ads

كشته و زخمی شدن بیش از 18 هزار تن در سال 1389‌ ‌

جنگ افغانستان در سال 1389 جان  هجده هزار و پنجصد و نود وشش تن را گرفته است كه بیشتر قربانیان  آن غیر نظامیان بوده اند. به اساس گزارش نهادهای دولتی و غیر دولتی در  سال 1389 خورشیدی  دست كم  7 هزار غیر نظامی،  بیش از 700 عسكر اردوی ملی،  1300 پولیس  و نزدی¼ به 5 هزار تن از افراد گروه طالبان كشته شده اند.

نویسنده: The Killid Group
8 حمل 1390
كشته و زخمی شدن بیش از 18 هزار تن در سال 1389‌ ‌

جنگ افغانستان در سال 1389 جان  هجده هزار و پنجصد و نود وشش تن را گرفته است كه بیشتر قربانیان  آن غیر نظامیان بوده اند.

به اساس گزارش نهادهای دولتی و غیر دولتی در  سال 1389 خورشیدی  دست كم  7 هزار غیر نظامی،  بیش از 700 عسكر اردوی ملی،  1300 پولیس  و نزدی¼ به 5 هزار تن از افراد گروه طالبان كشته شده اند.

به همین ترتیب  در اثر خشونت‌های سال گذشته هزاران تن دیگر آسیب دیده اند.

در این گزارش از رویدادهای امنیتی سه ماه اخیر سال 89 چیزی گفته نشده است، ولی حملۀ طالبان به نمایندگی كابل بانك در جلال آباد، حملات انتحاری در ولایت كندز كه منجر به كشته شدن  قوماندان  امنیه این ولایت، پولیس و افراد ملكی  شد،  كشته شدن غیر نظامیان در ولایت كنر و دیگر رویدادهای خونینی كه در این گزارش  بیان نشده آمار قربانیان را بیش از این نشان می دهد.

مقام های وزارت دفــــــاع ملی نیز می گویند كه آمــــــار تلفات اردو در مقایسه بــــــا سال گذشته افزایش  یافته است.

جنرال ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع تلفات اردو در سال 89 را 726 تن  خواند، در حالی كه این رقم  در سال گذشته  به635 تن  می رسید.

وی افزود كه هرچند در قسمت فراهم آوری تجهیزات به اردوی ملی تا اندازه‌ای موفق بوده اند، اما هنوز هم اردو ازاین نظر با مشكلات زیادی روبرو است.

طبق آمار ارائه شده از سوی  وزارت امور داخله،  در سال گذشته 1345 پولیس كشته و 2397 تن دیگر زخمی شده اند.

بر بنیاد این آمار در سالی كه گذشت 5158 طالب مسلح كشته و 970 تن دیگر زخمی شده اند.

همچنان درجریان  سال 1389 نزدیک به یك هزار نظامی ناتو و امریكایی در افغانستان كشته  و بیش از پنجصد تن نیز زخمی شده اند.

جنرال جوزف بلاتز، سخنگوی نیروهای آیساف سال 1389 را زمان مناسب بـــــرای تصمیم گیری جهت سپردن مسئولیت های امنیتی به نیروهای افغان می داند.

به باور بلاتز، سال 1390 به دلیل تلاش مخالفان مسلح برای بازپس گرفتن مناطق از دست رفته شان سال پــــــر تنش خواهد بود. تصمیم واگذاری مسئولیت امنیت در كنفرانس لیزبون گرفته شد. این كنفرانس در لیزبون، پایتخت پرتگال در روزهای 28 و 29 ماه عقرب سال 1389 برگزار گردید و یكی از موضوعات مورد بحث دراین كنفرانس انتقال مسئولیت امنیت در اواسط سال 2011 میلادی بود.

در گزارش كمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیروهای دولتی و بین المللی  متهم به قتل 16 درصد غیر نظامیان شده اند.

اما  بر اساس همین گزارش از مجموع 2777 فرد ملكی كشته شده 75 درصد در حملات گروه طالبان به قتل رسیده اند كه در مقایسه با سال گذشته 28 درصد افزایش را نشان می دهد.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گــــروه طالبان  این گزارش را رد نموده ومبالغه آمیز خوانده است.

ستیفن دیمستورا، نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان  ضمن متهم نمودن طالبان به قتل غیر نظامیان گفت كه مخالفان مسلح دولت می‌توانند، گزارش بررسی‌های شان را درمورد تلفات ملكی با این اداره شریک سازند.

با این حال، ناظران امور بـــــاور دارند كه عدم هماهنگی میان نیرو هـــــای افغان و بین المللی، نبود رهبری قوی و عدم انسجام در ارگان های امنیتی افغانستان از دلایل عمدۀ افزایش تلفات ملكی و نظامی به شمار می رود.

اقبال كوهستانی، عضو ولسی جرگه می گوید هرچند نیرو های امنیتی در ابتدای سال 89 تا حدی موفق به كنترول  اوضاع امنیتی شدند، اما ناامنی هایی كه در اواخر سال به وقوع پیوست این دستاوردها را  متاثر ساخت و از سال 89 خاطرۀ تلخ كشتار غیر نظامیان به جاماند.

صادقی زاده نیلی، عضو دیگر ولسی جرگه ناامنی‌های سال 89 را ناشی از ضعف قوت های امنیتی می داند.

وی می گوید كه در سال گذشته وضعیت امنیتی بسیار وخیم بوده و مردم از لحاظ امنیت جانی، روانی و مالی  احساس آرامش و امنیت نمی كردند.

شماری از باشندگان شهر كابل نیز خاطره ای خوشی از سال 89 ندارند.

در سال گذشته نیروهای ناتو و امریكایی مستقر در افغانستان با همكاری قوت‌های افغان چندین عملیات نظامی را در مناطق مختلف كشور راه اندازی نمودند.

همچنان در جریان سال 1389 امرالله صالح، رئیس ادارۀ امنیت ملی افغانستان و حنیف اتمر وزیر امور داخله از مقام های شان استعفا دادند.

به هر صورت، سال 1389 با تمام رویدادهایی كه اتفاق افتاد گذشت، اما به دلیل تصمیم های مهمی كــــه در سال جاری به مرحلۀ اجرا گذاشته می شود، این سال نیز سال پر مخاطره خواهد بود.

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA