ads

كار خط آهن هرات- خواف از سر گرفته مي شود

مسؤلان ریاست فواید عامهء هرات مي گويند که برمبناي توافق‏های به عمل آمده قرار است، كار احداث مرحله چهارم خط آهن هرات- خواف، به زودي آغاز گردد. عملیات اجرای پروژهء خط آهن هرات – خواف که افغانستان را به شبکهء ایران و اروپا وصل می سازد، در سال 1385 راه اندازي شد.

نویسنده: The Killid Group
24 حوت 1389
كار خط آهن هرات- خواف از سر گرفته مي شود

مسؤلان ریاست فواید عامهء هرات مي گويند که برمبناي توافق‏های به عمل آمده قرار است، كار احداث مرحله چهارم خط آهن هرات- خواف، به زودي آغاز گردد. عملیات اجرای پروژهء خط آهن هرات – خواف که افغانستان را به شبکهء ایران و اروپا وصل می سازد، در سال 1385 راه اندازي شد.

انجنیرمحمد ظريف، معاون ادارهء فواید عامهء هرات در گفتگوي اختصاصي به كليد گفت:” خط متذکره از بزرگترین پروژه‏های ریلی در سطح کشور است که از کمک‏های بلاعوض کشور ایران به افغانستان تمویل می گردد.”

گفته می شود تا حال از مجموع 191 كيلومتر امتداد اين پروژه، بيشتر از 100 كيلومترآن در داخل ايران و افغانستان آماده گرديده و در آيندهء نزديك، كار بخش چهارم آن، نيز با هزينهء دولت ايران آغاز مي گردد.

وی با اشاره به استندرد بودن وسایل و تجهیزات که در این خط آهن به کار رفته است گفت:” بعد از بررسی‏های انجام شده توسطه متخصصان، مشخص گردید که ساخت این خط آهن با معیار های بین المللی هم‏خوانی دارد.”

وی، با آن‏که راه اندازی چنین پروژه‏ها را برای مردم افغانستان حیاتی مي خواند، ولي از سوي هم برمشكلات استملاک اراضی باشندگان مسير پروژه و تهديدهای امنيتي نیز اشاره دارد.

دولت ایران در کنفرانس بن که برای بازسازی افغانستان تشکیل گردیده بود متعهد شد، که مبلغ 510 ملیون دالر را در بازسازی افغانستان به مصرف می رساند، علاوه برخط آهن هرات – خواف، پروژه‏های؛ چون اعمار شاهراه هرات – اسلام قلعه وهرات – ارملک نیز شامل آن می گردد.

از سوي هم مسؤلان شركت” آباد راهان پارس ايران” كه تطبيق كنندهء اين پروژه است، اميد وارند كه تا چند روز ديگركار اين پروژه را شروع کنند.

انجنیر توكلي، مسؤل شركت راه سازي “آبادراهان پارس ايران” به كليد گفت:” روي برخي ملحوظات كار آن به تاخير افتاد و در آيندهء نزديك شروع خواهد شد.”

با آن‏که تا هنوز پروژهء خط آهن هرات – خواف به بهره برداری نرسیده، ولی کارشناسان مسایل اقتصادی می گویند که، با تکمیل شدن اين‏ نوع پروژه‏ها، بستر مناسبی،  برای رشد اقتصاد در کشور هموار می گردد.

انورشاه یوسفی، کارشناس مسایل اقتصادی می گوید:” اين پروژه، نه تنها روی تامين امنیت مناطق اثر دارد، بلکه حتا سالانه از نگاه حجم ترانزیت، عواید هنگفتی را به خزانه دولت افغانستان سرازیر خواهد کرد. به گفتهء کارشناسان امور اقتصادی در صورت تکمیل شدن این پروژه سالانه 200 تا 300 ملیون دالر به اقتصاد کشور افزوده می شود. موصوف خاطرنشان ساخت که این خط آهن درهرات محدود نمانده و تا شیرخان بندر به طول 1250 کیلو متر امتداد خواهد یافت و  بازگشای راه ابریشم که درگذشته افغانستان را به راه‏های مواصلاتی بین المللی وصل می کرد، خواهد گردید.

آقای یوسفی پیش بینی می کند که با احداث این خط ریلی سالانه بین 10 تا 15 ملیون تن کالای تجارتی از این راه ترانزیت خواهد شد.

مقام‏های محلي در ولایت هرات مي گويند که دولت حاضراست تا در راستای عملي شدن پروژه هاي زيربنايی، زمينه را براي تطببيق كنندگان فراهم سازد.

شفيق بهروزيان، سخنگوي والي هرات با اشاره به اين مو ضوع خاطر نشان ساخت كه، در قطعهء سوم اين پروژه،  نيز استملاك زمین  و تامين بن بست هایی را در ادامه کار آن بوجود آورده بود  و سرانجام با پرداخت حدود 97 مليون افغاني اين مشكل برطرف گرديد.

قرار بود، چندي پيش مرحلهء چهارم خط آهن هرات – خواف، آغاز گردد، اما توقف تانکرهای تیل تاجران افغانستان از سوی ایران و افزایش تنش‏های دپلماتیک بین دو کشور، ادامهء کار این پروژه را با بن بست مواجه کرد.

انتظار می رود که دولت افغانستان، مشکلاتی را که به خاطر استملاک زمین وجود دارد، هرچه زود تر بر طرف سازد؛ تا کار این پروژهء مهم اقتصادی- ترانزیتی از سر گرفته شود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA