ads

پنبه؛ کاهش تولید و افزایش قیمت

قیمت پنبه در سطح کشور به ویژه در ولایت بلخ در حالی افزایش می یابد که زمین های زراعتی و حاصل خیز بدون کشت باقی مانده و دهقانان به دلیل عدم حمایت از محصولات شان تمایلی به کشت پنبه نشان نمی دهند.

نویسنده: The Killid Group
9 حمل 1390
پنبه؛ کاهش تولید و افزایش قیمت

قیمت پنبه در سطح کشور به ویژه در ولایت بلخ در حالی افزایش می یابد که زمین های زراعتی و حاصل خیز بدون کشت باقی مانده و دهقانان به دلیل عدم حمایت از محصولات شان تمایلی به کشت پنبه نشان نمی دهند.

کاتب شمس، رییس زراعت ومالداری ولایت بلخ می گوید که نبود بازار فروش پنبه سبب بی‏علاقگی دهقانان در سال‏های قبل گردیده بود و دهقانان بلخ، پنبه را نه به عنوان یک  محصول پر فروش، بلکه به خاطر تناوب کشت زمین های زراعتی کشت کرده بودند و میزان کشت کم بود، ولی امسال قیمت جهانی پنبه افزایش یافته و پنبۀ ولایت بلخ به خارج از کشور صادر می‏گردد.

وی، آفت‏های طبیعی در پاکستان و تقاضای زیاد بازار جهانی را  درافزایش قیمت پنبه تاثیر گذار می داند.

شمس به این باور است که در سال زراعتی آینده دهقانان به دلیل بلند رفتن قیمت پنبه امیدوار شده و  بیشتر به کشت این نبات خواهند پرداخت.

در همین حال شماری از دهقانان، از مشکلاتی سخن می‏گویند که در کاهش کشت پنبه نقش دارد.

گلنور اچکزی، بیش از ده سال‏ است که به کشت پنبه در ولایت بلخ می پردازد. وی عدم دسترسی  دهقانان به کودکیمیاوی،  تخم اصلاح شده، موادسمی ضد آفت، اضرار تنفسی، آلودگی محیط زیست، خشک سالی و… را از مسائلی بیان می کند که  باعث بی میلی دهقانان به کشت پنبه شده اند.

سیف الله، فروشندهء پنبه در مزار شریف است. وی می‏گوید:” سال گذشته یک سیر پنبهء اعلی 600 افغانی قیمت داشت ولی امسال به 1200 افغانی افزایش یافته است.”

وی علت این امر را صادرات پنبه به خارج از کشور می داند. سیف الله می افزاید که بهای پنبۀ داخلی زیاد شده و در بازار پنبه‏های خارجی که بیشتر از تاجکستان و ازبکستان وارد گردیده و از کیفیت پائین تر برخوردار است عرضه می شود. وی می گوید دکانداران پنبه های خارجی را با پنبۀ ولایت بلخ مخلوط نموده  می فروشند. به گفتهء این دکاندار پنبه فروش، یک سیر پنبۀ مخلوط 700 تا 800 افغانی فروخته می شود.

در همین حال کاتب شمس،‏ رییس زراعت و مالداری بلخ می‏افزاید:” چندسال پیش جهت تقویت و تشویق دهقانان مسئولیت خریداری پنبه بر عهدۀ یک شرکت فرانسوی به نام “نپکود” گذاشته شده بود اما چون بازار جهانی پنبه برای فروش چندان مساعد نبود و نیز قیمتی را که آن شرکت خریداری می‏نمود پایین تراز قیمت بازار بود به همین جهت شرکت نپکود  ظرفیت خرید پنبهء تولیدی دهقانان شمال را نداشت.

وی علاوه می کند که چندسال پیش تولید پنبه در ولایت بلخ 18 هزار متریک تن بود درحالی که ظرفیت خریداری شرکت نپکود 2هزار متریک تن بیشتر نبود.

سید طاهر روشن زاده، رییس اتاق‏های تجارت در بلخ می گوید:”چون پنبۀ افغانستان تا هنوز نتوانسته که بازار جهانی خود را پیدا نماید اکثرا به صورت قاچاق از طریق پاکستان به جهان صادر می گردد و مقدار کمی نیز به صورت رسمی به روسیه صادر می گردد.”

روشن زاده، بلند بودن قیمت فروش پنبه را به نفع دهقانان کشور دانسته به این باور است که پنبۀ افغانستان نسبت به پنبۀ سایر کشورها از الیاف قوی و با دوام برخوردار بوده ولی مشکل در نبود استندرد برای صادرات آن می‏باشد و در صورتی که مطابق با استندرد وارد بازار شود بیشتر کشورهای جهان از پنبهء افغانستان خریداری خواهند کرد.

کارخانهء نساجی مزار شریف از جمله نهادهای داخلی است که پنبۀ تولیدی را خریداری می نماید.

انجنیر محمد شریف، رییس کارخانهء نساجی بلخ می گوید:”هرچند در حال حاضر بخش تولید پارچۀ این کارخانه فعال نشده و تا کنون آنان در قسمت تولید تار مصروف اند ولی  بیش از 600 دستگاه تولیدی  پارچه اعم از دستگاه‎های روسی و فرانسوی در این کارخانه وجود دارد. وی افزود ، درصورتی که این دستگاه‏ها فعال شوند سالانه بیش از20  ملیون متر پارچه تولید می‏گردد.”

به باور انجنیر شریف با دوباره فعال ساختن این کارخانه می توان بیش از 1500 تن از شهروندان کشور را شامل کار ساخت و نیز زنان می توانند در این کارخانه کارنمایند. مهمتر از همه این که ایجاد اشتغال برای زنان در رفع مشکلات اقتصادی آنان موثر واقع خواهد شد.

رییس کارخانهء نساجی بلخ تصریح می کند که در صورت فعال شدن این کارخانه سالانه به بیش از 3 هزار تن پنبه نیاز خواهد بود که این مقدار پنبه هم می تواند سبب رشد اقتصادی و کار آفرینی برای باشندگان این ولایت گردد.

به باور وی اگر دولت برای بلند بردن ظرفیت تولیدی این کارخانه توجه کند نیازمندی‏های کارخانهء نساجی به پنبهء تولیدی داخلی و استخدام کارگران  بیشتر خواهدشد.

رییس کارخانهء نساجی بلخ از بی توجهی مقام‏های مسئول دولتی برای تقویت و راه اندازی این کارخانه شکایت نموده می گوید که تاکنون توجه لازم برای فعال سازی این کارخانه صورت نگرفته است.

در رابطه به این مسئله ماتلاش کردیم تا نظر مسئولان ریاست “جن وپرس” و شرکت “نپکود” را داشته باشیم اما موفق به گرفتن نظریه های آنان نشدیم.

پنبه از محصولات زراعتی است، تولید و پروسس آن در توسعهء کارخانه‏های نساجی و تولید انواع پارچه و الیاف های قیمتی نقش بسیار مهم دارد. بیشتر زمین های زراعتی در کشور قابلیت کشت پنبه را دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA