ads

سرمایه گزاری 60 ملیون دالری شرکت الکوزی

قرار است مجتمع شرکت‌های الکوزی بیش از 60 ملیون دالر را در بخش تولید پیپسی و سایر نوشابه‌های غیرالکولی در افغانستان سرمایه گزاری کند. شرکت الکوزی، مجوز تولید انحصاری پیپسی در افغانستان را از کمپنی جهانی “پیپسی کو” به دست آورده است.

نویسنده: The Killid Group
7 ثور 1390
سرمایه گزاری 60 ملیون دالری شرکت الکوزی

قرار است مجتمع شرکت‌های الکوزی بیش از 60 ملیون دالر را در بخش تولید پیپسی و سایر نوشابه‌های غیرالکولی در افغانستان سرمایه گزاری کند.

شرکت الکوزی، مجوز تولید انحصاری پیپسی در افغانستان را از کمپنی جهانی “پیپسی کو” به دست آورده است.

کاوون کاکر مسئول توسعه تجارت مجتمع الکوزی می گوید که با آغاز به کار تولید پیپسی در افغانستان؛ افزون بر بلندرفتن عاید دولت، برای 800 تن به صورت مستقیم و برای هزاران تن دیگر به صورت غیر مستقیم زمینه کار فراهم خواهد شد.

وی می‎افزاید تا یک سال دیگر، شرکت الکوزی تولید پیپسی در افغانستان را عملاً آغاز خواهد کرد و در جریان این یک سال آنان تجهیزات و ماشین آلات را به کشور وارد کرده و  کارخانه تولید پیپسی در کابل  را  اعمار خواهند کرد.

به گفته وی، پیپسی افغانستان به کشورهای آسیای میانه نیز صادر خواهد شد.

به گفته مسئولان مجتمع الکوزی، مقر اصلی این شرکت که در دبی واقع است؛ محصولات تولیدی آن به شمول افغانستان به 40 کشور دیگر نیز صادر می گردد و قبل از این نیز این شرکت در عرصه ساختمانی، تولید روغن و چای در افغانستان سرمایه گزاری کرده است.

درهمین حال، نورالله دلاوری رئیس اداره حمایت از سرمایه گزاری‌ها در افغانستان یا آیسا، سرمایه گزاری 60 ملیون دالری مجتمع شرکت‌های الکوزی را اقدام فوق العاده موثر در رشد اقتصادی و تولیدات داخلی کشور و همچنان فراهم شدن زمینه کار برای مردم عنوان می کند.

آقای دلاوری می‎گوید:” که هم اکنون به صورت اوسط سالانه 15 ملیون کرت پیپسی از پاکستان به افغانستان وارد می گردد و با آغاز به کار تولید پیپسی از سوی شرکت الکوزی؛ این نیاز با تولیدات داخلی رفع می‌شود.

این درحالیست که سرمایه گزاران همواره از وجود یک سلسله موانع و چالش‎ها در برابر سرمایه گزاری در کشور شکایت کرده اند.

نا امنی و عدم احساس مصئونیت، فساد در ادارت دولتی و نبود برخی سهولت‎ها از سوی دولت مانند زمین و برق از جمله مشکلات عمده سرمایه گزاران در کشور به شمار می‌روند.

محمد قربان حقجو؛ رئیس هیئت عامل اتاق تجارت و صنایع می گوید:” نا امنی و فساد اداری چالش جدی در برابر جذب سرمایه گزاری‌ها به خصوص سرمایه گزاری‌های بین‌المللی به شمار می رود این وضعیت باعث دل‌سردی سرمایه گزاران می‌گردد.

اما به گفته آقای حقجو؛ سرمایه گزاری 60 ملیون دالری شرکت الکوزی می‌تواند حرکت سمبولیک برای جذب سرمایه گزاری های بزرگ بین المللی باشد.

مسئول توسعه تجارت مجتمع الکوزی؛ نیز ناامنی را چالشی در برابر سرمایه گزاری در کشور یاد نموده می‌افزاید که زمینه ها و فرصت های خوبی سرمایه گزاری در افغانستان وجود دارد.

اداره حمایت از سرمایه گزاری‌ها، ناامنی را چالش عمده  در برابر سرمایه گزاری ها در کشور بیان نموده است.

نورالله دلاوری رئیس این اداره می گوید که در ده سال گذشته 5.4 ملیارد دالر سرمایه گزاری در کشور صورت گرفته که بیشتر در بخش‎های ساختمانی، خدمات انکشافی مانند شرکت‎های تلیفون، خطوط هوایی و بانک‌ها، صنعت و زراعت بوده است.

به گفته وی؛ رقم سرمایه گزاری‌های صورت گرفته در کشور نسبت به سال 1388 در سال 1389خورشیدی 10 درصد افزایش یافته است.

رئیس آیسا نیز با اشاره به ناامنی می‌گوید:” درصورتی که این مشکلات در سال های اخیر در برابر سرمایه گزاران قرار نمی داشت؛ روند سرمایه گزاری ها در کشور بیشتر از رقم موجود می بود.”

رمضان جمعه زاده؛ عضو کمسیون اقتصادی ولسی جرگه می گوید که کاهش سرمایه گزاری تاثیر منفی بالای وضعیت اقتصادی کشور به بار آورده است.

با این حال، اداره حمایت از سرمایه گزاری‎ها در افغانستان(آیسا) می‎گوید:” با توجه به پائین بودن تولیدات داخلی و اندک بودن صادرات کشور در مقایسه با واردات؛ نیاز جدی به سرمایه گزاری های داخلی و خارجی و درعین حال فرصت ها و زمینه های خوبی سرمایه گزاری به خصوص در بخش معادن و زراعت در افغانستان وجود دارد.”

این اداره، سرمایه گزاری های صورت گرفته خارجی طی ده سال گذشته در کشور را ناچیز عنوان کرده گفته است که از مجموع 5.4 ملیارد دالر سرمایه گزاری در ده سال گذشته؛ بیشتر آن از سوی سرمایه گزاران داخلی صورت گرفته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA