوادث مرگبار یازدهم سپتامبر سال 2001 را در تاریخ ثبت کرد.

با آن که حدود ۲۷ ملیون دالر پاداش برای “سر بن لادن” تعیین شده بود، ولی او توانست برای چندین سال از دست کسانی که به دنبالش بودند، مخفی بماند.

اسامه بن محمد بن عوض بن لادن در نهایت روز یکشنبه، اول ماه مي (۱۱ ثور) به دست کماندوهای امریکایی در پناهگاهی در پاکستان کشته شد و جسدش در اختیار امریکا قرار گرفت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA