ads

رشد زنبور داری در هرات

میزان تولید عسل در ولایت هرات افزایش قابل ملاحظه یافته و پروژه های زنبورداری در این ولایت امیدوار کننده است.  غلام دستگير فوشنجي؛ مدير انكشاف مالداري رياست زراعت هرات در گفتگو با كليد گفت:”

نویسنده: The Killid Group
31 حمل 1390
رشد زنبور داری در هرات

میزان تولید عسل در ولایت هرات افزایش قابل ملاحظه یافته و پروژه های زنبورداری در این ولایت امیدوار کننده است.

غلام دستگير فوشنجي؛ مدير انكشاف مالداري رياست زراعت هرات در گفتگو با كليد گفت:” باترويج فارم‏هاي زنبور داري درهرات بيش از 3500 كيلوگرام عسل خالص در سال گذشته به دست آمده و اين امر باعث شده كه واردات عسل خارجي تا حدي زيادي به این ولايت كاهش يابد. وي اضافه نمود:” اين مقدارعسل با ترويج روز افزون زنبورداري از ولسوالي‏هاي انجيل، زنده جان، كشك كهنه، گذره، پشتون زرغون وحومه شهرهرات جمع آوري شده است.”

مقام های وزارت زراعت می گویند که درحال حاضر بيش از 50 فارم زنبورداري در سطح هرات وجود دارد و عسل توليد شده از این فارم‏ها در بازار داخلي به فروش مي رسد.

ترويج فارم‏هاي زنبورداري، حدوداً چهار سال پیش به شكل آزمايشي از سوي وزارت زراعت درهرات آغاز گرديد كه از آن به بعد رشد فزاينده داشته است.

شماری از فارم ‏ داران زنبورعسل درهرات از عدم نظارت وكنترول مسؤلان زراعتي شکایت نموده می گویند که آنان وسایل و امکانات لازم زنبور داری را در اختیار ندارند و مسئولان ریاست زراعت هرات به این مسئله توجه نمی کنند.

خواجه محمد نظامي مسؤل شركت پرورش زنبورداري “انيس نظامي” با اشاره به ادعاهایي که در مورد رشد فارم زنبور داري، طي چند سال اخير رونما گرديده مي‏گويد:” هرچند برتعداد فارم داران زنبور افزوده شده، ولي به دلیل عدم تخصص و ناآشنایی در فن زنبورداري فعاليت آن ها مقطعي بوده كه در كوتاه مدت از بين رفته است.”

آقاي نظامي هم چنان ورود عسل‏ خارجي را به بازارهرات دليلي برعدم فروش توليدات داخلي مي‏خواند.

كار شناسان زراعتي در ولايت هرات به اين باوراند كه شرايط مناسب اقليمي باعث شده است تا پروژه‏هاي زنبور داري درهرات رشد نمايد.

محبوب شاه سلطاني استادفاكولته زراعت هرات مي‏گويد:” به دليل دارا بودن اقليم خوب وپرورش انواع گل‏ها در اين مناطق نه تنها پرورش زنبور داري مناسب بوده بلكه عسل توليد شده در هرات از مزه و كيفيت خوبي بر خوردار مي‏باشد. وی یاد آور شد كه اگر دولت و موسسات در این راستا، زنبور داران را ياري رسانند بدون شك اين روند گسترش بيشتري درپي‏خواهد داشت.

از سوي هم شماری از كارشناسان زراعتي در ولايت هرات معتقدند:” با آن که شرايط اقليمي هرات به نسبت زمستان هاي سرد با ريزش برف و باران‏هاي مداوم همراه است ولي با آن هم گسترش فارم‏هاي زنبور داري درهرات درچند سال اخير رو به افزايش بوده است.”

درهمين حال برخي ازفروشندگان مواد لبني وعسل درهرات مي‏گويند که درحال حاضر دونوع عسل دربازارهاي هرات يافت مي‏شود كه با قيمت‏هاي متفاوت به فروش مي رسد.

غلام رسول فروشنده مواد لبني وعسل درهرات مي‏گويد:” درحال حاضر در بازارهاي هرات هر كيلو گرام عسل خوب توليدي 1000 افغاني و يك كيلوگرام عسل وارداتي 300 افغاني خريد وفروش مي‏گردد.

گرچه گفته مي‏شود كه براي رشد زنبور داري دركشور به ويژه در ولايت هرات طرح‏هایي روي دست گرفته شده تا عسل توليد شده از فارم داران خريداري و توسط ماشين آلات درلابراتوارها تصفيه شده و به صورت خالص وطبیعي براي مردم عرضه شود، ولي با آن هم تولید کنندگان عسل ازعدم تطبيق اين طرح، عدم رضايت شان را بيان مي کنند.

هر چند تا هنوز عسل مصرفي در سطح كشور ازخارج وارد مي‏گردد، اما گفته مي‏شود كه اقداماتي جهت بهبود وضعيت زنبور داري در سطح كشور آغاز گرديده است. چندي پيش دفترهمكاري فرانسه در بخش زراعت اعلان نمود كه در مورد تربيه زنبورداري كمك‏هایي را انجام داده و اين كمك‏ها هم چنان ادامه خواهد يافت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA